Nekromanti Chronopia

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Vad är det för fel på Chronopia igentligen?? Många personer har skrivit att det är dålig men har inte ofta sagt exakt VAD som är dåligt. Jag har spelat DoD Chronopia en längre tid nu och kommit fram till att det finns många bra saker att hämta ur Chronopia. Jag är övertygad om att många som skriver skit om Chronopia inte har läst något mer en Grundboken så kort sagt: sluta skriva skit om Chronopia.

/Linus - ???????
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Vad är det för fel på Chronopia igentligen??

Spelvärlden som presenteras i grundboken faller mig inte på läppen. Där ligger problemet. Faktum är att jag tycker den är usel.

Tillägg: Kan herrn ta och bestämma sig? Några trådar ner så kallar du Chronopia för Chatastropia (vilket jag inte anser är en komplimang). Du tillhör först smutskastarna, sedan går du över och undrar varför folk smutsar ner?

/Azagthoth - gillar små byar<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Azagthoth on 2000-09-23 16:05.</EM></FONT></P>
 

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
Jag håller med, tycker man att någonting är skit så är det klart att man måste få berätta det!
Själv har jag inte läst grundboken, bara "Vapen och Rustningar i Chronopia", och redan där tycker jag att fantasykänslan urartar.
Vadå? Eldkastare i DoD?
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Själv har jag inte läst grundboken, bara "Vapen och Rustningar i Chronopia", och redan där tycker jag att fantasykänslan urartar.
Vadå? Eldkastare i DoD?

Jag håller med dig i att eldkastare inte hör hemma i DoD men jag pratar om dom bra bitarna. I magi i Chronopia finns det mycket bra men också dåligt men enligt mig uppväger det bra det dåliga i den modulen så att säga men alla kan inte tycka som jag

/Linus - Gillar dom bra bitarna i Chronopia
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Mitt inlägg i de nedre sektionerna var en uppmaning för om man ändå ska smutsa ner kan man väl stava rätt iallafall.

Man kan väl variera sig lite och inte bara hålla sig till standard fantasy
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Det som är dåligt...

1. Snälla troll?!
2. Våldsamma mördaralver
3. Eldkastare, miniarmborst som skjuter femton pilar & gasbomber
4. Dvärgar med magiska tatueringar
5. Stora maskiner som drivs med gas
6. Städer på luftskepp

Listan kan göras mycket längre. DoD ska vara klassisk fantasy. Inget annat.

/Gollum - tycker att Chronopia är minusnaff

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Det som är dåligt

Tja, jag gillar ju inte heller Chronopia, men om det är något jag gillar ÄNNU MINDRE så är det ju klichéer! (Eller hur det nu stavas...) Några klubbkompisar envisas med att spela MD&D hela tiden, (Husregelversionen av AD&D) och sånt kan man ju bara /images/icons/frown.gif/images/icons/crazy.gif/images/icons/shocked.gif spy åt. (Arvidos har gjort DET igen! Isch Usch!)

Ehh nu kom jag nog av ämnet lite men: Troll ska helt klart kunna vara snälla! Om jag får tjata lite om min värld igen, ja det är klart jag får, så har trollen skapats av gnistan som dvärgarna skapades av. Deras gud var inte nöjda med dom förstfödda, och ville forma sina egna. Därför har dom inga gudar, och kan forma sina öden som dom vill. (Snälla/elaka.)

Och teknik ska vara med i rollspelsvärldar. Tycker jag. Alverna är ju rätt RÄTT uschliga dock, det håller jag med om... Åhh, jag tror jag måste /images/icons/crazy.gif/images/icons/shocked.gif... blä... Och det värsta av allt... dom rider på strutsar... /images/icons/shocked.gif /images/icons/shocked.gif /images/icons/shocked.gif /images/icons/shocked.gif /images/icons/shocked.gif /images/icons/crazy.gif
ääääh... strutsar... /images/icons/shocked.gif /images/icons/crazy.gif /images/icons/shocked.gif osv...
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det som är dåligt...

Snälla troll?!

Det finns Vilda troll som är hemska

Våldsamma mördaralver

Ett minus

Eldkastare, miniarmborst som skjuter femton pilar & gasbomber

Ett minus

Dvärgar med magiska tatueringar

lite nytänkande kallas det

Stora maskiner som drivs med gas

Vet jag inget om

Städer på luftskepp

Har jag inte heller hittat

En typiskt bra grej är Charibiskt pulvermagi, lite mer nytänkande

/Linus - Tycker inte Chronopia är så hemskt och man kan väl variera sig
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Du kom före mig, elaking!

