Nekromanti Chronenburg - möjligheternas stad

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag har varit Chronopia-nostalgisk på sista tiden, men inte tillräckligt för att öppna boken igen. Jag har också bläddrat lite i Vornheim. Och sett Altered Carbon och Blade Runner. Dessutom håller jag på att meka med ett regelsystem, som verkar arta sig hyffsat.

Så när spelgruppen samlades i tisdags och inte visste vad vi skulle spela så bestämde jag enväldigt att vi skulle köra d100-derivat i en dystopisk medeltidsfantasymegastad (långt ord!).

De fick bestämma helt själva vad de ville spela för folkslag och vad de skulle ha för bakgrund. Magisystemet utformade vi under rollpersonsgenereringen. Det har inte hunnit testas i spel än. Regelsystemet stödjer inte några andra folkslag än människor, och det är så jag vill ha det. Chronenburg får vara en kampanj med egna regler för sånt. En annan grej är att jag inte är förtjust i negativa modifikationer, så vi gav de olika folkslagen fördelar och bestämde att människornas fördel i Chronenburg är att de har lättare att få jobb och bredare erfarenhet än många andra.

Första spelmötet hann vi inte jättemycket mer än att skapa rollpersoner och reda ut litegrann om världen. Vill ni läsa mina anteckningar om Chronenburg och nedanstående krönika i pdf-format så finns de här.

Chronenburg är en stad som myllrar av olika slags varelser och folkslag. Du får gärna hjälpa mig komma på lite fler!

Krönika

Rollpersonerna

D spelar N’Rolo, en drakhuul som tills nyligen varit skrivare till kvarterets rikaste köpman. Köpmannen har av oklar anledning blivit tvungen att stänga två av sina tre butiker.

J spelar Argon, en barbar som är bouncer på krogen Ankan och Smeden.

F spelar Elria Willowfall, en barker som säljer sin växtmagi till småborgare, men behöver ligga lågt nu när magigillet börjat fråga om henne.

SLPer

Berlino Fredriko, ung ädling som fått ett pris på sitt huvud.

Ronja av silverdolkarna, som försökte mörda ovanstående.

Stella av blodsbröderna, som inte synts på ett tag men som hennes bekanta ogärna vill prata om.

Harim av silverdolkarna. Vän till Argon som brukar vara på krogen.

Platser

Krogen Ankan och Smeden, där Argon jobbar.

Ringen. En källarlokal där olagliga boxningsmatcher äger rum.

Hänt hittills

Spelmöte 1

Gruppen hyr en liten lägenhet tillsammans, men eftersom N’Rolo kommer att förlora jobbet och Elria måste ligga lågt med magin ett tag behöver de hitta en ny inkomstkälla.

De möts på krogen för att diskutera saken. Argon föreslår att de ska ta ut lite bonus i form av gods från de stängda butikerna, men N’Rolo säger emot.

Strax efter att förslaget blivit nedröstat ser Argon hur Ronja, en tidigare gäst och känd gängmedlem som inte varit på krogen på ett tag, närmar sig en annan gäst med handen på ett dolkskaft.

Argon och N’Rolo lyckas brotta ned henne och ta henne in i köket, där de börjar fråga ut henne. Det visar sig att gästen hon försökte mörda var Berlino Fredriko. Han lämnar tydligen sällan sitt hem och har därför varit svår att få tag på.

Ronja ger gruppen ett erbjudande: 50 silver var för att döda Berlino. Eftersom Argon uppvisar ett visst intresse för Silverdolkarna ger hon dem också en inbjudan: om de kommer till Ringen vid midnatt så har de chans att bli antagna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tycker det låter ascoolt, men att döpa spelet efter Frankrikes största ölmärke är sannolikt en dålig idé, iaf om du vill göra något annat av det än att leka hemma. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Måns;n301637 said:
Tycker det låter ascoolt, men att döpa spelet efter Frankrikes största ölmärke är sannolikt en dålig idé, iaf om du vill göra något annat av det än att leka hemma. :)
Hahaha! Får byta namn i så fall. Det var det bästa vi kom på i stunden. Snäppet bättre än "Storköping", exempelvis.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Björn Wärmedal;n301641 said:
De stavar väl Kronenbourg, förresten?
Ja, men har sitt ursprung i Cronenbourg (som staden numera heter).

Men jag vet inte, Karlsbergh hade ju liksom inte funkat heller :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Karlsbergh, Chronenburg... fan släng in Marienstadt and we got something brewing!
Kan bli hur bra som helst.
I vilken stad är Samael A. borgmästare?
Eller är det bröderna Zpendrups som har den verkliga makten?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Välkommen till en värld som jäser av bittra intriger. Där malttiddarbröder bekämpar den onde Furst Zythos och de kejserliga kraftkarlarna bevakar alkemistsmästaren Girardins värdefulla lambikar varje säsong.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tänker mer på att DET NYA KÖTTET ligger och muterar nånstans.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Coolt. Har aldrig pallat Chronopia, men det finns definitivt en cool idé i att ha en fantasy-megacity med lite clockworkpunk-inspiration. Gillar särskilt att dina RP bor i lägenhet - tänker mig typ gigantiska arkologiinsulae :)

Om jag fick tänka fritt skulle jag nog kalla staden Urburg, Urborg, Uruborg el dyl (Urb, burg, Uruboren, Ur)

Istället för adel hade jag kört stenhårt på Gillen-som-Megakorpar - bistra gamla mästare och gatgrändsintriger, mycket barock, mycket Gormenghast.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Peter;n301673 said:
Coolt. Har aldrig pallat Chronopia, men det finns definitivt en cool idé i att ha en fantasy-megacity med lite clockworkpunk-inspiration. Gillar särskilt att dina RP bor i lägenhet - tänker mig typ gigantiska arkologiinsulae :)

