Nekromanti Cirefaliska handelshus - omsättning och vinst

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Jag undrar lite över ungefär hur mycket ett cirefaliskt handelshus tjänar och hur mycket de omsätter årligen.

Det står någonstans att ett kredithus bland annat lånat ut ett antal miljarder (har jag för mig, kan ha varit miljoner också, men mycket var det) silver till Jargien. Det borde ju tyda på att handelshusen har en hel del pengar att röra sig med då det är främst de som äger kredithusen så som jag förstår det.

Någon som har någon vettig idé?
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
En inte helt vild gissning

Jag spelar för närvarande i en kampanj där Rollpersonerna omsätter hiskeligt mycket pengar och där Hamsterbane är SL, och har därför en aning till en hum om saken och kanske kan våga mig på en gissning...

Våra rollpersoner har på ett och ett halvt år skapat ett litet handelsbolag med en tremastad sabrier som fraktar och säljer varor i avlägsna hamnar. Vi har omsatt en del av pengarna vi tjänat, men särskilt i början investerade vi om nästan hela vinsten direkt, därför ökade vår samlade förmögenhet från 50 000 silver till nuvarande ca 5 000 000 silver på drygt ett och ett halvt år. Den mängden pengar är ganska lagom för att fylla hela skeppet med dyrbara varor, men sen börjar det ta stopp, båten rymmer inte mer än ca 80 ton har jag för mig, och dessutom har vi nästan för liten eskort...

Men till uppskattningen om handelshus: Vi handlar med dyra varor, har ett bra skepp och gör stor vinst pga av bl a en mycket bra kargör. Ett standardhandelshus är nog mindre extremt och kanske inte vågar handla med lika dyra saker som vi, så man kanske kan gissa att ett normal handelsskepp handlar med varor värda nånstans mellan 50 000 och 1 000 000 silver per skepp och last. Sedan är det bara att multiplicera!

Om ett handelshus har 20 normalstora och "normalbra" skepp kanske varje skepp omsätter en halv miljon per resa, om de handlar med ganska dyra varor och har råd med eskort åt fartygen. En halv miljon silver per skepp gånger 20 skepp gör 10 miljoner silver. Ett bra handelsskepp kanske är värt 100 000 silver styck, alltså två miljoner till där.

Det här exempelhus skulle alltså ha ett kapital i varor och skepp på 12 miljoner silver! Lägg därtill ackumulerade vinster, byggnader, kontakter i kreditinstitut och det står klart att handelshus antagligen räknar framgång i miljoner..... :gremelak:

Och detta bara för ett medelstort handelshus... De största är nog mångdubbelt rikare! Kreditinstitut leker nog med ungefär lika mycket pengar är min vilda gissning....
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Refst och Reduktion

Personligen tycker jag att det är absurt. Egentligen är hela EON:s penninginflation absurd.
Varifrån kommer silvret? och ännu viktigare: guldet?
Hur får kronan in mynt när alla tycks byteshandla?
Var i H-Vite förvarar alla alla varor man köper? 1 Kista per vanlig person ngn??!
Enligt Cirefalier, så skulle handelshusen vara rikare än kronan i många länder, om man räknade logiskt. Men tyvärr så gör man inte det: EN VANLIG RUMLARE KAN ÄGA FLERA HUNDRA SILVER!!!

snälla, säg att fler än jag blir irriterade..
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Refst och Reduktion

Men snälla, flera hundra bara :gremwink:

När ficktjuvar kånkar på 2 och en halv miljon denarer, då har det blivit illa...

Men jo, det är lite konstigt ibland.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: En inte helt vild gissning

Hur många resor ska man då gissa att ett skepp gör per år? För det måste ju även spela in en hel del.
Jag har inte tillgång till Sjöfarare för tillfället och inte så bra koll på just skepp.

Tack för svaret förresten! :gremsmile:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Refst och Reduktion

Egentligen är hela EON:s penninginflation absurd.
Medhåll.

Men det är också väl inrotat i Mundana. Själv har jag gjort mynten mindre, ingen större skillnad visserligen men i övrigt har jag valt att strunta i fråga...

/Ceram, orkar inte slösa hjärna på inflation...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Refst och Reduktion

Eons pengasystem ÄR korrpupt. Ta en titt på Västmarks prislistor istället. Dessutom menar jag att handelssystemet i Sjöfarare också är knepigt.

