Nekromanti Cirefaliska familjer

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I Cirefalier-boken står det att varje familj representeras av en husfurst, som oftast är den äldste mannen i familjen.

Min lilla fundering här är: hur definierar cirefalierna en "familj"? Pratar vi mamma-pappa-barn, eller avses en större grupp människor? I så fall, hur stor?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Jag vet inget om Eon, men jag gillar tanken på att alla på en gård räknas till familjen, inklusive drängar, pigor och eventuella trälar. Kanske gör man fortfarande viss åtskillnad genom att skilja på exempelvis blodsbröder och husbröder, men att alla ändå anses höra ihop.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Som jag tolkat det så är "huset" eller "familjen" i det här fallet detsamma som handelshuset eller ätten, dvs husfursten representerar hela tjocka släkten med in-laws och allt tillhörande patrask, samt alla handelshuset tjänare och personal.

Men det var ett tag sen jag läste igenom materialet om Cirefalierna, så I might be way off.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det är lite så jag också alltid har tolkat "Familjer" i Cirifalien.

Högt uppsatta Ätter utav familjer, där mindre/lägre sådana familjer kanske alierar sig med, och/eller arbetar för/med, de större/högre familjerna... och där både stora som små Ättefamiljer har sådant som trotjänare, och andra liknande personer som gör diverse typer utav jobb (allt från standard trotjänar jobb, till lärare, till livvakter, krigare, diverse typer utav arbetare, etc), från den "generella befolkningen" som kanske inte tillhör någon av de där Ättefamiljerna, men som har givit sin trohet, lojalitet, och support för den specifika Ättefamiljen som de arbetar för.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag har tolkat Huset som alla som har samma efternamnet, typ. Barn, Kusiner, sysslingar, pysslingar... Men även alla deras tjänare såsom hussoldater, pigor, etc. Jag tolkar det som en väldigt stor grupp, personligen.

Dock är det inte som medeltida adelsmän som har kontroll på alla inom ett område. Dessa är Markfurst för större områden eller Furst för en by.

För att citera boken, sidan 18:

"En cirefalisk familj består ofta av många individer. Inte sällan bor dessa nära varandra, då sammanhållning och understöd blir så mycket lättare. Termen familj passar även in på de gånger olika familjer slår sig samman till en gemensam familj. Detta händer ibland då individer gifter sig med varandra, eller om en familj förlorar sin husfurst. Det är inte ovanligt att en enda fmailj bor i ett och samma kvarter och om familjen dessutom är extra framstående brukar kvarteret få ett namn som har med familjen att göra."
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Det kan vara intressant i sammanhanget att eventuellt göra skillnad på familj och familj. Jag vet inte hur cirefalierna sköter det, men inom vissa kulturer så görs det skillnad på huvudfamiljen (den primära grenen av familjen ofta den rakt nedstigande på manliga sidan) och resten av släkten (sidogrenar som skapas av syskon till den primära arvingen varje generation).
I europeiska adelsätter har ibland sidogrenarna brutit sig loss från huvudgrenen och skapat nya ätter. Det kan ske av flera olika anledningar, ökad välstånd i sidogrenen, missnöje med huvudgrenen, giftermål, geografiskt avstånd, administrativa praktikaliteter osv...
Sen hur detta appliceras på inavlade handelshus blir kanske svårt att reda ut ;)
 
Top