Här trycker man på "fortsätt"-knappen, så får man inte ens vara längst upp!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Inte nu igen!

Suck och stön, så var vi där igen...

Personligen har jag inget emot det, utan anser just att alla punkter som gollum räknar upp är just ett bra exempel på varför Chronopia är en intressant värld...

Dessutom så är det inte DoD bestämd till just en sak - det är trångsynthet som begränsar ett regelsystem till en enda slags värld...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Det som är dåligt...

Dvärgar med magiska tatueringar

lite nytänkande kallas det


Nja, jag vet inte det. Min personliga uppfattning om Chronopia efter en genomläsning är att det var någon slags blandning av Warhammr Fantasy och AD&D.
Det som dock fick mig att nästan spraya boken med vitlök, köra en påle genom det var att svartalfer kallades Goblin. *PUKE*

Att spelet inte sålde så där jätte jätte bra kanske också är en hint om hur bra det är/var.
Jag föredrar och spela Expert, utan goblins, snäll troll, mördar alver osv.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Vad är det för fel på mördar alver?

Tycker det låter intressant med alver som bryter det satta Ad&d mönstret. Varför måste alverna funka exakt som i Ad&d när man spelar DoD? Skall man hänvisa till Tolkien som alla gör så är nog nästan cronopia alverna mest tolkien lika till sitt uppträdande medans DoDs icke chronopia alver lider av att vara stulna ur Ad&d där de var de godaste av de goda!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nu börjar vi få gråa hår...

"Vad är det för fel på Chronopia igentligen??"

För min egen del är svengelskan det som sticker mest i mina ögon som jag faktiskt kan motivera. "Goblin" (svartalf/vätte), "griffon" (grip) och "soulstealer" (själatjuv, kanske) går faktiskt att översätta till svenska eller finna svenska motsvarigheter till.

Utöver det finns den en inbyggd superlativitet i spelet. Världen är full av saker som beskrivs i superlativ: bäst, fräckast, blodigast, slemmigast, ondast, äckligast, värst, kläggigast, störst, äldst, mäktigast et cetera. Det ger enligt min åsikt en så överdriven uppskruvad värld att den fungerar som parodi, i bästa fall. Tillsammans med überkoboldrustningar och überkoboldvapen och überkoboldmagi så blir i alla fall jag trött, helt enkelt. Detta beror förstås på att jag har blivit gammal. Det är inte det här kommersiella kobold-klägget som jag associerar med varumärket Drakar&Demoner.

Detta för mig in på den totalt subjektiva åsikten om Catastrophia: jag är för gammal. Jag ser inte vad som är så coolt och ballt och bra med spelvärlden. Jag är van vid en äldre DoD som låg närmare standardfantasyn, inte någon koboldsteampunk-grunka. Kort sagt, jag är mossig. Och därmed är det enklast för alla inblandade att felet med Catastrophia ligger hos mig, inte spelvärlden.

Så om ni ursäktar så tänker jag vara mossig och elitistisk och spela Västmark istället.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är väl uppenbart?

Det finns inga ankor. Inget riktigt rollspel utan ankor. Tunnels&Trolls hade det, Runequest också, de fyra bra utgåvorna av DoD, den bra utgåvan av Mutant, Västmark. Alla bra spel har ankor :)

Skämt åsido, Chronopia har samma fel som nya "Mutant". Allting skulle göras häftigare, större, våldsammare och mer spännande så hela den grundläggande stämningen förfelades. C är som en uppföljare till Ereb med 100 gånger större effektbudget men utan egentligt manus. Det kan säkert vara kul på sitt sätt men det är inget för mig. Vill jag vara kobold spelar jag hellre PlayElf.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
När jag spelar DoD...

...vill jag spela ren fantasy, inte science-fiction-skräck-bofferlajvs-fantasy.
Men visst, jag ska erkänna det. Jag gillade Chronopia under en period i mitt liv. Det var innan jag upptäckte andra rollspel än DoD. Efter att ha läst igenom t.ex. Mundana känns Chronopia helt meningslöst...

/Gollum - som pratar i telefon

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Chronopia+Tolkien=Sant?!

Få se nu... Tolkiens alver rider inte pås trutsar. De har inte stora adelshus som för i det närmaste öppet krig mot varandra. De går inte på droger.
Har du överhuvudtaget läst Sagan om Ringen? Tänk på Galadriel, Legolas och Elrond. Påminner de det allra minsta om frust Belisarius? Nej, tänkte väl det. Det enda de har gemensamt är benämningen "alv".
Om man läser Silmarillion (felstavat?) så ser man snabbt alvernas oerhörda godhet och pliktkänsla. Alverna är rakt igenom goda. Att några av dem svikit och låtit mörda varandra beror inte på deras ras utan silmarillernas makt...