Om jag fick tänka fritt skulle jag nog kalla staden Urburg, Urborg, Uruborg el dyl (Urb, burg, Uruboren, Ur)

Istället för adel hade jag kört stenhårt på Gillen-som-Megakorpar - bistra gamla mästare och gatgrändsintriger, mycket barock, mycket Gormenghast.
Jag tänker i liknande banor :)

Vad gäller Chronopia ska det sägas att jag bara läst grundboken. Tyckte den var fett awesome och visste inte ens om att det fanns ytterligare böcker back in the day. Så det är alltså grundboken jag har nostalgiska minnen av, inte strutsridande alver och annat dumt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Björn Wärmedal;n301686 said:
Jag tänker i liknande banor :)

Vad gäller Chronopia ska det sägas att jag bara läst grundboken. Tyckte den var fett awesome och visste inte ens om att det fanns ytterligare böcker back in the day. Så det är alltså grundboken jag har nostalgiska minnen av, inte strutsridande alver och annat dumt.
De andra böckerna är väldigt hit or miss. Strutsridande alver är... annorlunda... men de mekaniskt intresserande zeppelinaralverna i samma bok är sjukt schyssta. De överdrivet degenererade och dekadenta i huset Degas likaså. Boken om Svartblod var rätt fin, främst resarna och de buffelridande orcherna, samt goblinernas inavelstabell. Boken Väsen var rätt ball, minns Isbarbarerna med värme.

Men boken om dvärgar var meh, boken om magi meningslös och de äventyr som kom var som bäst helt okej.

Något av det tråkigaste var ju att de aldrig följde upp på flera av de snyggaste sakerna från grundboken, drakoniterna till exempel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Björn Wärmedal;n301686 said:
Jag tänker i liknande banor :)

Vad gäller Chronopia ska det sägas att jag bara läst grundboken. Tyckte den var fett awesome och visste inte ens om att det fanns ytterligare böcker back in the day. Så det är alltså grundboken jag har nostalgiska minnen av, inte strutsridande alver och annat dumt.
En grej jag tycke är cool är low-tech totalitarism - panoptikon, sparta, Platons staten etc...

Vore coolt att köra på cyberpunk-riff med gillestyre som tar sig totalitära uttryck. Hela lärling-gesäll-mästar-hierarking litegrann som företagsmedborgarskap etc

Ser fram emot att läsa mer om din kampanj och vilka idéer du utvecklar :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
inte strutsridande alver och annat dumt cool.
FIFY :p

Vore coolt att köra på cyberpunk-riff med gillestyre som tar sig totalitära uttryck. Hela lärling-gesäll-mästar-hierarking litegrann som företagsmedborgarskap etc
Sedan kan man ha gilles krig mellan de olika gillen som: har splittrat (västra- och östraskomakargillet ); där ett gilla anser att ett annat borde inkorporeras i dem (hattmakargillet och perukmakargillet); är från olika stadsdelar (ishanterargillet från Magistaden respektive Vinterstaden); från olik kulturer, eller en kulturs gille mot stadens gamla (De Dolda Dolkarna mot de Sabranska Skuggmästarna); med mera.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Storköping är ju ett fenomenalt namn. Får göteborgslegenden Clas Christianssons episka knas-AD&D-kampanj i tankarna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
De andra böckerna är väldigt hit or miss. Strutsridande alver är... annorlunda... men de mekaniskt intresserande zeppelinaralverna i samma bok är sjukt schyssta. De överdrivet degenererade och dekadenta i huset Degas likaså. Boken om Svartblod var rätt fin, främst resarna och de buffelridande orcherna, samt goblinernas inavelstabell. Boken Väsen var rätt ball, minns Isbarbarerna med värme.

Men boken om dvärgar var meh, boken om magi meningslös och de äventyr som kom var som bäst helt okej.

Något av det tråkigaste var ju att de aldrig följde upp på flera av de snyggaste sakerna från grundboken, drakoniterna till exempel.
Resultatet "Du är din egen farbror" =D
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Något jag tycker man ska ta till vara på är att staden är multietnisk och med flera raser, och att fler av dem får bädda efter behov och vad som finns. Det borde finnas en viss tendens att alla som gillar en viss typ av mat / omgivning / sådant hamnar tillsammans, och samma sak gäller de med liknande fysiska egenskaper. Så du all de som gillar mycket vatten försöker bosätta sig nära/på/under/i akvedukterna, floderna, och hamnen, de som anser att 1.5m är högvuxed delar bostadsområden; de som anser att 1.8-2m e standard längd har en tendens att leta efter liknande hus; restauranger som serverar kryddstarkt flockar tillsammans p.g.a. transportkostnader och möjligheten att köpa/stjäla av varandra när det behövs. Detta kan leda till intressanta blandkulturer, ex. kan en stor grupp hobbit-dvärgar tillkommit, matställen som serverar ank/wongos-fusionkockkonst, etcetera.

Det kan också leda till intressanta utvecklingar när två kulturer råkar sakna en allmän helgdag - t.ex. så är många kinarestauranger i New York kosher för att för i tiden när alla kristna vara hemma över julen och varken handlade eller säljde så brukade många judiska familjer också ta en ledig dag och gå ut och äta, och då gick de till kinarestauranger som var bland de få som var öppna eftersom de inte heller firade jul.

boken om magi meningslös
Jag fann den riktigt bra, men skulle behövt mer förklaringar av hur man kunde använde det som presenterades för de inte så vana SL:na o spelarna (vilket var ett av Chronpias problem med alla böcker tycker jag nu i efterhand).
 
Top