Nekromanti Chronopia

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Analys av Chronopia

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Slutkommentar. Jag tror inte Chronopia (ibland elakt kallat Chatastrofia) är så dåligt alls. Det är bara alla konservativa typer (count me in!) som inte alls gillade vad deras älskade DoD helt plötsligt hade muterat till

<hr></blockquote>

.
Så problemet är egentligen att det står DoD på pärmen? Om det inte hade varit det tror du att det hade tagits emot bättre då? Av de konservativa alltså. Det är just det där att allt är så stort och bäst, inklusive rustningar och annat (man behöver inte ha spikar för den delen.) Men jag vet lite vad du menar, fast jag var personligen inte så förtjust i lapptäcket Ereb Altor heller.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: Analys av Chronopia

Jag skrev tidigare:
"Slutkommentar. Jag tror inte Chronopia (ibland elakt kallat Chatastrofia) är så dåligt alls. Det är bara alla konservativa typer (count me in!) som inte alls gillade vad deras älskade DoD helt plötsligt hade muterat till."

Hade spelets namn inte varit "Drakar och Demoner: Chronopia" utan bara Chronopia (och med ett bättre regelsystem) så kanske det hade fått en bättre mottagande.

Tja, enligt vad jag skrev så skulle Chronopia fått ett bättre mottagande om man inte haft med namnet DoD i det hela. Nu tror jag många blev omedelbart skeptiska till denna nya version av DoD som var så annorlunda. Men vad vet jag.... har ju inte ens läst egenom hela regelboken till Chronopia. Jag sitter bara och gör kvalificerade gissningar.

Jag vet inte vad rollspelare i allmänhet är ute efter. Jag tror på ett sätt Chronopia hade blivit kritiserad även utan namnet DoD på framsidan. Som jag sa tidigare: spelet är på något sätt för mycket. (Nån gång i framtiden ska jag gå en retorik-kurs så jag kan tala om vad jag menar...)
 

Ghorax

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
185
Location
Märsta, Stockholm
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Ja smaken är som baken, delad. Och trollen luktar ju som det som kommer ut. Och det tolrerar nog inte alverna. Men i Chronopia bor väl alver som gör det..
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Dags för min åsikt...

Jag tycker att Chronopia är riktigt roligt. Som de andra säger så tro jg att det är jättestaden som skrämmer bort vissa spelare, men även lockar spelare (som mig tex)...

Pröva. Om du gillar det så böhöver du ju inte ångra dig...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Re: Analys av Chronopia

Jo, avr nog mycket att de satte DoD på omslaget som gjorde att folk ogillad det. Samma sak hände ju med nya DoDv6. personligen tycker jag inte att det har mycket gemensamt med "riktiga" DoD, men jag har ändå kul när jag spelar det.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Finns parfym att täcka sin stackars näsa med eller för den delen trollen.
Fast å andra sidan, en varm högsommardag i Chronopia skulle nog inte vara något att sträva efter, så en viss vana finns där nog
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Re: Det är helt enkelt inte så dåligt

Bra talat. jag tycker det nästan har blivit "ett måste" att man ska tycka att Chronopia är dåligt. Man ska ha egan åsikter, inte bara tycka som resten gör. Det betyder inte att jag tycker att Chronopia är bättre än t ex Trudvang totalt sett, mendåligt är det inte.
 

Ghorax

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
185
Location
Märsta, Stockholm
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Men ingen riktig alv skulle vilja bosätta sig där, bara fjant alver som inte klarar av livet i skogen grottorna haven eller de öppna slätterna, eller de vanliga städerna. utan behöver hjälp av troll och andra varelser med nekrologi (urk) Det finns ett par alvstäder beskrivna, med till forgotten realms och dragonlance, bäst gillar jag Silvanesti, utstrålar skönhet...
 

Acce

Veteran
Joined
23 Feb 2002
Messages
7
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Jag har också delvis samma bild som dig populationerna i städer ifall man talar om medeltida fantasy. Dock har jag i min kampanj/ en värld som varierar beroende på var man befinner sig. Medeltida förhållanden råde norr i ereb altor och antik högstående kultur i söder. Detta ger lite större spelvariation när spelarna på sikt kommer att resa runt.

Det är historisk inte heller fel att lägga in en miljonstad....
Rom hade 31fKr - 14 EKr ca 900,000-950,000 invånare (http://www.ucd.ie/~classics/96/Madden96.html).

Det kanske inte passar i en mörk medeltidsmilja, men ifall man är mer inne på en Herkules värld med högstående kulturer runt medelhavet.. förlåt, kopparhavet så ska det nog gå bra.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Problemet är att Chronopia är nytt och att Chronopia lade Ereb Altor i Ruiner. Rollspelare är som oftast skeptiska till nya spel och försöker hävda sig själva genom att krampaktigt bita sig fast vid spel som ingen annan spelar. När jag var yngre fnös de äldre ADD-spelarna åt Expert och idag borde kanske jag fnysa åt Chronopia. Dessa åsikter har dock inget att göra med huruvida Chronopia är ett bättre eller sämre spel eller ej.

Sedan tror jag att Targets nya produktlinje, handböcker istället för äventyr, fick en del att klaga ytterligare på Chronopia (istället för på Target).
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Vad är då en "riktig" alv?
Själv tycker jag nog att Erebs alver är ganska så "fjantiga" också.
Och näe, varför skulle de "behöva" andra? De är smarta nog att skita i att göra skitjobben själva och tar in folk som gör det istället och det tycker du är fjantigt? Och Forgotten Realms eller Dragonlance är väl inte DoD? Utan D&D?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Chronos troll är väl inte direkt aggressiva av sig va? Var visserligen ett tag sen som vi spelade det, men har för mig att de inte är som trollen på Erebs sida
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Riktiga DoD...

...borde då vara Version 1. Det tycker i alla fall jag, om man verkligen ska hårdra allt och alla olika resonemang hit och dit. Och DoD 1 var inte så himla bra med dagens mått mätt, så allt som kommit efter det har faktiskt varit förbättringar. Och ja, jag menar ALLT! /M
 

Ghorax

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
185
Location
Märsta, Stockholm
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Ok, det kan jag hålla med om, det verkar lite genmodifierade kanske avkomma mellan vanliga troll vem vet, alldrig sett någon förklaring till att de är annorlunda eller så kanske de inte ens är släkt utan bara namnet gemensamt..
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Om den saken har jag inte några vidare teorier, tyvärr, men de kanske är släkt på något håll men utvecklats olika? Och att troll är den lämpligaste översättningen från de bägge språk som talas i de omgivningarna till vårt eget?
Fast vad vet väl jag?
 

Ghorax

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
185
Location
Märsta, Stockholm
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Vad tycker du ska vi lägga ner det här eller??? Eller ska vi ta det till nya höjder och utforska DNA-strängar och så vidare..../images/icons/devil.gif
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön...(OT)

ummm... Vi kan nog lägga ner det va? Dna? Skulle väl vara kul för den delen att finna eventuella samband mellan "Ereb"troll och "chrono"troll och eventuella genetiska likheter mellan dem och sedan jämföra med troll från andra världar./images/icons/hairy.gif Men det övergår nog min förmåga lite grann tror jag.
 

Ghorax

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
185
Location
Märsta, Stockholm
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön...(OT)

Nä nu fan, vadå övergår din förmåga, inget är omöjligt, det är bara fixa fram ett par troll och köra, kan nog hitta några som dörrvakter i sthlm
 
Top