Nekromanti Chronopia är rätt ångpunk tycker jag

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
En enorm stad. Zeppelinare. Bilden på sidan 25 i Magi i Chronopia. (Svart)Gasbelysning. Allehanda avancerade mekaniska underverk. Stålgiganter. Orchernas mekaniker. Ubåtar. Sabranernas skjutvapen...

Är inte Chronopia till viss del ångpunk (eller svartgaspunk, om man ska vara petig)? Ångpunksfantasy, kanske? Det är ju nämligen en stor del magi inblandat, så ren ångpunk är det ju knappast, liksom var mentalt frisk person genast upptäcker att Chronopia inte är ren fantasy heller.

Med tanke på många intressanta ting som skrivs om i modulerna till spelet (exempelvis de jag nämnde ovan) verkar det som att Chronopia har haft sin industriella revolution och det skulle (tycker jag) göra staden betydligt mer trovärdigare än om den inte inträffat och det rått en sorts fantasymedeltid eller liknande.

Så. Jag har visionen om Sotstaden, en stor, centralt belägen stadsdel med hundratals industrier i, vardera med ett flertal rökspyende skorstenar som på nolltid skulle smogga ner hela Chronopia med en evig natt om det inte vore för den kloke Kejsaren. Genom att anlita Galdermästarna löstes problemet till stor del i och med att de utförde en kraftig elementarmagisk ritual som skapade ett sug uppåt i luften ovanför Sotstaden som den mesta av röken försvinner genom. Den mörka och mycket tjocka tornadoliknande rökpelare som uppstår kan beskådas från var som helst i Chronopia och kan tillsammans med Evighetspalatset uppe på Silvertopp användas som referenspunkt för att kunna navigera sig genom Chronpias oändliga virrvarr av gator, broar och kanaler.

Det är hur som helst i denna stadsdel som en stor del av det vanliga folket sliter ihop brödfödan, något som är mycket svårt att motivera hur det går till utan industrin. Just därför har Sotstaden ett centralt läge och goda vägar ut mot slummen där folket bor så att de ska kunna ta sig till sina arbeten på ett effektivt sätt.

Så, vad tycker ni om Chronopias industri, om Sotstaden och om Chronopia som ångpunksfantasty?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag tycker det låter riktigt bra, det där. Jag hade förstås inget emot Chronopia från början men ditt tillägg eller vad du nu vill kalla det gör det hela mer trovärdigt och staden blir mer som en normal stad.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Ja, visst finns det element i Chronopia som är ångpunk, tillsammans med high-fantasy och fjantiga axeldkydd. Din idé om Sotstaden var riktigt bra, även om det kanske inte är så viktigt hur folk egenligen försörjer sig (liksom, konsekvens är det sista man bryr sig om i Chronopia).

I mitt tycke är staden för extrem, egentligen, i varje fall om man använder sig av expansionsböckerna. Om jag skulle spela i Chronopia nu skulle jag bestämma mig för vilken stämning jag ville ha och slänga ut en hel del annat. Om man kastar ut de Hängivna och en massa annat grejs får man Risings partystad, om man kastar ut en stor del av magin och inför mer teknik får man Shadowrun (;), i alla fall nästan. Steampunk i alla fall), och om man kastar ut alla raser utan goblins får man GURPS Goblins. Jag hade tänkt ha några vettigare exempel här, men inspirationen svek mig, kanske för att jag inte hade tänkt på Chronopia på så länge.

Vad jag egentligen menar är att man säkert kan få Chronopia att bli en alldeles utmärkt ångpunksfantasyvärld, bara man inte är rädd för att skära bort saker. Kör på!


/Dimfrost
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Intressant trend

Jag tycker att det är intressant att d20-världen har jobbat på att få fram ångpunken ett bra tag nu. Och nu kommer det produkter som mycket påminner om Chronopia, som till exempel Sorcery&Steam, Iron Kingdoms och Eberron (nästa D&D-värld). Det är såpass mycket fokus att man kan tala om en ångpunks-trend!

Så oavsett vad man tycker om Chronopias så visade det sig till slut att den var sisådär 10 år före d20-utvecklingen!

Alltid nått att lyfta på hatten för!

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Intressant trend

" Jag tycker att det är intressant att d20-världen har jobbat på att få fram ångpunken ett bra tag nu. Och nu kommer det produkter som mycket påminner om Chronopia, som till exempel Sorcery&Steam, Iron Kingdoms och Eberron (nästa D&D-värld). Det är såpass mycket fokus att man kan tala om en ångpunks-trend!"

Är tre produkter en trend?

"Så oavsett vad man tycker om Chronopias så visade det sig till slut att den var sisådär 10 år före d20-utvecklingen!"

Förvisso. Det är så dags att jag börjar samla på Chronopiagrunkor nu... :gremblush:


Storuggla, missar tågen
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Till en början tyckte jag illa om chronopia, riktigt illa. Jag köpte aldrig boken och orkade knappt ens bläddra igenom den när jag såg den. På senare tid har jag dock börjat omvärdera min åsikt i frågan och faktiskt börjat inse att det fanns en hel del orginella och justea inslag i boken. Så mycket att jag till och med har börjat fundera på att införskaffa den. Även om det fortfarande inte är något slags idealspel för mig finns där nog en del justea idéer att rippa...
 

Lazarus

Veteran
Joined
19 Jan 2003
Messages
27
Location
Skellefteå
Själv så har jag väldigt svårt för Chronopia. Jag tycker att det inte "känns" rätt med att alla raser lever sida vid sida, i denna enorma stad.