Men jag förstår inte hur du menar att "en vanlig rumlare kan äga flera hundra silver". Det sägs väl ingenstans hur mycket man faktiskt äger? Och det sägs väl inte heller i vilken form personers förmögenhet är - ofta lär det ju vara investerat i saker snarare än att det ligger som mynt någonstans.

Men när det gäller handelshus är det här en helt annan sak. När man betalar för hela skeppslaster görs det aldrig kontant (förstås). Det görs med penningväxlar eller ännu hellre nya varor. Man försöker att minimera de geografiska avstånden ett mynt behöver cirkulera, eftersom det alltid är oerhört riskabelt att frakta silver någonstans.

Dessutom, en kommentar till tidigare inlägg. Omsättningen hos kredithus är inte i jämförelse med handelshus utan många, många gånger större. Samtidigt är det alltid problematiskt att mäta omsättning på bankverksamhet. Det är kredithus som lånat ut pengarna till Jargien och som också finansierar handelshusen. Att ett kredithus har mer pengar än ett land är inget konstigt historiskt sett. Italienska kredithus under 1300-talet (rätta mig om jag har fel) belånades friskt av monarker runt om i Europa - och flera av dessa hus kursade när monarkerna (bl.a. Englands kung) vägrade betala tillbaka.

/RipperDoc - som dock tror att Temiranz är för smarta för att kursa om Jargien inte betalar tillbaka
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Refst och Reduktion

Personligen tycker jag att det är absurt. Egentligen är hela EON:s penninginflation absurd.
Varifrån kommer silvret? och ännu viktigare: guldet?
Hur får kronan in mynt när alla tycks byteshandla?
Man får helt enkelt hoppas på att EON III löser problemet med inflationenen i Mundana. EON III är ett ypperligt tillfälle att en gång för alla lösa detta problem.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag håller med Ripperdocs tidigare inlägg, men för att ge lite siffror föreslår jag att du tittar i Jarla. Där finns (om jag inte missminner mig) omsättningen för handelshusen. Nu är ju dessa handelshus små i jämförelse med de faliska. De ligger i en stad med c:a 1000 invånare (varav 1% är lönnmördare), så en regel som antagligen är helt åt h-vete är att ta en omsättning i Jarla och multiplicera den med antal 1000 personer i det faliska handelshusets hemstad.

(Tillagt)Jag letade lite på det svenska ostindiska kompaniet och fann att man har börjat digitalisera vissa dokument. Här är en söksida. Under ämnenstyp kan man välja räkenskaper. Tyvärr har man ju inte så mycket material kvar eftersom de brände alla papper efter utdelning av vinsten för att hålla räkenskaperna och priserna hemliga.(Slut tillagt)

Jag har hört någonstans att svenska kungar tog lån hos utlänska handelsmän (Hansan?) för att finansiera sina krig. De tänkte betala tillbaks skulderna med inkomster från krigsbyte. Vidare så skulle grunden till den svenska statsskulden komma från dessa lån... Men det är ju bara hörsägen.

-A
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Räfst och Reduktion

Varifrån kommer silvret? och ännu viktigare: guldet?
Från bergen, tippar jag på. Med tanke på hur mycket berg som finns i Mundana så kanske det inte är så absurt med pengarna i Eon. Tja, ok, lite absurt är det faktiskt...

/Marukusu, vars ashariske handelsman Ethelberth tjänat ihop en halv miljon silverdaler enbart genom vadslagningar.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Historiska generaliseringar (gravt OT)

ang. sverige i historien.
Visst gjorde vi det. Länder har "alltid" lånat av varandra, eller av privatpersoner. men att säga att stadsskulden grundlades då är en aning överdrivet. den har byggds på och skrivits/betalas av ett antal ggr genom historien. Den senaste -utöver det som vår nuvarande regering årligen lånar för att finansiera sina idiotprojekt- är sprungen ur spekulationsekonomin och isolationismen som palme tvingades på av facken. tänk på det nästa gång ni ser en affisch med LO tryck.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Refst och Reduktion

enligt mig är det illa när en tjänare har en egen servis... vilket EON ger stora möjligheter till.
Fram för fattigdom i mundana!
(kom just att tänka på... tandröta och dyligt - borde det inte finnas någon tabell för hur många tänder som rp:na har förlorat när de börjar?)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Tänder...

