Att cirefalier skulle ha något imot prostitution överlag har jag svårt att tro med tanke på att de kan acceptera att man gifter sig en nära famije-medlem.
Umm...fast det har väl inget med varandra att göra? Man kan fästa stor vikt vid oskuld och dygd, men behöver inte för den sakens skull vara så nogräknad med
vem man knullar? Eller ja, tvärtom egentligen, falierna är ju snarare
väldigt nogräknade, ehehe
Jag skulle inte kört på att kurtisanyrket är helt accepterat. Visst, det faliska samhället är liberalare än många andra, och på ett plan så uppskattas alltid en kompetent yrkesman/yrkeskvinna, men jag tror ändå inte det är helt okontroversiellt att vara prostituerad. Det finns nog definitivt fördomar och konservativa element i samhället som kan verka mot en. Även falier har sån här jobbig samhällsmoral, allt som går att tjäna pengar på är
inte okej - rånmord kan ju vara luckrativt liksom.
Jag menar, varför annars spela en kurtisan? Är det inte
intressantare om samhället har en lite kluven inställning till en? Om
alla accepterar en, trots ett i våra moderna ögon kontroversiellt yrkesval, går man inte miste om schyssta dramatiska möjligheter då?
Jag menar, säg att kampanjen först rör sig i skickt där alla accepterar, rentav respekterar kurtisanen, eller ja, de som inte gör det håller kanske tyst. Dilettanter tävlar om hennes gunst, trubadurer komponerar ballader om hennes skönhet. Men sedan ska rollpersonerna på en fin bankett hos ärkefursten, och då blir hon plötsligt placerad
längre bort från det furstliga bordet än vad de andra rollisarna blir, för fursten vill inte ses ihop med horor. (Därmed inte sagt att
andra furstar vore lika nogräknade).
Sånt hade blivit jättebra scener, tror jag. Spelade
jag en kurtisan hade jag blivit besviken om det aldrig kom med nåt sånt.
Men visst, jag är kanske konstig.
- Ymir, öppen för den möjligheten