Nekromanti Christal Sword III?

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: SLUTA!!! [OT]

Det är bra att du försöker, och givetvis är det ett visst ansvar för oss som läsare att respektera att du har damp. Men du har även ett eget ansvar och precis som Anthraxus skriver finns det metoder att lösa detta problemet. Jag vet inte om du ser detta som inspirerande eller som nedklankande, men i Japan finns det inget man klassifierar som damp - utan eleverna där måste anpassa sig. Så du har ett stort privilegium att växa upp i Sverige och här kunna få extra stöd och hjälp som behövs. Att sedan det slutgiltiga ansvaret ligger hos dig som individ är viktigt att förstå. Det här med syfte förresten, oftast behöver ett syfte förklaras. Till exempel "Jag vill veta om ni spelar Christal Sword ||| - eftersom jag vill ha någon att bolla tankar med". Så borde du också tänka på vad det är för svar du söker innan du postar inlägget :gremsmile: Lycka till
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Räkna in mig.

Jag har inte mycket att tillägga förutom att jag instämmer, men det kan ju vara värt att posta ändå för att backa upp.
Det är bra om man uttrycker hur man anser att stämningen på forumet kan bli bättre, men att lägga fram sådana värderingar som moraliska sanningar är lite för unket för mig.

På forum är användarna ofta snara att skylla på nedputtning och uttunning av "innehåll", men jag tycker inte att det räcker långt för att rättfärdiga vad det, som jag ser det, egentligen är: Mobbingsymtomet, att man inte vill påminnas om sådant man tycker är töntigt.

Inte för att anklaga, jag är inte annorlunda. (Även om jag tycker att det är härligt och fräscht med användare som inte är uppfostrade i vår invanda stil, kanske på grund av ovanstående syn, som för mig känns ärligare?)

Det är synd att DODswe4 ska behöva bära en ständigt ursäktande signatur, men att se den i ett kort inlägg utan stavfel känns som en härlig sarkasm över intolerans, och frätande ifrågasättning är ju alltid skönt.

Nu har jag provocerat nog, så jag hälsar DODswe4 välkommen till forumet en gång till. Jag märker att du har skärt ner kraftigt på ditt inläggskrivande, jag hoppas att det är ett val du själv är nöjd med också, och inte bitter till.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Räkna in mig.

Tackar "bugar" (om det nu stavas så)

Jag har inte haft anledning till att skriva lika mycket, men lite kanske det beror på vad vitulv sa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Mina två cent

Banning? Nä, nu får ni ge er. Det finns gränser för hur okänsligt man kan bete sig i en sådan här situation.
Läs mitt inlägg lite noggrannare. Jag varnade för att om det var någon som gjorde en Gröntuva (dvs skapade en blajanvändare för att posta korkade inlägg) så var de på väg åt det hållet. Jag tyckte då och jag tycker fortfarande att det finns en hel del som tyder på att så är fallet. Inläggen är för sanslösa och samtidigt för precist inriktade för att trigga kända diskussioner.

När det gäller många, korta, inlägg så finns det faktiskt andra här på forumet som är bra på det. Jag har själv fått bläddrat mig igenom menlösa "diskutioner" om allt från vedklabbar och pulsjettar till om man skriver 00:00 eller 24:00. Om min bäste herr Troberg tycker det är dags för en moralisk uppryckning här på forumet, så ska han nog sopa på sin egen bakgård först.
Fast jag brukar faktiskt försöka få in något meningsfullt i de flesta av mina inlägg. Om jag dessutom kan lätta upp stämningen med ett skämt eller bidra med lite allmänbildning så är det väl ingen katastrof.

Vad som också kan behöva rannsakning här på forumet tycker jag är hur vi tar itu med beteende som vissa finner stötande. Då forumet riktar sig till alla åldrar, båda könen, de med handikapp och de utan, så får man faktiskt acceptera att vissa saker som dålig stavning, problem med att uttrycka sig, problem att utveckla sina tankegångar i längre inlägg osv. förekommer, och då talar jag inte speciellt om den här tråden.
Nu vet jag inte hur det ligger till i just det här fallet, men det är på tok för många som skriver på "chat-skadad" svenska. Jag begär inte att varje inlägg ska vara en perfekt avhandling och jag har förståelse för att alla inte har samma förutsättningar. Däremot bryr jag mig inte om att läsa inlägg som är skrivna i en lång harang av gemener, utan ny mening så långt ögat kan se och genomgående stavat på "chat-svenska" (d e ju så fult o onödit asså). Ser jag att jag skrivit ett fel så går jag tillbaka och rättar det. Varför? Jo, för att någon stackare ska läsa det. Visst, folk får skriva hur de vill, men de får också acceptera att inte alla orkar dekryptera deras språk.

Jag vet att det finns de som har reella problem med stavningen. Då kan jag ha överseende med det och ta mig jobbet att läsa deras inlägg ändå. Herr Nils inlägg läser jag med stor behållning. Men sedan finns det en hel massa som inte orkar skriva seriöst av ren lathet och jag lägger inte ner jobb för att de inte gjort det, bara för att läsa det budskap som de uppenbarligen inte tyckte var tillräckligt viktigt att skriva ordentligt.

Mao, jag hjälper gärna en som sitter i rullstol upp för en trappa, men så fan heller om jag bär upp folk för en trappa bara för att de är för lata för att gå själv (kvinnor undantaget, naturligtvis).
 
Top