[Chronopia] - skvalkanalen

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
från Nekromanti - Utveckla Chronopia | rollspel.nu
Såsom att hålla sig i närheten av platser där chronomager utför ritualer, för att snappa upp magiskt vrakgods som uppstår och sprids utifrån sådana: Visioner från forntiden och järtecken om framtiden.
Det här låter som ett kul koncept. Det finns nog flertalet som försöker göra sig en rejäl haka varje gång det sker en tidsstorm eller en tidsreva öppnas upp.

Det finns nog icke-kejserliga kronomager av den mindre nogräknade sorten som får betalt för att stabilisera saker länge nog för att lyckosökare ska kunna roffa åt sig saker utan att åldra [1T10 x 1T100] hundra år / bli baby på nytt / kastas 1T100 år framåt i tiden / sånt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Jag skulle velat ha en liten lista i alvboken över några av de mindre husen, hade räckt med ett namn, vilket hus de är underhus till, o en en-två meningars beskrivning av dem.
Belisarius underhus:
Hus Trakár: Kallas ibland för ett halvalvhus eftersom det där många av Belisarius medlemmar dumpar sina oäktingar. Kända för sina trädgårdsmästare, botaniker och parkarkitekter, är allierade med Animismkollegiet.
Hus Sonár-Leerem: Stolta och lättstötta, de deklarerar ofta dueller för minsta upplevda förolämpning eller misshandlar den förolämpande parten om de finner det under deras värdighet att dueller dem. Har det största strutsgardet bland underhusen.
Hus Léein: Kontrollerar flertalet slavmarknader och specialiserar sig på handeln med hushållsslavar. Förlorade nyligen en noterbar del av sina familjemedlemmar i en våg av organiserade mord vilket djupt har skakat huset och numera rör de sig utanför sitt torn endast i skydd av flertalet livvakter. Léein skyller på de Hängivna som organisatörerna bakom morden och vad finanser man har som inte går åt att skydda de levande medlemmarna och husets kvarvarande tillgångar går till att finansiera hämndplotter.

Lysanders underhus:
Hus Asfalot: Kulturellt och politiskt nära ljusalverna. Har deklarerat en hundra års vendetta mot Ikki efter Röda Lanterntorget fiaskot.
Hus Terrin: Är de praktiska förvaltarna av Lysanders lufthamnar och de utgör även en noterbar del av Lysanders flottas officerare. Ska vara de första som började med luftmanna traditionen att sy fast märken på sina jackor för att indikera platser man har besökt.
Hus XXX: Växte sig stark under Lysanders dåliga år, aldrig öppet på Lysanders bekostnad men alla misstänkte det, och XXX fruktar att furste Lysander kommer ta hämnd för detta upplevda lojalitetsbrott.

Degas underhus:
Hus XXX: Alverna från XXX är så förnäma (eller fisförnäma om du frågar de flesta) att de bara talar alviska, inte gör något som kan smutsa ner dem, och anser att flertalet saker är under deras värdighet, bland dessa även saker som de stora husens alver sysslar med. För att kunna ha denna livsstil så har det ett stort antal anställda som gör det som gör alla uppgifterna som de inte är villiga att göra.
Hus XXX: De senaste hundra åren har det blivit svårt att säga var huset slutar och Hyparik klostermagiker orden börjar, med tvister i tavernorna om vem som övertog vem. Det finns många sociala och ekonomiska kontakter mellan XXX och huset Belisarius, med Furstinnan XXX varande personlig god vän med gamle furste Belisarius.
Hus XXX: Kontrollerar en noterbar del av den finare likör och brännvins marknaden. Har en tradition av ritualiserad gymnastik och obeväpnad kampsport, vilket gör dem eftersökta som akrobater, älskare och slagsmålskämpar.

Venturas underhus:
Hus XXX: Fungerar ofta som Venturas språkrör när det kräver en alv men en venturaalv inte kan frånvaras, många av dem är, eller har varit, sällskapsdam/-herre till Venturas medlemmar.
Hus XXX: Deras hematorn ligger i närheten av Demonstaden och de har flertalet intressen i området, bland annat en handelsöverenskommelse med Cheriberna. Har en förkärlek för smycken och många av dem lämnar inte sina rum utan flertalet halsband, fingerringar, hårprydnader och besmyckade bälten och spännen.
Hus XXX: Äger flertalet vinodlingar utanför Chronopia, bland annat i Minosarkipelagen var ifrån de även får den stor mängd minotaurer som arbetar för huset.

