Nekromanti Chronopia

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jo, det rollspelet, är det kul eller bara sjukt? dom på våran Förening som spelat det säger att det är sjukt men vad tycker ni, personligen så har jag aldrig spelat det. /images/icons/sick.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag vet inte riktig om jag kan jämföra med de andra versionerna eftersom jag inte spelet de andra, men jag gillar Chronopia just för att det är sjukt. Det är en grymt cool värld, men reglerna är ganska snurriga.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Den här kommentaren kommer från min förening:

"Nämen tjenare, en demon går pår gatan" HAn gick fram och skakade hand med den
 

LuthorSL

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
16
Jag personligen tycker Chronopia är sjukt; en sådan stad skulle falla sönder och samman på en halvtimme... Tyvärr gillar min spelasrgrupp staden /images/icons/frown.gif Där kan bli hur bra som helst redan från början... Jag har haft RP som kunde göra ca 52(!) i skada från början!!!/images/icons/shocked.gif Menar på, ungefär tre fyra sådana hugg och draken är golvad...! Tror du alla demoner blev mosade eller vad!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
"...men reglerna är ganska snurriga."
Regelsystemet är ju ungefär som i DoD4 och där det har gjorts förändringar är det snarare till det bättre.. Bortsett från lathunden (kostnadssystemet) då.. Den är helt åt helvete..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte syftar till varelser eller magin i Chronopia
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
"'Nämen tjenare, en demon går pår gatan' HAn gick fram och skakade hand med den"
Så kan man ju spela i vilken värld som helst.. Det beror väl mer på SL än på själva världen.. Visserligen är det mer upplagt att det blir urflippat när man kör Chronopia p.g.a. alla bisarra saker som finns.. Man kan ta det som om det hela är rätt oseriöst.

/[color:448800]Han</font color=448800> som rekommenderar att läsa historien som finns sist i regelboken
 

skildran

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
71
Location
Stockholm
För mig är Hanssons kartor för Chronopia något av en inspirationskälla, likaså alla de platser som beskrivs i anknytning till platserna.

Inga kommentarer kring regler eller värld
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Sjuk och sjukt

Efter att ha läst inläggen i tråden så undrar man ju vad som är sjukast. De som spelar spelet eller spelet i sig...
Jag är beredd att hålla med Han, det beror mycket/mest på dem som spelar spelet.

Jag har spelat Chronopia och tyckte inte att det var SÅ sjukt. Kanske för att vi försökte hålla igen lite när det blev för extremt. Men det är ju upp till var och en att göra som man själv vill, vissa klagar på det och vissa modifierar det till något de själva tycker bättre om.
 

Gurkan

Veteran
Joined
14 Feb 2002
Messages
5
Location
Trelleborg
Jag har alldrig spelat Chronopia men det låter inget vidare kul så jag kommer väll alldrig spela det häller!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Och att kritiska resultat (perfekt/fummel) inte är relaterade till ditt färdighetsvärde längre. I Expert/DoD91 är perfekt en etta följt av ett slag under ditt FV, och fummel är en tjugo följt av ett slag över FV. I Chronopia är de helt enkelt etta respektive tjugo - en regelmutation som Riotminds tyvärr anammade i Trudvang också.
 

roobin

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
23
Location
Ekshärad
Är inte det...[ot]

...lite löjligt?
Eller rättare sagt dumt? Tänk om du missar chansen ett spel som du skulle komma att älska bara för att du litar FÖR mycket på andra. Det skulle inte jag tillåta mig själv att göra så jag tycker inte att du heller ska göra det.
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
En väldigt underlig värld, men inte så sjuk egentligen. Bara en kategori för sig själv, vad det nu skulle kallas för (High Steam Fantasy?)

Det sitter mig lite varmt om hjärtat, ty det var det första rollspelet vi körde. Världen var inte riktigt tilltalande, men skippade man att ha Chronopia som en mytomspunnen stad och sedan bara körde med eget (fick aldrig tag på Altors baksida) så var det faktiskt helt ok, tills sexan kom.

Powerplay minnen: En kille gjorde upp till 54 i skada (något med stridskonst virvelvind), en hade 30 i rustningsvärde, en var en dvärg som svingade 2 drakdräpare (STORA yxor, kommer inte ihåg hur han fick tillåtelse till det) och så en trollkarl som lade HP och en besärjelse så högt som möjligt, för att sedan totalt krossa en drake, på en handling. Chronopia har uppmuntrat till power playing, går det inte att komma ifrån.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
ja, vad är problemet? fummel är det bästa som finns i rollspel! (sadistisk SL, någon?/images/icons/laugh.gif). däremot är det perfekta på samma skala lite mindre bra. gör de perfekta slag hela tiden blir man bara sur. till och med när jag spelar tycker jag att fummel är roligare än perfekta grejjer, även om det drabbar mig.
Neotechs (Eons åsså) är bra tycker jag.. ett perfekt slag måste börja med alla utom en av tärningarna som ettor, och när man slått klart OB-slagen får det inte vara över FV. Fummel är två sexor, och sen över FV. den som kan systemet vet vad jag menar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
UUÄÄÄRRKKKKKK !!

Jag för min del kan INTE rekomendera det. Det mesta är för övrdrivet, men jag tycker att du ska ta en titt på det & bilda dig en egen uppfattning./images/icons/sick.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Min poäng är att Chronopia och DoD6 gör både fummel och perfekta slag för vanliga, plus att de tar bort kopplingen till figurens skicklighet. Detta finner jag vara tämligen klantigt.
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
HAHAHA!

Nu är jag lycklig det var ju faktiskt ett tag sen den här frågan togs upp, nästan en hel månad sen/images/icons/wink.gif
För att inte göra dig förvirrad Sauras kan jag säga att just Chronopia har diskuterats fram och tillbaka säkert hundratals gånger här på forumet, något som andra säkert redan har sagt men jag är för slö för att läsa igenom alla svar.

Personligen gillade jag Chronopia, kanske för att det var ett av de första rollspelen jag lirade eller kanske pga den vridna fantasyn som genomsyrar hela staden (Chronopia alltså). Jag passar på att bifoga en länk till ett tidigar inlägg som jag brukar hänvisa till eftersom jag aldrig orkar skriva samma saker flera gånger.

Här kommer det: Hatet till Chronopia
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Hear, hear!

Håller med dig helt och hållet. Tyvärr kan jag inte säga att det är enda bristen i speciellt DoD6, men det är en annan historia.


Caen
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
det bästa med chronopia...

...som jag tycker är de brättelser som de använder för att beskriva denna trevliga stad...
jag kan inte säga att jag inte gillar staden men jag kan hålla med nedanstående talare om att reglerna kan jobbas på
men annars är det trevligt
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: UUÄÄÄRRKKKKKK !!

Tyvärr kan jag inte hålla med dig angående din kräkvarning, eller är det ett orchiskt krigsrop?. Visst är denna sorts fantasy inte alltför använd i rollspelssammanhang - medivialfantasyretrocyberpunk, eller vad man nu ska kalla det - men jag KAN rekommendera det, mycket för dess stora händelseomfång - vad som helst kan hända, det fins hur mycket skumt folk, barslagsmål, gäldjehus, sekudatävlingar, gatustrider på broar hundratalsmeter upp i luften, korruption, milslånga kloaker som helst. Var frisinnad och ge det en chans, Saurus. Och tack Johan K, för att du iaf skrev att han skulle prova och bilda sig en egen uppfattning.
 
Top