Nekromanti Cirefaliska Titlar

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag har ett problem, min cirefaliska nekromantiker vet inte hur han skall hantera sina titlar. Han har titeln Kazumziir, en titel för magiker. Han är även den äldsta mannen i sin familj, båda föräldrarna är döda och annars har han bara systrar. Dock två storasystrar. Men det står väl att kvinnor inte kan ha furstetitlar.

Ska min rp heta "Kazumziir Husfurst Remrin av husfurst Remrins familj ifrån Marek Pomian". Eller bara Kazumziir Husfurst Remrin ifrån Marek Pomian."

Och om man då skall försvåra exemplet så kan man ju säga att han därtill skulle bli vapenmästare? Skulle det då bli "Vapenmästare Kazumziir Husfurst Remrin ifrån Marek Pomian." Snacka om jobbiga presentationer.

Fryksdahl
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Ska min rp heta "Kazumziir Husfurst Remrin av husfurst Remrins familj ifrån Marek Pomian". Eller bara Kazumziir Husfurst Remrin ifrån Marek Pomian."
Om han kallar sig Husfurst Remrin är det nog underförstått att han är från Husfurst Remrins familj...
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Men det är ju inget direkt svar... Ska ja ha alla titlar med, och om ja ska ha det, i vilken ordning skall jag då ha dem?
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Jag skulle kala din rp Kazumziir och Husfurst Remrin från Marek Pomian , eller Bremziir, Kazumziir och Husfurst Remrin från Marek Pomian (där bremziir är titeln på de cirefaliska vapenmästarna, de har även ett speciellt ord för husfurste , men jag har inte Cirefalier här och kan det inte i huvudet)
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Det bästa vore nog att använda den titel som lämpar sig bäst för situationen. Om man drar en parallell till vår värld och antar att en person till exempel är både officer, läkare och präst (ett tänkbart men ovanligt schenario), skulle man använda "Pastor" etc. i religiösa sammanhang och "Doktor" i medicinska sammanhang. I militära sammanhang skulle man tilltalas med sin militära grad. På fritiden använder man den titel som ligger en närmast om hjärtat (om man nu ska använda titel).
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Och en till fråga om cirefaliska titlar.. hur fungerar det med husfurst, är det när man är den äldsta killen i familjen. Remrins föräldrar är döda, och har inga storebröder, så då borde han vara husfurst va? fast han har en farfar i livet, spelar detta någon roll?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Och en till fråga om cirefaliska titlar.. hur fungerar det med husfurst, är det när man är den äldsta killen i familjen. Remrins föräldrar är döda, och har inga storebröder, så då borde han vara husfurst va? fast han har en farfar i livet, spelar detta någon roll?"

Det beror väl på ifall farfarsgubben lämpar sig mer som paterfamilias. Om man ska vara lite lagom Gudfadern-aktig när det gäller cirefalierna, vilket jag föredrar att vara, så är det mer en fråga om vem som anses vara lämplig att inneha titeln framförallt rent skicklighetsmässigt och psykiskt än hierarkiskt rent åldersmässigt. Capite?

Men annars så kan ju du ta och fråga din SL och tillsammans med denne bestämma hur det hela skall bli. It's your Mundana, after all.

- Don Daniello Almione, the Gothfather
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Det jag menar är alltså att om du nämner "Husfurst" så kan du nog hoppa över att nämna att du är av din egen familj. I allmänhet räcker det nog också att nämna husfurststiteln, eftersom den är högre än "ziir". Magiker- respektive vapenmästartiteln kan ju annars användas då man behöver informera om sin ställning på universitetet eller i armén.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Re: Man SKA ha långa titlar! Långa titlar är FINT [NT]

Utan tvekan Duddmannen.. Jag håller på att göra en mängd Sanarialver och då gäller det göra långa namn. Det har gått så långt att min SL i DoD Chronopia har bett mig göra alla Dimalv namnen i hans kampanj där jag själv spelar just en Dimalv.
 
Top