Aramas underhus:
Hus XXX: Kända för sina baler, trädgårdsfester, och bjudningar, vilka inte är lika dekadenta som Degas, ej heller lika spännande som Aramas, eller lika viktiga att vara på som något av de stora husen, men anses ändå vara något man inte ska missa.
Hus XXX: Anses vara buttra och tystlåtna. Odlar relationer med det Resiska handelsförbundet, då mest i utlandet men de har även en (ej alvisk) ambassadör i Träskstaden.
Hus XXX: Ett hus av målare, flertalet av Chronopias bästa målare kommer från huset o även de som inte är professionella målare brukar skissa och måla som en hobby. Har en stora intressen i balsamerargillet. Förlorade nyligen sitt överhuvud när furstinnan XXX blev mördad av en demon, det har ej beslutats om vem som ska efterträda henne än.

Cerias underhus:
Hus XXX: Levnadsglada som sägs älska och slå ihjäl med samma varma själ. Furste XXX är personlig vän med flera av Blodskultens Äldste, vilket ska ligga bakom husets nära samarbete med Blodskulten i flertalet intressen.
Hus XXX: Större delen av huset följer Jordmoderns tempel och många av dem har spenderat tid vid templet som akolyter. Kända för sina spjutdanssare
Hus XXX: Är mellanhand mellan Cerias och Stubbstan. Kända för sina skriftlärda och byråkrater, deras advokater är bland de få som kan debattera med dvärgiska advokater och vinna.


Koths underhus:
Hus XXX: Är väldigt promiskuösa, med statsalvs mot och mätt, men de avkommor som blir till brukas tas om hand om och ges en plats i huset tjänst. Noterade rasister mot svartblod.
Hus XXX: Socialt avskilda och går i breda hattar med flor hängande ner över hela brättet när de rör sig utomhus eller bland andra än alver. Stora sponsorer av fattigvården och annan välgörenhet.
Hus XXX: Husets medlemmar är tillbakadragna och vaksamma, och bär alltid pilbåge och koger, även i strikt sociala sammanhang. Deras torn är till stora delar folktomt med många rum stängda och övergivna.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Här är en grej jag funderar på:

skrivutmaning! Skriv en enbladare och/eller pamflett med en bit av Chronopia (exv ett kvarter). Fritt fram att förhålla sig mer eller mindre till källmaterialet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Vet någon om man kan få tag på Stefan Thunbergs Chronopia illustrationer någonstans?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Vad finns det för bra stora mysterier eller metaplotter? Mina spelare har föreslagit att t.ex. lista ut kejsarens deal eller göra upp med de hängivna. Har ni gjort nån stor myth-arc i Chronopia?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Vad finns det för bra stora mysterier eller metaplotter? Mina spelare har föreslagit att t.ex. lista ut kejsarens deal eller göra upp med de hängivna. Har ni gjort nån stor myth-arc i Chronopia?
Inte egna men möjliga:

På sätt o vis ett sidospår till de Hängivna men man kunde köra på hela Kaleb o Karon grejen o att Kaleb är dimalvernas gud genom att ha att det finns en anledning till att dimalverna kommer till Chronopia (o det e inte för att besöka sina söderkisar till släktingar)...

Demonstadens ursprung o att den möjligen växer

Ondskan som dvärgarna har upptäckt finns långt under Chronopia. Vad är det för något, vad vill det?

Möjligheten att frykerna vet vad de gör o deras planerar att dränka resten av världen för att rena den kommer ske om ingen stoppar dem

Bloodskulten presenteras som väldigt mäktiga o väldigt farliga i grundboken, men utvecklas inte några av de andra böckerna, om de är som vampyrer i de flesta andra spelvärdar nöjer de sig nog inte att bara vara en oligarkgrupp bland de andra under alvhusen och Kejsaren.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Vad finns det för bra stora mysterier eller metaplotter? Mina spelare har föreslagit att t.ex. lista ut kejsarens deal eller göra upp med de hängivna. Har ni gjort nån stor myth-arc i Chronopia?
Jupp, min största är att karon egentligen är den döde guden kaleb som blivit återuppväckt av en kabal av ultramäktiga nekromantiker, kring detta byggde de en religion och iscensätter världsövertagande. Guden är knappast förslavad av dessa nekromantiker men lider av metafysiska trauman, identitetskris och gudomlig förskräckelse för vad han har blivit.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Inte egna men möjliga:
Mörkrets krigare introducerade Hängivna kättare, Morerna, och de överdogmatiska Renblodiga, vilket tyder på att de Hängivna inte är så enade som de vill få det verka som. Ett religiöst inbördeskrig skulle kunna bryta ut bland dem...