För mig var det en liten chock när jag läste igenom regelboken och upptäckte att Orcherna, har gått från mördarmaskiner som lever i grottor, till livvakter, samma sak gäller trollen.

Men sedan kan jag hålla med om att det finns en del häftiga idéer och inslag i Chronopia.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
hela chronopia är ju helt sjukt. att totalt olika raser lever sida vid sida är INTE ett problem (lika stort) som att agasur slaktar ihjäl allt och ändå inte flyr, att galdermästarna nästan har monopol på sin lilla del av magin eller att endel yrken är så otroligt sinnessjukt sönderboffrade.

men jag gillar chronopia ändå :gremsmile: det är en helt underbar stad, man behöver aldrig lämna den.. faktum är att vi brukar späda på ännu mer på hur stor staden är de få gånger vi spelar spelet nuförtiden.. aarhh.g..g....
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Intressant trend

Så oavsett vad man tycker om Chronopias så visade det sig till slut att den var sisådär 10 år före d20-utvecklingen!
Även om det gamla snacket om 'kopia' bara är blaj, skall nog äran gå till Chaos Workshop eller vad de heter och deras spel - där är det framförallt en himla massa punk och åtminstone en del ånga. Och nog känns det som om det inspirerat alltid (i synnerhet som Billy King inte kan ha GLÖMT vad han tycker är lattjo helt plötsligt).

Erik, gnäll-gnölare av andra rangern
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Tja

Micke Stenmark som hittade på det mesta kring grundkonceptet för Chronopia ÄLSKADE Warhammer-världen. Så Bill King passade bra för att skriva Chronopia. Och Micka lånade, stal och plundrade idéer han tyckte var coola.

Så man kan nog säga att Games Workshop var femton år före d20-gänget! :gremgrin:

M.
 

Lazarus

Veteran
Joined
19 Jan 2003
Messages
27
Location
Skellefteå
...att totalt olika raser lever sida vid sida är INTE ett problem...
Bara för att klargöra, jag skrev inte att det var ett problem, jag skrev bara att det inte "kändes" rätt.

Jag håller med om att vissa yrken förstör ju verkligen med alla deras förmågor osv.

Sedan att Galdermästarna har nästan monopol på sin magi tycker jag inte stör så mycket, det påminner mig bara om den "gamla hederliga" staden Krilloan. Där fanns det ju en orden som kallade sig för Ordo Magica, och nästan alla magiker i staden var anslutna, sedan att Ordo Magica också styrde hela staden genom ett korupt styrande råd, det gjorde bara saken bättre. :gremwink:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Galdermästarna

Jag har alltid tänkt mig att Galdermästarna är för magiker som ett hantverksgille är för hantverkare. Jag vet inte om detta stämmer överens helt med vad som finns att läsa i Grundboken och Magi i Chronopia men den tolkningen har åtmistone fungerat bra för mig hittills.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Intressant trend

Alltid nått att lyfta på hatten för!

Bara om utvecklingen går åt rätt håll. Ett land som förvandlas till karg öken och bebos av enbart kackerlackor är sannolikt milliontals år före resten av vår värld i utvecklingen men antagligen inte värt applåder för det :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Vad jag egentligen menar är att man säkert kan få Chronopia att bli en alldeles utmärkt ångpunksfantasyvärld, bara man inte är rädd för att skära bort saker. Kör på!
Här har vi 86% av mina åsikter om Chronopia också. Det är ett väldigt skruvat koncept, så är det bara, men det finns i mina ögon en del riktigt fina grejer och är man inte allt för rädd för att plocka fram kniven så kan det bli en kanonvärld.

Boken "Altors baksida" som sätter Chronopia på samma karta som Ereb Altor tyckte jag var riktigt häftig på nåt sätt. Bl.a. i den boken så märks det ju också att det fanns en del tankar för DoD 5.0 och dess framtid... tyvärr fick ju inte en massa blivande moduler se dagens ljus. Undrar just hur mycket av dessa som blev skrivet...?
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Chronopia är ballt!

Jag var bara tvungen att uttrycka min högst personliga åsikt om denna spelvärld.

Anledningen att jag gillar Chronopia så mycket var att det var det första rollspelet jag själv ägt. Jag fick det när det kom ut, 94 om jag inte kommer ihåg fel. Då var jag inte mer än 11, så spelet har satt djupa spår som ni förstår. Efter Chronopia har jag spelat många andra spel, även DoD -91 som också är en storfavorit pga av nostalgi. :gremsmirk:

Men tillbaka till Chronopia. Jag gillar att staden är extrem och häftig, just det den har sågats för så många gånger. Jag tänker faktiskt börja en liten Chronopia-revival i min spelgrupp och jag kände mig som ett barn på julafton när jag började bläddra i Chronopia-böckerna för första gången på sisådär tre år. Vi får se hur det går med Chronopia: Återkomsten för min spelgrupp, men jag tror det blir skoj! :gremgrin:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Galdermästarna

stämmer ganska bra...
sen så är det lite lagar och sådant som i princip gör att man måste vara ansluten till en orden. Har lite med licenser att göra, har inte böckerna här just nu, men jag tror inte minnet tjänar mig fel
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
anekdot...

GW och Target hade (åtminstone ett tag, inte nödvändigtvis samtidigt) anlitat samma tecknare också.
Har inga bevis, men om man tittar på stilen på många av GW-sakerna och en del bilder i säg, Mörkrets krigare eller vapen och rustningar så bör man nog förstå vafd jag menar...

Har jag fel så upplys mig gärna om det, så jag inte går här i min falska tro
 
Top