Nekromanti Cirefalier

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Hur kommer det sig egentligen att Cirefalier har blivit ett eget folkslag? Ingen annan stat i mundana har väl det, vad jag vet så är alla Vanarer. Och förresten, varför hör Cirefalier så dåligt?

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Inavel?!

(okej, du kanske skämtar men...)

inavel i en så stor grupp individer? dessutom kan det ju inte bli inavel om det inte finns någon evolution. visserligen, det kan ju vara så att cirefalierna grupperar sig i små grupper och bara gifter sig med folk innom gruppen, men det är rätt otroligt.

för övrigt tycker jag att deras öar ska sänkas en bra bit under havsytan. då skulle eon bli bättre :gremsmile:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Inavel!

"(okej, du kanske skämtar men...)"

Nej. Jag tror att Marco har nämnt det några gånger också, men det där var första bästa exemplet jag hittade genom att söka.

"för övrigt tycker jag att deras öar ska sänkas en bra bit under havsytan. då skulle eon bli bättre :gremsmile:"

Vilka skulle man då hata? :gremwink:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Inavel!

Om folk som är för nära släkt får barn med varandra så ökar det risken för genetiska defekter. I vår värld beror detta på att de flesta genetiska defekter är recessiva (alltså att det krävs att man får genen från både mor och far - genetiska defekter som är dominanta har antagligen evolverats bort för länge sedan) - vad det beror på i Eon är än så länge okänt.

I vår värld inträffar inavel främst bland små genetiskt isolerade folkgrupper. Genetisk isolering behöver inte nödvändigtvis betyda fysisk isolering (avlägsen ö eller liknande), utan kan minst lika gärna komma från att gruppen helt enkelt inte parar sig med utomstående. Det senare syns oftast i "finare familjer" - många av Europas kungligheter har genetiska defekter eftersom de traditionellt sett helst ska gifta sig med andra europeiska kungligheter, vilket ger en ganska begränsad grupp. På senare tid (typ senaste generationen eller så) har de dock blivit mindre kräsna.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Inavel!

Några av oss hatar Thalamur, Xinukulten och Frakkstammen rätt så fett. Damarien är inte heller trevligt.Cirefalierna är ju faktiskt ganska coola, ju! (Inte för att jag spelar en...)
Hatet mot cirefalier beror antagligen på att de kan vara aningen stöddiga, vi har en spelare som är ungefär sån, själv, i vår spelgrupp också (gissa vad alla hans tre Rp:er är av för ras...)
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Hur kommer det sig egentligen att Cirefalier har blivit ett eget folkslag?

De har levt isolerat från andra folk (i bemärkelsen fortplantning) i en väldans massa år.

Ingen annan stat i mundana har väl det, vad jag vet så är alla Vanarer.

Jo, de från västerländerna tillhör ett annat folkslag.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Inavel?!

"inavel i en så stor grupp individer?"

Tja, Melorion har väl inte mer invånare än Island, och dom har ju problem med inavel.
Dessutom så hjälper det ju knappast att man blir utkastad ur templet om man gifter sig med en icke-cirefalier.
Så, inaveln bland cirefalier är faktiskt fullt förståelig. Tycker jag åtminstone :gremsmirk:


"för övrigt tycker jag att deras öar ska sänkas en bra bit under havsytan. då skulle eon bli bättre"
Nej ! Dom är ju charmiga ju ! :gremsmile:

/Naug
 

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
Re: Inavel!

Man hatar BARA dvärgarna om du frågar mig.
Eller nej man hatar cerafalier också
 

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
Re: Inavel?!

jo men vad jag vet så är dom väll en stor till skott när det jäller handel och sådana saker eller har jag fel då?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Inavel?!

Tillskott ??

Av vadå ? Nytt folk ?
Dom kanske har slavar, men dom skaffar inte barn med dom. Då blir ju barna inte upptagna i templet !

Eller vad menar du ?

Alltså, inavel är ju ingen bristsjukdom liksom. Det är att folk som är besläktade skaffar barn. Väldigt lika gener fungerar inte så bra ihop när det gäller att göra barn, och det finns en risk för genetiska defekter (Det är därför du inte ska göra barn med dina syskon).
I små slutna samhällen så blir alla mer eller mindre besläktade med varandra, och således så pågår det en konstant inavel. Den är inte så allvarlig, men över en längre tid så får den sina effekter.

Så det enda sättet att lösa det på är om Cirefalier börjar göra mer barn med icke-cirfalier. Men det är inte tillåtet enligt deras religion. Dom är för elitistiska för något sådant. :gremwink:

/Naug
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Cirefalierna finns till för att störa sig på!

Säger skaparen bakom dem, Marco.


dessutom kan det ju inte bli inavel om det inte finns någon evolution.
Säg såhär, under antiken var inte evolutionen känd, men det föddes en hel del barn från de högre (inavlade) klasserna som blev missbildade. Mundana skall fungera som vår värld (människor måste andas, dricka och äta, släpps saker så faller de neråt osv.), men fenomenen kan förklaras enligt antik (eller liknande antik) förklaring. Det man trodde då kan helt enkelt vara sant.

Även om evolutionen inte finns i Mundana kan inavel vara ett problem.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Inavel?!

Cirefalierna är manipulerande av sig och är ganska rapp i käften, lägg sedan ett par vedträn i en Cirefaliers famn och sätt honom på marknaden så kommer han hem med en hand full av silver.
De ljuger, fuskar och gör allt de kan för att vinna på allt.

Cirefalierna anser i övrigt att de är bäst på Mundana, därför vägrar de att gifta sig (läs: föröka sig) med andra raser utom dem själva. Cirefalierna är ett mycket stolt folk och jag anser dem vara rätt så grymma, varför hata dem när man kan utnyttja dem... Om jag hade en stad hade jag hellre haft tre handfull Cirefalier än två stop Vanarer (ett stop = 131cl)
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Inavel!

Hata Thalamur? Thalamur är ett skojj ställe. Det är Damarien också. Även cirefalier gör intressanta karaktärer.

Däremot Soldarn, Jargien gillar jag inte. Inte heller Thism, Sanari och Kiriya. Xinukultister är bara löjliga. hatar man något så blir det nog Daak-tron. Och Glutharierna...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Inavel!

Skämtar du? Thalamur, Damarien och Mûhad är ju de tre ballaste ställena på Mundana! De störiga länderna är ju Asharien och Soldarn! Dessutom anser jag att samtliga dvärgar förutom Drezin är bra mycket jobbigare än cirefalierna och Xinu, de är liksom inte roliga på något vis.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Inavel!

Skämtar du? Thalamur, Damarien och Mûhad är ju de tre ballaste ställena på Mundana!

Absolut, du glömde bara Jargien. :gremwink:
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Re: Inavel!

Dvärgarna är ju ändå bra på sitt sätt. Men finns det något värre än en stroppig Sabrier till och med Thism äringenting i gemfört med dem.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Inavel!

Så ditt och Arandions problem är egentligen att ni identifierar ett folk i en påhittad värld med en spelare? Stillsam undran, bara.

Mvh / Phelan
 
Top