Goblinernas historia om sig själva och Loc-Dawn är san. Och RP:na hamnar på första parkett för att antingen hjälpa eller stjälpa att de återfår Loc-Dawn o sin ursprungliga position igen. Alternativ kan detta världsomvälvande hända i bakgrunden medan deras dagliga liv pågår.

De Hängivna ska använda flertalet demoner och demoniska väsen, men Mörkrets väktare introducerade att demoner har sin egen agenda, tänk om de flesta av dem inte gillar att vara bundna av de Hängivna (de har troligen inget emot blodsutgjutelse och massmord men vill göra det på eget initiativ)...

Tidsproblemen Chronopia har sprider sig, o RP:na kan antingen försöka tjäna en haka genom att följa tidssprikorna o stormarna o roffa åt sig vad som kommer fram (eller lämnas kvar när allt åldras 500 år på sekunder), eller arbeta tillsammans med de som försöker stabilisera tiden.

RP:na tillhör en folkgrupp som p.g.a. [de Hängivna / att de tillhör förlorarna i ett inbördeskrig / naturkatastrof / de plockades upp av en magi-/tidsstorm o dumpades i Chronopia ] nu är den nyaste minoritetsgruppen i staden. Metaplotten är att etablera sig i Chronopia med egna områden, finna beskyddare som inte bara tar pengarna, se till att inte hamna i gräl med någon allt för mäktig fraktion, o liknande.

Kejsaren är i själva verket en av RP:na som har kastats bakåt i tiden till stadens grundande...
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Det är då baserat på skirmish-spelet, vet inte om nån här har spelat det.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Är det likt rollspelet?
Nej. Det finns en hel del återkommande - ex. De Hängivna är storskurkar, fraktionen de Förstfödda leds av en odödlig Kejsare o har en massa design referenser till kejsarstyrkorna (ex Svarta gardet)s design, man känner igen en hel del rörande alverna, ett antal namn är återanvända, m.m.

Samtidigt så är är en massa annorlunda: det utspelar sig över en hel värld istället för en stad; svartbloden är ett en enad grupp; designen på svartblod; hur dvärgarna fungerar; fraktionerna Kronons söner, Stygier, o Träskgobliner har inga motsvarigheter i rollspelet; flertalet av rollspelets grupper finns inte i figurspelet; m.m
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Här kan ni rösta på vilken ny tyckte bäst om
 

handsomeHawk

Veteran
Joined
23 Dec 2023
Messages
1
Challenge accepted good sir.

Jag har avgränsat min egen kampanj till en av stadens större distrikt: Elyseiska Nordanporten, dit de flesta kommer via landvägen till staden. De andra Distrikten utgörs bland annat av Molnstaden (som kryper utmed Drakryggen och Silvertopp, och det Grytan inte når), Magikerstaden Ghanmark, Stora Hamnen, Rökstaden och Stora Parken. Som glad amatör har jag mest skrivit i korta pamfletter bara så jag har lite stöd vid spel och utan allt för mycket kryddor.

"Stora Bazaren och Elysiumparaden
Som första anhalt i staden för den som når staden till fots möts en av ett saligt myller av folk; flyktingar från härjade länder, långväga handelskaravaner, lycksökande vandrare, slipade skojare, färgrika köpmän och snikna säljare. Det stora torg som ligger strax innanför porten kallas kort Stora Bazaren och fylls dagligen med köpmän från världens alla hörn. Uppradade längs med brandgator står säljvagnar och stånd som alla tävlar om besökarnas uppmärksamhet, något som är en diger uppgift då en förväntas tävla med ett rungande bakgrundsoljud, kryddors och doftoljors obönhörliga attacker på sinnena och illusionister och gatuuppträdares bländande uppvisningar. Det sägs att en kan köpa allt här.

Runtom bazarområdet tornar stora stengrundade hus upp sig, vars övervåningar sväller så långt ut ovanför husgränsen det bara är möjligt då minsta sten utanför den av gatuadministrationens avsatta gräns renderar i kraftiga böter. Men luften är fri som ?? sa. I detta område runt bazaren huseras ett otal gästgiverier, restauranger, mjödhallar, köpcentra och administrationsbyggnader. Filialer till alla av de större och etablerade falangerna återfinns här.

Här finns den kanske största lufthamnscentralen utanför Lufthamnarna själva, en stökig plats där flygoperöterna försöker få så mycket resenärer de kan utan att nosdyka ner i marknaderna nedanför.


