Nekromanti Cirefalier: Feedback

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Nå, har någon mer än jag läst modulen? Vad tycker ni? Skall jag skämmas eller vara stolt? ,-)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Tja, även om cirefaliernas grafiska framtoning var lite väl hellerviksk för att jag skulle vara bekväm med det (dvs den byzantinska / grekiska modellen) så var mitt intryck av Cirefalier en gedigen modul utan större svagheter eller brister.

Men så har jag också inte läst genom hela. :gremsmirk:

--Björn, cirefarlig
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Du ska definitivt vara stolt. Detta är definitivt en av de bästa modulerna som släppts till Eon (och överhuvudtaget, faktiskt). Stort plus för små enkla saker som tydliga bilder på klädmode (jag vill minnas att Nallo tog åt sig äran för det på Gothcon :gremwink: ). Bra persongalleri. Trevliga små berättelser i och mellan kapitlen som gav det hela rätt stämning.

Språkkapitlet kunde varit mer utbyggt (men nåja, det kan väl allt) och innehållit lite fler exempelfraser, men man får ändå en hyfsad uppfattning om hur språket låter. För de som har Geografica Mundana och Vapenmästaren redan så finns där en massa saker som man redan visste, men jag antar att det blir oundvikligt. Antingen tvingar man läsarna att köpa ett halvdussin olika böcker för att få all information, eller så får de stå ut med liter gammalt material. Jag tror nog på det senare (som ni gjort).

Kort sagt, mycket bra. Du kan nu klappa dig på axeln och känna dig nöjd.

/Joel - ärkenöjd och lite diskret jublande
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Den gav en djup och bra inblick i det Cirefaliska samhället och kulturen m.m.
Saknade en sak dock, det skulle varit bra att veta ungefär hur mycket de olika handelshusen omsätter och tjänar. Det var den enda synpunkten jag hade, men det är å andra sidan inget man inte klarar sig utan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min vana och forumtitel trogen ska jag gnälla.

Till skillnad från Joel tycker jag nämnligen inte att det material man känner igen så väl från Geografica Mundana och Vapenmästaren som Legender och Hemligheter fyllde någon bra funktion i modulen. Det var urtråkigt att läsa texter som bara copypejstats ut ur gamla moduler. Informationen om dessa områden skulle givetvis finnas med i 'Cirefalier' , men varför inte skriva om, fördjupa och vidareutveckla den från vad som stått i tidigare moduler? Belysa sakerna ur andra perspektiv, situationer och infallsvinklar? Att få samma information levererad ord för ord var helt enkelt helt ointressant, rentav tråkigt, för oss som redan äger alla andra böcker till Eon. Åtminstone har jag utgått från det när jag skriver 'Västlanden', men det är kanske en annan sak eftersom jag själv varken skrivit eller är helt förtjust i vad som tidigare skrivits om området, förstås.

I övrigt ska det sägas att jag fortfarande bara har skummat "Cirefalier". På det hela taget verkar det vara en tämligen gedigen modul som håller ungefär vad den lovade. Även om jag blev besviken på bristen på stadskartor så har Nallos argument angående avsaknaden av dem en väldigt klar poäng - man får plats med mer information om städerna. Och just det hade jag velat se - mer information om städerna. Det kändes inte som man fick mycket mer än vad som stod i Geografica. Speciellt Marek Pomian har jag själv alltid upplevt som en av de intressantaste platserna på Asharina...

Och så saknade jag, som tidigt sagt, ett konkret stycke genushistoria.

Och jag tyckte allt det var tämligen inkonsekvent att bestämt undvika ordet 'inavel' till förmån för det krångliga 'psyko- och biotropiska fältstörningar' när ord som 'pigment' användes i samma modul.

Märk väl att du bör se det här inlägget som ett gott betyg. Jag anmärker bara på det som finns att anmärka på, liksom. De utmärkta klädesillustrationerna satte en ribba för framtida moduler - sådana ska jag ha i 'Västlanden'.

- Ymir, tummen upp, trots allt.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Själv tycker jag att modulen var generellt välskriven och innehållsrisk, men vissa delar av den kändes lite innehållslösa. Detta berodde antagligen på att man läst infon i tidigare moduler, vilket Ymir påperkade. Jag hade gärna också sett fler äventyrsuppslag i stället för informationen som fanns med i Geografica Mundana.

De bra bitarna av boken tycker jag främst var kapitlen Individen, Rollpersonen (eller vad det nu heter) och Hemligheter. Det var också synd att listan över alla cirefaliska vapen tog lite plats i kapitlet om krigskonst, annars kunde man inkluderat lite mer om strategi, stridskonster mm.

...tycker Arandon, som tar en paus innan nästa nationella prov 10.45.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Grecofili

Jag sällar mig till kören av nöjda läsare. I synnerhet klädillustrationerna med kommentarer var väldigt bra.

Jag har inte innan varit särskilt förtjust i cirefalierna, men nu när jag hittar så mycket godis för en gammal grecofil som jag (jag menar, kolla frisyrerna! Mums!) så blir jag sugen på en väldigt cirefalierbaserad kampanj, kanske i stil med Illiaden eller till och med Anabasis.

Om jag ska anmärka på något så reagerade jag lite grand när texten verkar antyda tämligen likartad klädedräkt för kvinnor och män, bortsett från en del accessoarer, medan bilderna visar väldigt traditionell kvinna-man-uppdelning. Jag har visserligen inte boken här, så jag kan inte citera eller kolla upp om jag har uppfattat det rätt, men visst är det tänkt att både byxor, särkar och togor bärs av kvinnor såväl som män? Det med bilderna tyckte jag var lite synd, men så är jag också väldigt förtjust i när man är lite genusprogressiv och konsekvent med det...

Det är smarta lösningar för cirefaliernas elitgrejer som inte sabbar balansen mellan cirefaliska och andra rollpersoner i onödan men ändå tar vara på cirefaliernas egenart.

Jaså, fältstörningarna är en omskrivning av inavelsproblem? Det fattade inte jag. *skäms lite* Kul grej även det, i alla fall.

/Simon, som är väldigt nöjd med sitt köp, och sugen på att börja spela Eon igen
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Tja då jag varit med i printandet av just ämnet Handelshusen så kan jag kommentera saken närmare.

Pga av platsbrist försvann roliga detaljer som just omsättning, kredithusens storlek och deras omsättning plus mer ingående handels idéer. Där finns fler detaljer som inte kunde vara med, o andra sidan utömmande fakta om Handelshusen skulle kanske innebära att annat intressant uteblev.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Inhandlade det fina tillskottet igår och jag må säga att det är en toppen modul. Jag har dock inte läst alla kapitlerna än men det jag har läst har varit bra. Bra tanke med bilderna på de olika klasserna och frisyrerna.
Håller med förhandsorden, cirfalierna sätter verkligen krydda på tillvaron.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
För att varken författaren eller någon annan tänkte på det. Jag skall sätta ihop en lista över deras individuella rykten, efter jag kommer tillbaka från E3-mässan. =)
 
Top