Nekromanti Cirefaliska blinktorn - erratan?

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Om jag inte räknat helt galet är hastigheten hos blinktornen massivt högre än de 6km/h för ett 100 teckens meddelande, vilket angivs i Cirefalier.

Blinktornen står med ca 900 meters mellanrum. När en signalist avläser meddelandet bokstaverar han högt, så att en annan signalist skickar det vidare. Eftersom bokstäverna färdas konstant (och inte skickas först efter hela meddelandet mottagits, vilket jag antar att felräkningen ligger i (orkar inte kontrollera)) blir tiden det tar för ett meddelande att färdas 10 steg (10 tornmellanrum =10*900m=9000m) lika med (1) tiden för första tecknet i meddelandet att ta sig 10 steg + (2) tiden för resten av meddelandet att ta sig ett steg.

En signalist signalerar tio tecken per minut, för ett meddelande om 100/101 tecken blir (2) ca= 100/10=10 min

Om vi antar att blinktornen använder sig av några blinkningar för att göra nästa torn uppmärsamma och beredda på ett nytt meddelande och sätter den tiden till 20 sek blir (1)= 20*10=400 sek

Varje tecken färdas med hastigheten 900m/20s=45m/s=162km/h (!)
Även om överföringshastigheten är längre än 20 sek blir det bra mycket snabbare än 6km/h.

Hastigheten för att få första tecknet är alltså ungefär 160km/h, eller 45m/s. Sen får man lägga på tiden tills man får tag på sista bokstaven och därmed hela meddelandet, vilket blir antal tecken/10 minuter.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Bandbredd

Tycker inte att det är några problem, visst det går snabbt att skicka korta meddelanden, men ett viktigare mått är bandbredd.

Att gå från dessa 10 steg, 9000m, i 6 km/h tar 90 min.

På 90 min hinner tornen skicka 10*90 = 900 tecken, det är så här mycket:
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Den som går kan föra över mångdubbelt detta på 90 min..

/whale
[Edit] Oops, du klagade visst inte på att hastigheten var för snabb i tornen utan bara att det stod fel i cirefalier [/edit]
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Bandbredd

Oops, du klagade visst inte på att hastigheten var för snabb i tornen utan bara att det stod fel i cirefalier

Alltså, hastigheten i boken är väsentligt lägre än vad den ska vara.

Tycker inte att det är några problem, visst det går snabbt att skicka korta meddelanden, men ett viktigare mått är bandbredd.

Längden på meddelandet spelar inte så stor roll när man skickar med blinktornen. Det går, oavsett meddelandets längd, nästintill alltid snabbare med blinktornen än någon annan aktuell överföringsmöjlighet.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Bandbredd

Längden på meddelandet spelar inte så stor roll när man skickar med blinktornen. Det går, oavsett meddelandets längd, nästintill alltid snabbare med blinktornen än någon annan aktuell överföringsmöjlighet.
Läste inte du mitt exempel ovan? Längden är det som verkligen spelar roll. Det första tecknet kommer att komma fram fort, men med 10 tecken / minut kommer det att dröja innan slutet på några längre meddelanden kommer fram.
Låt oss säga att någon skickar ett meddelande med tusen tecken, vilket är så här mycket:

"aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa"

Detta tar 1000/10 = 100 min (inte inräknat fördröjningen som krävs för första tecknet att nå slutdestinationen). Skickar du en kurir på häst bör denna kunna hålla 20 km/h i medelhastighet ganska lätt, vilket ger ungefär 33 km (alltså ungefär 37 torn) på dessa 100 min . Så fort du kommer upp i bara ett par hundra tecken krävs det stora avstånd för att blinktornen ska vara snabbare än t.ex. en ridande kurir.

/whale - som borde plugga fysik istället..
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Bandbredd

Läste inte du mitt exempel ovan? Längden är det som verkligen spelar roll.

Jag tror faktist inte det, i realiteten. Att skicka med blinktornen, är fördelaktigt om man vill ha ett meddelande att komma fram snabbt och då går det oftast att komprimera skriften med förkortningar etc (har för mig att det nämns i Consaber). Jag tänker mig också att de flesta buden skickas mellan handelsstäder och då har vi ett avstånd att räkna med. Längden på meddelandet har väldigt stor roll i felräkningen i Cirefalier medan den i de flesta fall lär vara obetydligt i de meddelanden man faktiskt skickar, eftersom det sällan lär röra sig om långa meddelandet vilka färdas korta sträckor.
Me visst, vissa meddelanden skickas inte p.g.a. att de är för långa men det rör fortfarande röra sig om ett fåtal fall.
 
Top