/Gollum - gillar <em>riktiga</em> alver

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Chronopia+Tolkien=Sant?!

"Alverna är rakt igenom goda. Att några av dem svikit och låtit mörda varandra beror inte på deras ras utan silmarillernas makt..."

Tycker man så har man totalt missat dynamiken i Tolkiens böcker. Stora delar av konflikterna i de tidiga åldrarna orsakas alvernas stolthet och elitistiska överlägsenhetskänsla. (Och dessutom i flera fall utan Silmarillernas inflytande.)
Nej, de är inte mer än "människor", om uttrycket tillåts...



/Zäta
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
1 Magin är i Chronopia obalanserad i jämförelse med tidigare versioner av DoD.. Det är i Chronopia mycket lättare att bli bra på magi än det är i gamla Dod expert vilket leder till Haubitz effekten.. ( Ge er vi har en magiker )
2 Axelskydden *morr* sådana axelskydd är FÖR STORA de skulle hindra krigarens rörelse i strid.
3 Stadens infrastruktur är ologiskt uppbygd.
4 Luftskeppen ideen bakom dom är COOL MEN givet vis går de och saboterar även dom genom att göra dom FÖR stora.. ( Hindenburg skulle ha blivigt imponerad )
5 Kom igen låta demoner/orcher/odöda bo i samma stad som Alver/människor/Dvärgar/präster ? Personligen tror jag inte det skulle ha funkat i fem sekunder ens...
6 Vapnena *hmm* snälla låt mig inte gå in där ens.. VILKET JÄVLA IDIOT har de använt för att täckna vapnena ?
DEN KILLEN/TJEJEN FÖRTJÄNAR STRYK vapen ska se funktionella ut.. ett skräck exempel är bågen i en av modulerna strådar och strängar hit och dit som på verkliga bågar bara hade varit ivägen och förstört funktionen av bågen..
OM man ska rita vapen då ska man för helvete rita dom som de ska se ut inte göra dom idiotiska i form och utseende....
7 Varje modul presenterar något som är häftigare coolare än den förgånde.. *suck* overkill overkill så jälva idiotisk obalanserad.. Exempel vi säger att Odöda i Choronopia presenteras efter modulerna alver och dvärgar så betyder det i och med att odöda kom efter dom två i tragikgames tradition är Odöda så mycket mer häftig farlig än vad Alver och Dvärgar är DET inebär logiskt att Alver och Dvärgar hade de odöda utplånat för de är ju aggresiva !.. Allt i Chronopia beskrivs i en rabies smittad form. *suck*...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Alver + Tolkien = Falskt

"Har du överhuvudtaget läst Sagan om Ringen? Tänk på Galadriel, Legolas och Elrond. Påminner de det allra minsta om frust Belisarius? Nej, tänkte väl det. Det enda de har gemensamt är benämningen "alv". Om man läser Silmarillion (felstavat?) så ser man snabbt alvernas oerhörda godhet och pliktkänsla. Alverna är rakt igenom goda."

Tolkiens alver är inte början eller slutet. Alver har funnits med oss sedan urminnes tider. Kelterna hade sina legender om Folket under kullarna och Tuatha de Danann. Vikingarna hade ljùsalfar och dokkalfar (det är från de två sista som ordet "alv" kommer). Och de är inte nödvändigtvis snälla - dokkalfar var tvärtom tämligen otäcka saker, och Kia Sidhe, de mörka alverna i kelternas mytologi, var en symbol för död, kyla, vinter och förödelse.

Så om du gillar "riktiga alver", glöm Tolkien. Han norpade en stor kasse från vårt mytiska världsarv och förvrängde det så att det passade hans ståry. De är inte riktiga, inte det minsta. Vill du hitta riktiga alver så måste du tillbaka bra mycket längre i litteraturen och mytologin. Glöm skigsninjor, glöm Tolkiens stolta långdrular, glöm Geminis järnalver. De är moderna förvrängningar av alver och har ingenting med "riktiga alver" att göra. Om du läser (eller har läst) tyska, leta upp dikten Erlkönig av Woflgang von Goethe (länk här: <A HREF="http://home6.swipnet.se/~w-65975/ylva/erlkonig.html" target="_new">http://home6.swipnet.se/~w-65975/ylva/erlkonig.html</A>), eller Schuberts tonsättning av den. Den är "bara" 150 år tidigare än Tolkien eller så, men den ligger bra mycket närmare alvernas mytologiska ursprung.

Och det är där man enligt min åsikt ska söka om man suktar efter "riktiga alver".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top