Nekromanti Chronopia

Truchier

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
73
Location
Garphyttan, Örebro, Sverige
Hur skall man få folk att inse att Chronopia inte bör ses som ett realistiskt rollspel typ..

Du går i en trång gång med facklor på väggarna, plötsligt dyker det upp en Svartgasdriven Tank med 20 dvärgar som håller varsin kärnstridsspets i sina händerhand
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Det är inte realism. Det är rollspel och fantasy.
Dessutom om du väljer att spelleda på det sättet du beskrev så spelar det faktiskt väldigt lite roll vilket spel du väljer att spela.
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Något slags redskap tror jag...

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller med

Håller fulständigt med, ja som sagt, det är en del av känslan att allt inte ska vara verklighetstroget, ungefär som i sagor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,498
Visst, men som några andra har påpekat så är det nog inte meningen heller.

Men jag kan inte hjälpa att jag sitter och hånflinar när jag läser olika varianter på "absolut elakast och ondast i hela den jätte, jätte onda och mörka staden (även om De Hängivna är mycket, mycket ondare)" för hundrade gången...

Ha en dag / Dac
 

Waezlur

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
1
Konstiga sagor

Chronopia skulle i så fall vara den absolut mest perversa sagovärld jag någonsin stött på. Jag ser gärna att rollspelandet sker i sagoatmosfär, men det behöver tamejfasen inte se ut som i Chronopia för att man skall uppnpå detta. I min mening är det mest "sagolika" äventyret till DoD fortfarande Döda Skogen. Och det har ju några år på nacken! Tack för ordet.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Konstiga sagor

Jag tror helt enkelt man måste vara rätt liberal till sitt sätt för att kunna uppskatta spelet. Sen finns det ju en del koboldiga detaljer lite här och var men det är bara att presentera det på ett bättre sätt för spelarna. Helst ska ju inte spelarna rota runt i beskrivningar av världen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller med dig att det blev lite väl överdrivet när de släppte Chronopia. Det blev lite för lite fantasy i det.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
Jupp

<EM>Det är rollspel och fantasy.</EM>
Inte "riktig" fantasy..

<EM>man måste vara rätt liberal till sitt sätt för att kunna uppskatta spelet</EM>
Helt rätt. Eller som jag skrev i ett annan "tråd".
Mina spelare kom till Chronopia från Ereb via Grå Hallarna.
När de svävade mot Chronopia-dimensionen så fanns det bara staden där med lite gräs runtom och de landade sist i en kö som ledde in i Chronopia.
Jag hade inget äventyr då utan jag improviserade från berättelsen (som för övrigt är helt klart läsvärd) som jag hade läst som finns sist i boken.
Det blev en rolig kväll med många skratt och mycket action.

Men diskussionen om Chronopia är uttjatad. Om vissa tycker att den är bra, låt de spela det då.. Men enligt mitt tycke så har Chronopia <B>inget</B> med Ereb Altor att göra.
På sin höjd så finns den i en annan dimension.

/Han som är liberal
 
Top