DoD [Chronopia] Innehåller åtta sidor i färg om Ereb Altor!

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
När jag letade runt i källarförrådet hittade jag mitt gamla exemplar av Chronopia. På svenskarollspel.nu så står det att Chronopias första upplaga trycktes i mjukpärm med ökänt dålig kvalité och att det därefter gjordes en andra tryckning i hårdpärm. Mitt exemplar verkar dock vara en tredje tryckning, för i den finns åtta sidor i färg med rubriken ”Utanför Chronopia”, instoppat mellan sida 168 och 169. Omslaget är dock samma som standardutgåvan.

Layouten i de åtta sidorna är trevlig och lättläst till skillnad från resten av boken. Innehållet består av först tre sidor som verkar vara en sammanfattning av Altors baksida, men intressant nog med fokus på Ereb, både i karta och i text. Världsdelarna som omger Chronopia och som presenterades i Altors baksida (Pandaros och Jargal) nämns vid namn men beskrivs ej. Sen följer fyra sidor med varelser (skogsalv, halvlängdman, anka, orch, troll, likätare, skelett, zombie, mumie). De tre förstnämnda verkar vara tänkta som spelbara folkslag, men det utmärker sig regelmässigt med att ha tärningskombinationer efter grundegenskaperna, och inte med kostnad i BP och GE-modifikationer som det är för andra spelbara folkslag i Chronopia. Sist är det en sida med BP-kostnader och GE-modifikationer för Erebs människor, regler för riddjur och tre nya yrken (riddare, jägare, pirat).

  1. Är detta en begränsad specialupplaga? Den verkar inte vara beskriven på rollspels-wikis. Det känns dock kommersiellt osmart att ha precis samma omslag på denna som på vanliga Chronopia. Det borde, i Chronopia-stil, blaffats på med en rejäl stjärna där det skriks ut ”Innehåller åtta sidor i färg om Ereb Altor!”.
  2. Varifrån kommer de fyra varelsesidorna? Varför har de spelbara folkslagen inte uppdaterat sina regler från tidigare utgåvor av Drakar och Demoner?
  3. Känner någon till vad Äventyrsspels planer för Ereb Altor var 1998? Det är lite anmärkningsvärt att Altors baksida har ungefär lika mycket information om Altors västra halvklot (Ereb med mera) och dess östra (Chronopia med mera).† De åtta sidorna i Chronopias grundbok är dock märkbart fokuserade på Ereb Altor och inte regionerna runt Chronopia.
    † Äventyret Rudolf Bråkenhielms fantastiska resa undantaget.

chronopia_farg_1.jpgchronopia_farg_2-3.jpgchronopia_farg_4-5.jpgchronopia_farg_6-7.jpgchronopia_farg_8.jpg
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Bilderna är från Monsterböckerna och Monsterboxen (det senare för orchen). Tycker det ser ut som en tidigare marknadsföringsgrej de återanvänt. Hade de inte sådana där inlagor i Conan?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ja, samtliga bilder är återanvända. Det känns ju som ett väldigt billigt sätt att försöka få folk som köper Chronopia att få lite intresse för gamla Ereb-grejer, men vad planerna var i längden har jag aldrig sett något om. Inte heller hur stor den här upplagan var jämfört med tidigare. Skulle älska att få tag på ett ex eftersom det är det enda jag saknar till Chronopia, men har aldrig sett den dyka upp (eller i alla fall inte omtalas som sådan). Tack för scans!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Står det något om tryckår el dyl?
Nej ingenting, varken på omslag eller inlaga. Förordet är oförändrat sedan första upplagan och där står det att året är 1994.

Det är märkligt, särskilt för mig som rollspelsutgivare, att göra en specialutgåva med ett omslag som ser exakt likadant ut som standardutgåvan.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Bilderna är från Monsterböckerna och Monsterboxen (det senare för orchen). Tycker det ser ut som en tidigare marknadsföringsgrej de återanvänt. Hade de inte sådana där inlagor i Conan?
Tack! Ja det ser helt klart återanvänt ut. Stämmer det att de spelbara folkslagen är presenterade med regler från DoD 87? Kom BP-systemet med grundegenskapsmoddar i DoD 91?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Varelsebeskrivningarna är mer eller mindre ordagrant hämtade från DoD Monster (boxen, alltså). Grundegenskapsmodifikationerna är baserade på tärningskombinationerna där (med vissa ändringar) och omräkade med BP-systemet från Chronopia.

Jag antar att det fanns trycktekniska skäl att bara lägga in åtta nya sidor och låta allt annat vara oförändrat, inklusive tryckår. De slapp ändra något i filerna. Oerhört slappt, förstås. Därav inte så märkligt att det inte talas mycket om utgåvan heller. Det skulle vara intressant att höra om bakgrunden, inklusive upplagans storlek. Förhoppningsvis kommer det i Fandrakes DoD-bok. :)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Varelsebeskrivningarna är mer eller mindre ordagrant hämtade från DoD Monster (boxen, alltså). Grundegenskapsmodifikationerna är baserade på tärningskombinationerna där (med vissa ändringar) och omräkade med BP-systemet från Chronopia.
Är det omräknat till BP-systemet? Jag tycker det ser ut som att skogsalv, halvlängdsman och anka har helt andra regler gällande grundegenskaper och baspoäng än de spelbara folkslagen i standard-Chronopia.