(kom just att tänka på... tandröta och dyligt - borde det inte finnas någon tabell för hur många tänder som rp:na har förlorat när de börjar?)
Lämpligen Ob1T6 st tänder, SL bestämmer vilka tänder och man kan ju naturligtvis inte förlora fler tänder än vad man hade innan.

Fan vet jag, jag bara spekulerar...

/Marukusu, tycker det låter logiskt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Penningekonomi och tiotusenåriga riken

Tja...Mundana har också haft civiliserade, centraliserade högkulturer åtminstone 3 ggr så länge som vår värld, och 5 ggr så länge som Europa. Det är kanske inte alls särskilt konstigt att en utbredd penningekonomi uppstått där efter alla statiska årtusenden?

Ta Ziu som exempel...vi talar om en statsbildning som bestått i åtminstone 7000 år. Kina hann utveckla en stark penningekonomi på en bråkdel av den tiden. Under Hándynastin senare del frigav en kejsare rentav rätten att slå mynt, så att vem som helst fick tillverka pengar under förutsättning att valörerna motsvarade metallvärdet. Dennes sonson, Wu Di, tog det hela till helt nya höjder genom att prägla metallmynt som gavs nominella värden som vida översteg metallvärdet. Han lät också göra sedlar av hjortskinn i skyhöga valörer. En lönande hemindustri i valutatillverkning blomstrade omedelbart upp och ledde givetvis till sjuk inflation, och kejsaren tvingades omsider åtgärda hela saken. Vid det laget hade en miljon människor satts i fängelse för falskmynteri i Kina.

Fast nu vet jag inte vad den lilla historien har med saken att göra, egentligen...kan tänka mig att någon tossig mûhadinsk härskare gjort liknande experiment under seklerna, förstås.

- Ymir, svävar ut
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Bra idé!

Tack Ceram: det där kan faktiskt fungera...
med regler för metallkvalietet etc. kan man dessutom göra ett nummer av falskmynteri och den springande inflationen som detta ger...

men frågan kvarstår: Var Finns Metallerna...?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Räfst och Reduktion

...och hur får gruvarbetarna mat? I vilka berg finns vilka metaller? Hur kan dessa metallkvantiteter logistiskt sett nå städerna utan att bli sönderrånade? Jag menar det finns inte direkt en knektinflation som motsvarar rövarinflationen (i den mån det inte är samma personer - en ovanlighet i mitt mundanda)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Kinesisk nyliberalism -så tidigt? -ögonen strålar-

Tack Ymir, du har just väckt ett brinnande kinaintresse hos mig! Du menar seriöst att det fanns så framsynta människor redan då - jag menar jag hade fått för mig att de där tankarna först blev accepterade i och med allas vår gudinna Rand?

Vill du vara jättesnäll och skicka mig litet lektyr på de där kejsarna samt kina under deras styre i allmänhet???
Tackar ödmjukast på förhand!

Vänligen/t.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Mjovars...

...och hur får gruvarbetarna mat? I vilka berg finns vilka metaller? Hur kan dessa metallkvantiteter logistiskt sett nå städerna utan att bli sönderrånade? Jag menar det finns inte direkt en knektinflation som motsvarar rövarinflationen (i den mån det inte är samma personer - en ovanlighet i mitt mundanda)
Gruvarbetarna får mat genom att deras arbetsgivare köper in mat och delar ut dem till arbetarna, alternativt får de köpa den med sin egen lön (hell, I don't know!).

Jag skulle tippa på att det finns ädelmetaller i nästan alla bergskedjor i det civiliserade Mundana, i alla fall i de bergskedjor där det finns/har funnits dvärgar (finns ganska många dvärgfästen lite här och var, om jag inte har helt fel).

Karavanerna är vanligen eskorterade av en hel massa soldater (säkert också riddare) av kungens (eller annan maffig makthavares) här och är utav prima kvalitet och vars omfattning som gör att den mest penningkåte rövare dör av sorg och frustration då han inte kan ingripa mot den med sina "merry men" utan att få en helsikes massa armborstskäktor i magen.
Jag tror knappast att man anlitar legoknektar som livvakter till viktigare transporter, såvida man verkligen vill att transporten i fråga skall rånas/plundras/skövlas/våldtas/vanhelgas/skändas (you get the point).

/Marukusu, ser ner på krigets egna prostituerade, legosoldaterna.
 
Top