Nekromanti Citadels combo Carcassonne?

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Sitter och knåpar lite på en brädspel som skulle kunna sägas vara en combo mellan Citadels och Carcassonne.

Själva spelet kommer att fungera som Carcasonne (fas 1). Där spelarna får välja karaktär varje runda. Sedan ska alla lägga ut brickor. Under denna tid (fas 1) samlar spelarna på sig köppoäng som sedan ska kunna handlas för (i vissa affär-brickor som läggs ut). Sedan när alla brickor är klara, kommer fas 2.
Under fas två ska man göra precis som i första, välja karaktär. Dock är de två skilda högar med karaktärer (den ena högen för fas 1 och den andra för fas 2). Under fas två kommer sedan vanliga spelpjäser spelas med. Så att du går runt med en markör på den spelplan som skapats. Sen ska du gå runt och köpa (distrikt/platser) hus på spelplan som sedan kommer att räknas till poängen vid slutet. När alla rutor med hus på är byggda är spelet slut.

Min tanke med detta inlägg är ifall folk har några ideer till hur spelets regler kan se ut eller om det är någo annan ide som kan läggas till eller tas bort.

Som det ser ut nu har man.
10 Spel markörer för fas 1 - där man samlar poäng
8 Karaktärer för fas 1 - där man väljer varje runda
108 Brickor - för att lägga ut under fas 1
1 spelmarkör - för varje spelare under fas 2
1 polismarkör - som polis karaktären har
50 köpkort - som går att handla under fas 2 i "affärs-brickor"
10 Karaktärer för fas 2 - där man väljer varje runda
80 Distrikts/plats kort - används i fas 2
80 Händelsekort - dras en gång varje hel runda i fas 2

MVH

// John "Darki" Mattsson (mannen som vill ha det fulländade spelet)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
ok, jag vet inte om det här inlägget ger så mycket men det beror på att jag känner att jag fortfarande inte förstår riktigt vad det går ut på.

Några saker bara, jag gillar på sätt och vis idén visst har man alltid tänkt att man vill spela på carcassoneplanen också och inte bara bygga. Men jag ser vissa problem:

Själva fysiska saken att göra 108brickor som är av den kvalitén att de kan dels fungera som carcassonebrickor och dessutom håller ett tag tycker jag verkar väldigt jobbigt. Samma sak gäller i övrigt, jag menar 220specialtryckta kort är inte något man bara slänger ihop. För övrigt önskar jag dig lycka till och tror att inte fler har svarat nog beror på att det är väldigt svårt att få ett grepp om hur spelet ska fungera även med en mer utförlig beskrivning.
 
Top