Från Stora Bazaren löper en fantastisk flerdäckad ramp upp till den flaggkantade Elysiumparaden som med sina mångtaliga filer förbinder stadsdelen med stora vägnät och akvedukter. Uppflugna på stora stolpar sitter sekudaberidna kompanister med jämna mellanrum för att övervaka vägen, redo att svepa ner på gärningsmän och av lagen eftersökta. Från denna dubbeldäckade väg går en myriad av avfarter till närliggande bostadsområden, landmärken, institutioner och inrättningar. Enorma marmorstatyer föreställande senatens mest upplysta representanter står uppställda på strategiska små öar i mitten av stradan, kring vilka köpman och mindre restauranger mutat in sina revir.
"


Fantastiskt skrivet! Skulle kunna läsa sånt här hela dagen. Du råkar inte sitta på något skrivet äventyr som du vill dela med dig av? :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Librumagi var en av de saker jag tyckte verkade ballast när jag läste första gången men stor besvikelse att det inte fanns regler för det ordentligt :(
Håller med och tänkte skriva samma. Borde funnits med i magi-boken!

Cog.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Alla vägar leder till Chronopia, men ingen leder därifrån.
Har svårt att se Chronopia som omgivet av en större värld, mer som att chronopia är en plats som Metropolis i Kult. En oändlig stad där alla städer som finns och funnits och finnas skall är som små kvartér av.
Detta tack vare tidsmagin såklart.
En annan sak jag skulle sno från Kult är dom döda gudarnas mausoleum.
Odöda gudar som aldrig kan lämna sina gravtempel, men som inte heller kan dödas utan bara ligger och hungrar efter levande kött i väntan på universums död.
En annan sak jag hade snott från Sci fi är slutna tidsloopar, jag skapar en tidsloop och sätter mig att spela ett parti schack med dig, men varje gång jag förlorar så åker jag tillbaka till loopens början och provar en ny strategi, du gör såklart samma sak och vi spelar inte schack utan för krig.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag har en fundering om smärtmagi från Svartblod i Chronopia. Har någon av er nånsin spelat (eller spellett) i Chronopia där någon RP varit orch som praktiserat smärtmagi? Rent regeltekniskt verkar det otroligt svårt att få till en lyckad besvärjelse. Enligt boken har alla orcher automatiskt PSY/2 i stympningens magi, och nästan varje besvärjelse innebär en minusmodifikation till CL. Låt säga att man skapar en orch-RP med 14 i PSY, och får då FV 7 i smärtmagi. Spelaren kanske lägger en del EP på att höja FV till låt oss säga 12. När orchen sen ska lägga besvärjelsen OSÅRBARHET genom att offra en arm (!) får hen -4 i CL, vilket ger 8 i CL. Rent spontant låter det inte som något en minmaxande powergamer skulle göra! :gremlaugh:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har en fundering om smärtmagi från Svartblod i Chronopia. Har någon av er nånsin spelat (eller spellett) i Chronopia där någon RP varit orch som praktiserat smärtmagi? Rent regeltekniskt verkar det otroligt svårt att få till en lyckad besvärjelse. Enligt boken har alla orcher automatiskt PSY/2 i stympningens magi, och nästan varje besvärjelse innebär en minusmodifikation till CL. Låt säga att man skapar en orch-RP med 14 i PSY, och får då FV 7 i smärtmagi. Spelaren kanske lägger en del EP på att höja FV till låt oss säga 12. När orchen sen ska lägga besvärjelsen OSÅRBARHET genom att offra en arm (!) får hen -4 i CL, vilket ger 8 i CL. Rent spontant låter det inte som något en minmaxande powergamer skulle göra! :gremlaugh:
Med tanke på offret man gör, strunta i de minus som skall användas och slå direkt mot färdigheten. Nu är ju inte det hela världen att offra en arm i Chronopia. Finns ju dels orchisk mekanik samt nekrologi att tillgå. Dessutom finns ju animistkollegiet som säkert kan hela ut en arm för en hög kejserliga dubloner.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Med tanke på offret man gör, strunta i de minus som skall användas och slå direkt mot färdigheten. Nu är ju inte det hela världen att offra en arm i Chronopia. Finns ju dels orchisk mekanik samt nekrologi att tillgå. Dessutom finns ju animistkollegiet som säkert kan hela ut en arm för en hög kejserliga dubloner.
Ja, så kan man ju husregla det, men jag var nyfiken på om nån här faktiskt använt sig av stympningens magi RAW i spel!
 
Top