Nekromanti Choklad

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
När folk började diskutera kaffe här nere började jag undra över choklad. Står det nåt om den i nåt officiellt Eon-material? Jag har haft funderingar på att låta en av mina sabriska spelare som äger ett handelsbolag komma över möjligheten att odla choklad, kanske ett expeditionsfartyg återkommer med bönor eller nåt åt det hållet. Då är det ju roligare om den inte finns någon annanstans.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Som jag tidigare skrev om Chocklad i Kaffe tråden så är det mycket möjligt, men vill man att Mundana ska likan vård värld så mycket, varför inte hitta på egna frukter nötter och bär som kan fraktas, det blir mycket mer spännande att upptäcka för dina spelare....

VH Jens.L "Draken"
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Problemet med att införa för många saker som skiljer sig från Jorden är ju att det kan bli rätt obegripligt efter ett tag: "de kommer ridande på sina gronxer, ätande en blandning av asfohr och salsum och drickande savazolja; på deras klachser ser man att de är krigare av zartalkorden, vilka är kända för skickligheten med gthylthok".


/Dimfrost
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Framåt för nya namn och idéer!

Det blir ju bara obegripligt för de som inte varit med tidigare. Om man har en någolunda konstant spelgrupp och ser till att beskriva allt nytt och låta spelarna bekanta sig med nya saker efterhand, så att de faktiskt vet vad såväl gthylthok som asfohr och salsum är, så är det inget som helst problem, bara stämningshöjande.
Men man bör väl introducera nya saker lite lungt och sansat så spelarna har en chans att lära sig.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Den hela diskussionen om råvaror påminner mig om Tove som berättade om en Western kampanj där de höll på att brygga öl. Lät mycket intressant så framåt för alla "handelskampanjer" för det är intressant och mycket omväxlande
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I min pågående Västlanden-kampanj ingick choklad i en buffé som serverades rollpersonerna vid kefalens av Kaal hov. Så åtminstone finns choklad i Mûhad, även om de säkerligen importerar det från väster- eller sunnanled; Forion, Menon-Aun, kanske Övärlden.

- Ymir, kanske nämner något om det i modulen
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Det var inte vad jag frågade...

Jag vill bara poängtera att jag frågade om någon visste om det stod något om choklad i något officiellt Eon-material. Jag är fullt medveten om att jag är allsmäktig som SL.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Hade du då tänkt dig choklad i flytande eller fast form? Själv hade jag främst tänkt mig det som en dryck för överklassen om jag skulle slänga in det.
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Överklassen är snobbig så de skulle inte dricka det om det inte innehöll vin. Inte till att börja med i alla fall.

Baronen: Vad är det här för nymodighet?
Handlaren: Det är chocklad från det fjärran öster.
Baronen: Är det bryggt på något fint vin?
Handlaren: Nej ers ädlighet. Det är bryggt på bönor.
Baronen: Bönor är för de fattiga i pöbeln. Inte för fint folk. Försvinn från mitt hov patrask!
 

Sir Basil

Veteran
Joined
1 Oct 2004
Messages
17
Visst är överklassen snobbig, men jag tror inte att dom är så vinfixerade. Vad som troligen är mer intresant är: Är det dyrt? Är det sällsynt? Kan jag impa på grannarna med det?

Är svaret på dessa 3 frågor ja så är dom nog intreserade, även om det är bönor inblandat.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Jag tror inte jag håller med dig på någon punkt alls här. Adeln dricker faktiskt andra saker än vin, annars är det ganska svårt att överleva vet du.

Sen tror jag inte riktigt att man klassar kakaobönor som vilka bönor som helst. Chokladen blev en överklassdryck som inte alls ansågs vara bondeaktig på något sätt när den importerades hit till Europa från Amerika.

Dyra saker som det finns ont om och som skeppas långtifrån tenderar att i regel gå hem hos noblessen, sen hur de smakar är en helt annan sak.
 
Top