Nekromanti Chronopia

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Ére helt tabu att skriva om Chronopia i detta forum.
Suktar efter ett begåvat utformat rollformulär.
Håller på att koka ihop ett själv f.n. men varför uppfinna hjulet två gånger?


"may the blood of your enemies stain the ground"
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
närå... MEN

visst är det inte det, men räkna med en hel hög dryga inlägg från folk som tror sig veta vad som är BRA rollspel. jag har haft skitkul med Chronopia och spelat både boffer och intrigerande.

angående rollformulär, köp de officiella! de är snygga och bra (utom rutan för karaktär/utseende och speciella förmågor. dessa rutor är på tok för små.)
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Det skall inte vara tabu på ett sånt bra spel. Borde snackas mer chronopia här kan man tycka. Lite jobbigt att göra det bara när de enda svaren som ges är negativa och man får veta hur tattigt det är.

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Suktar efter ett begåvat utformat rollformulär."

Har du kollat in de som finns på Scenariobanken? om inte så finns de här: <A HREF="http://www.sverok.se/bank/index1.htm" target="_new">http://www.sverok.se/bank/index1.htm</A> Hasse So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-18 01:43.</EM></FONT></P>
 

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Beror nog på att många av de som skriver till det här forumet är gamla och inte gillar förändring ;)

Nä, seriöst så handlar det nog om att Chronopia var ett såpass stort steg ifrån vad DoD ursprungligen var att många inte gillar det. Jag kommer ihåg när DoD91 kom ut och hur många (mig själv inkluderat i början) som inte alls gillade de förändringar som gjorts jämgfört med Expert. Jämfört med de relativt små förändringarna som gjordes mellan de utgåvorna är skillnaderna mellan DoD91 och Chronopia enorma.

Jag måste erkänna att jag själv inte alls gillar Chronopia och har bara spelat det en gång. Men eftersom jag spelat DoD relativt länge kan jag inte säga att jag är objektiv. Det är möjligt att jag skulle ha gillat Chronopia mer om jag inte spelat DoD förut, även om jag inte riktigt gillar den typ av fantasy som Chronopia representerar.

//Andreas
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Tja inte vet jag, men trots att jag varit spelledare i Ereb i många år vid det här laget så anser jag att Chronopia är det bättre av dom spelen. Det beror iaf inte i mitt fall på att jag är för insnöad i DoD Ereb.
Kan hålla med om att 91'ans regler inte är de bästa och EDD känns mossigt att använda i chronopia men jag skall försöka spelleda med Kults system. Vad tros om det?

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Moisak-Thul

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
19
Location
SWE, Kramfors, fridhemklan....
vet inte så mycket om hur systemet i Kult fungerar men... ville bara säga att jag körde Chronopia med EOn regler... ojojoj, de va dödligt, man fick tänka sig för innna man gav sig in i en fajt (vilket man inte gör med dem vanliga regelrna i Chronopia:))
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag har inga problem med att spela Chronopia. Men jag har problem med att komma på roliga äventyr och det är det som jag tycker är dåligt med det. Efter att ha läst grundboken så satt jag ändå helt utan några idéer. Men böckerna i sig är bra. Jag har en polare som köpt en hel bunt Chronopia böcker bara för att läsa dem, för vi spelar alldrig.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Chronopia hade säkert blivit en bra bit bättre i mina ögon om det hade haft ett eget regelsystem och inte hetat DoD. Det är nog det största problemet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Anti-C-debatten

"Lite jobbigt att göra det bara när de enda svaren som ges är negativa och man får veta hur tattigt det är."

Anti-C-debatten brukar i allmänhet dra igång för att någon gammal Erebit börjar kasta dynga (har gjort det själv ett par gånger, oftast genom att kalla härket för "Catastrophia"). Och sen är kriget i full gång, oftast i form av att någon erebit klagar på företeelser i Chronopia som "inte är medeltida" eller "inte finns i Ereb". I båda fallen har de förvånansvärt ofta fel - eldkastare och luftskepp finns i Ereb och den riktiga staden Konstantinopel (numera Istanbul) är så medeltida en miljonstad kan bli. /images/icons/wink.gif

Sen att jag inte gillar något av vare sig Ereb eller Chronopia är en annan sak, men det är min smak.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Kults regler är både snabba och innehåller det mesta man behöver. Dessutom fungerar nog för- och nackdelarna bra in i den mörka världsbild jag vill ha fram av Chronopia. Å andra sidan blir det nog ganska jobbigt att översätta besvärjelser och vissa andra prylz mellan de båda systemen.

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Kult? Men stridssystemet är väl väldigt anpassat till skjutvapenkamper i Kult? Och hur gör du med olika raser vid skapandet av rollpersoner? Och du skippar väl mörka hemligheter och balans och sånt antar jag? Det som är kvar skiljer sig inte så värst mycket från DoD...
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
som jag sa blir det nog en hel del jobb med konverteringen. Dessutom brukar jag inte bry mig allt för mycket om regler vid skapandet av RP just pga att jag är utled på DoD-systemet. Mörka hemligheter och mental balans kommer att fungera utmärkt i den spelvärlden. Hade gärna använt något annat system oxo (funderade på eon ett tag men men...) men kult fungerar bra ihop med ett "mörkt" spel.
För övrigt så skiljer sig de båda systemen mycket åt enligt mig.

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: Anti-C-debatten

För egen del tycker jag att Erebiter, som det tydligen kallas, (jag hör väl dit själv för den delen)som bara är ute efter att förklarar hur dåligt allt är gott kan hålla sig borta från dom som vill snacka Chronopia. Börjar bli lite tjatigt måste jag påstå!

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Gnalla gar ju

Det ar alltid lattare at gnalla pa en produkt (vilken som helst) an att halla pa och lovsjunga den.

De som ar besvikna pa C vill valdigt garna beratta det, de som tycker om det och som spelar det kanner inte samma behov.

Och det ar ju sa latt att gnalla...

M.

(som ar i Sacramento, om nagon underar varfor a, a och o inte finns med i mina inlagg. Orkar inte skriva ASCII-koder hela tiden)


Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Jupp, jag hittade en ( ganska bra) men jag skulle vilja en ännu bättre. ( kräsen? jovisst!)

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Du kan ju oxå söka på DoD och Chronopia på Altavista eller nått för hitta olika hemsidor till Chronopia som kanske har ännu bättre rollformulär. Annars så får du som sagt göra ditt egna rollformulär.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Officiella

Jag skulle vilja rekomendera de officiella. Det är en av de bra sakerna i Chronopia. Snygga och funktionella. Borde inte alls vara så dyra nu när det är "nedlagt".

Annars så kan det bli svårt. De flesta som finns på internet brukar vara av "sämre" karaktär. Så kanske blir det så att du får uppfinna ännu ett "hjul".

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
Copyright på rollformulär?

Hur är det med copyrighten på rollformulären? Skulle man kunna ta och scanna in dem och ladda upp dem på forumet eller?
Man får ju kopiera för eget bruk, men detta är ju att lägga ut det för almänheten? Hur är det, någon som är bevandrad i den evigt på internet misstolkade copyright lagen?

Good? Bad? I'm the guy with the gun...!
- Good Ash, Evil dead 3: Army of darkness
 
Top