Nekromanti Chronopia - en ny värld...

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Vad är skillnaden?

Absolut, men någon eller ågot måste ju skapa konflikterna också. Det gör man väl oftast som SL, eller så gör världen man spelar i det. I Chronopia så finns inte riktigt det, och därför blir det lite osannolika blandningar i en äventyrargrupp.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Men samma saker dras ju upp hela tiden och samma åsikter kommer fram, om och om igen. Men det är såklart, det är väl en evighetsdiskussion huruvida man ska tycka om eller inte tycka om Chronopia då...

/Erik, som tycker varken eller.

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: En sak jag irriterar mig på...

Så att även om två magikergillen ligger i fullt krig med varandra så är det väldigt troligt att i just en liten grupp i Chronopia så ska det finnas en magiker ur vart och ett av dessa gillen som ändå inte brakar ihop med varandra?
Osannolikt IMHO.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Re: Vad är skillnaden?

Jag vill hävda att det finns möjlighet till disparata kombinationer av rollpersoner i alla rollspel. Det är inget unikt för Drakar och Demoner.

Där jag sett det hända som mest är Cyberpunk och Western.

N.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Vad är skillnaden?

>>Absolut, men någon eller ågot måste ju skapa konflikterna också. Det gör man väl oftast som SL, eller så gör världen man spelar i det. I Chronopia så finns inte riktigt det, och därför blir det lite osannolika blandningar i en äventyrargrupp.<<

Nu förstår jag inte riktigt. Det uppstår kombinationer som är osannolika för att karaktärerna borde ligga i luven på varandra enligt hur de är beskrivna i världen, men världen gör inte att de bråkar? Eller hur menar du?

Enligt min åsikt är det främst upp till spelarna snarare än SL att se till att konflikterna kommer fram - det är ju trots allt de som spelar sina karaktärer. Allt SL kan göra är att tala om för dem hur världen ser ut och hur karaktärer från motsvarande bakgrund -borde- tycka om de andra personerna, men det är trots allt spelaren som ska gestalta detta. Och, som sagt, så är det ju fullt möjligt att skapa atypiska karaktärer.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: En sak jag irriterar mig på...

Det sade jag inte. Vad jag menade var att allt för många grupepr innehåller ologiska kombinationer av raser/yrken. T.ex. alver/dvärgar, nekromantiker/animister etc.

Att sedan beskylla spelet för att de naturliga konflikterna visas upp i ljuset anser jag fel. Vilket var poängen med min post. Inte för att hindra undantagen som bekräftar regeln. Men jag tycker att det är fel att döma ut staden bara för man vill ha en ologisk sammansatt grupp.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Re: En sak jag irriterar mig på...

En annan nackdel med Chronopia är att det är ganska svårt att föreställa sig denna väldiga stad. Man är liksom fortfarande fast i det vanliga medeltida stuket.

MVH "Gud"
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: En sak jag irriterar mig på...

Men det är väl ändå inte Chronopias fel att du har begränsad fantasi? ;)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Re: En sak jag irriterar mig på...

Min fantasi är det inget fel på, jag är själv spelledare. Men man kan fortfarande inte komma ifrån att det blir lättare om spelarna har något att relatera till.

MVH "Gud"
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: En sak jag irriterar mig på...

Rom och Konstantinopel har nämnts som exempel på miljonstäder under medeltiden (eller tidigare). Det bör finnas kartor över dessa som kan ge en ungefärlig uppfattning om storleken.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Fungus

Veteran
Joined
28 Jul 2000
Messages
6
Stort, skitigt, överdrivet, mörkt, överdrivet, enormt och överdrivet. Helt ok med lite kontraster mot det gamla och i min grupp uttjatade Ereb. Blir ju helt lyrisk och knas när jag skriver äventyr...är det ett gott tecken?
 
Top