Jag antar att det fanns trycktekniska skäl att bara lägga in åtta nya sidor och låta allt annat vara oförändrat, inklusive tryckår. De slapp ändra något i filerna. Oerhört slappt, förstås. Därav inte så märkligt att det inte talas mycket om utgåvan heller. Det skulle vara intressant att höra om bakgrunden, inklusive upplagans storlek. Förhoppningsvis kommer det i Fandrakes DoD-bok. :)
Ja så är det nog säkert. När Neogames och Helmgast gjort specialutgåva till Eon, Kult och Kopparhavets hjältar har det alltid varit andra omslag. Det kan ha funnits ett klistermärke på omslaget (jag ser dock inga spår av något sådant). Förhoppningsvis får vi svar på våra frågor i Fandrakes DoD-bok. Jag ska tipsa dem om att ta upp denna specialutgåva. Chronopia förtjänar lite mer kärlek än vad det fick i Boken om Äventyrsspel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Är det omräknat till BP-systemet? Jag tycker det ser ut som att skogsalv, halvlängdsman och anka har helt andra regler gällande grundegenskaper och baspoäng än de spelbara folkslagen i standard-Chronopia.
De har väl inga BP-kostnader angivna alls? Jag syftade på de mänskliga folkslagen.

För övrigt anges Animera död som en nekromantibesvärjelse. Nekromanti förekommer inte i Chronopia. Detta är uppenbart ett hastverk. :)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
De har väl inga BP-kostnader angivna alls? Jag syftade på de mänskliga folkslagen.

För övrigt anges Animera död som en nekromantibesvärjelse. Nekromanti förekommer inte i Chronopia. Detta är uppenbart ett hastverk. :)
Att det inte är några bp-kostnader betyder väl att folkslagen skogsalv, halvlängdsman och anka i praktiken inte är spelbara, iallafall inte med Chronopia-regler?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
På svenska rollspel står det

I en mycket senare tryckning, troligen runt 1998, adderades ett kortare avsnitt om hur Chronopia ska hanteras i kampanjvärlden Altor. Tidigare hade staden fungerat som en fristående spelvärld men som i och med modulen Altors baksida placerades på gränsen mellan kontinenterna Pandaros och Jargal.
På Goodreads hittar jag att utgåvan 1994 har ISBN-nummer 917898288X. Har din samma?

Noterar fö av boken inte finns i LIBRIS, vilket innebär att antingen skickade ÄS inte in pliktex till KB, eller så samlar den damm bland okatalogiserat tryck.
 
Last edited:

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Att det inte är några bp-kostnader betyder väl att folkslagen skogsalv, halvlängdsman och anka i praktiken inte är spelbara, iallafall inte med Chronopia-regler?
The 1991 DoD Spelledarboken has rules for adopting "monsters" as player characters by calculating their BP cost and stat modifiers (p.48). I don't know if that was ever carried into Chronopia but there's no reason it wouldn't be compatible.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Jag är lite nyfiken på vad syftet med det här (och Altors baksida) var. 1998 var ju Ereb Altor dött och begravet sedan många år. Fanns det planer på att ge ut det gamla materialet på nytt? Hoppas att Fandrake kan gräva fram lite svar från de som var inblandade.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag är lite nyfiken på vad syftet med det här (och Altors baksida) var. 1998 var ju Ereb Altor dött och begravet sedan många år. Fanns det planer på att ge ut det gamla materialet på nytt? Hoppas att Fandrake kan gräva fram lite svar från de som var inblandade.
Jag gissar att det är så enkelt som att fans tjatade om att de ville ha ereb.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag vill nyansera detta med att Chronopia var dött 1998. Så här många moduler publicerades till Chronopia:

1996: 7
1997: 4
1998: 2

Halveringstid på ett år! Men det kom alltså ut nytt material ännu 1998.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Jag gissar att det är så enkelt som att fans tjatade om att de ville ha ereb.
Ja, det spelade säkert in. Men jag är nyfiken på om det fanns några planer på att återlansera Ereb eller om var tanken bara att sälja några sista ex innan de la ner spelet.

Ereb Altor levde ju förresten vidare på nätet under 90-talet - Soluna (@Robert Jonsson), Altoria och Ereb'98 (@Krille) var alla aktuella i slutet av årtiondet till exempel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag vill nyansera detta med att Chronopia var dött 1998. Så här många moduler publicerades till Chronopia:

1996: 7
1997: 4
1998: 2

Halveringstid på ett år! Men det kom alltså ut nytt material ännu 1998.
Om du syftar till @Monokels kommentar var det ju att Ereb var dött 1998, inte att Chronopia var det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag vill nyansera detta med att Chronopia var dött 1998. Så här många moduler publicerades till Chronopia:

1996: 7
1997: 4
1998: 2

Halveringstid på ett år! Men det kom alltså ut nytt material ännu 1998.
Det är alltså tre år efter den sista sinkadusplanschen, året efter att Mutant Chronicles andra utgåva getts ut, och året innan Target Games gick i konkurs!

De sista rosslingarna...
 
Top