Chockslag

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Hej, jag skulle vilja ha lite klarhet i vad som gäller med chockslag.
I regelboken står det att man ska lägga ihop alla CM från skador (s.198 punkt 8. Chockslag), men vad jag skulle vilja veta är om det är CM från alla skador som avataren har tagit under hela striden (behöver inte vara under just samma strid, utan alla skador som inte är läkta), eller om det bara är CM från alla skador från varje anfall?

Exempel.
Hopper har tagit en skada med CM +2 och han har två gamla skador med totalt CM +6, han ska då slå ett Chockslag mot svårigheten 28 (20+2+6).
Eller
Hopper har tagit en skada med CM +2 och han har två gamla skador med totalt CM +6, men då han inte har fått de skadorna från denna attack så räknas de inte. Han ska slå ett Chockslag mot svårigheten 22.

Så, vad gäller?

Mvh, Tegman
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Tack, ja jag har lutat åt det hållet, men det blir ju aningens dödligare, så har hittills kört att det bara är CM från just tagna skador som moddar chockslaget :)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Det kan säkert vara korrekt, inte en aning.
Vi avslutade just ett scenario igår med att samtliga rollpersoner dog. En eldstrid där rollpersonerna hamnade på dåligt initiativ, fick de första skadorna emot sig och sen inte lyckades ta sig ur situationen.

Var lite ledsamt.
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Holy cow, total party kill :eek:
Det är en badge som jag ännu inte har fått, trots många år bakom spelledarskärmen :p
Hoppas de får bra gubbar nu när de ska göra nya avatarer, så det går bättre :)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Hoppas de alla hade bra sjukförsäkring. Då är ju döden i Neotech mest ett hinder på vägen. :)
Tyvärr så hade de inte råd med någon men avrättningen livestreamades och deras 800 000+ dedikerade följare löpte amok och hämnades oförrätten.


Holy cow, total party kill :eek:
Det är en badge som jag ännu inte har fått, trots många år bakom spelledarskärmen :p
Hoppas de får bra gubbar nu när de ska göra nya avatarer, så det går bättre :)
De blev överrumplade av två livvakter, fumlade (fuckup) initiativslaget, missade första attacken. Blev själva träffade och fick direkt smärta och avdrag på deras handlingar.
Vid det laget var de inträngda i en container, hoptryckta, livrädda och blodiga bakom en gammal tandläkarstol samtidigt som bad guysen stod på utsidan och fyllde deras kroppas med bly.
Jag övervägde att köra den klassiska "ni svimmar men vaknar senare" eller "dom tar er tillfånga så ni får chans att fly" men eftersom vi var i slutet på mini-kampanjen så lät jag tärningarna bestämma istället och tyvärr så överlevde rollpersonerna inte det.
Vi hade en timmas samtal efter det där vi gick igenom äventyret, jag förklarade twisten och vad som "borde" hänt om de lyckats, vem gärningsmannen var osv. Det var ganska glada miner.

Dock så uttryckte den ena spelaren att hon gärna hade spelat vidare med sin karaktär så jag slängde in en snabb scen där kameran visar hur rollpersonerna (två tjejer) körs in på sjukhuset med en stor samling följare väntandes i akutmottagningen (eftersom de var kända streamers).
Läkarna arbetar febrilt med deras döda kroppas, hjärtstarten fungerar inte, adrenalinet hjälper inte, de sågar upp huvudet och planterar ett litet microchip (på en av följarnas bekostnad), men ingenting fungerar.

Kameran visar sedan en bild från bårhuset där lik ligger under svarta plastslakan, uppradade och uppmärkta i ett kylrum, kameran sveper in i ett av kylrummets förvaringsfack i rostfritt stål, filmar rollpersonens ansikte där hon ligger vit och livlös.
Plötsligt drar hon ett andetag och spärrar upp ögonen, allt blir svart. Ridå. To be continued
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Vi kör med att CM från tidigare oläkta aktiva skador stackar med nya skador (det är ju roligt att göra nya avatarer, jag är SL ;))

Håller med om att det inte är helt tydligt i regeltexten. Fann dock detta stöd på s.200 under ”Gifter och gaser” samt ”umbäranden”:
”Chockslagets svårighet kan också öka beroende på hur allvarligt umbärandet är. Denna ökning stackar med ökning du har från eventuella skador.”
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,872
@dancodan Var det i äventyret jag skrev, The King heard voices, som det hände?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,872
Japp =)

Jag hade moddat det lite. Det var hos den hämndlystna brodern som saker gick åt pipsvängen.
Ah, synd att alla i gruppen dog. Hoppas att äventyret var kul annars! 🙂
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Ah, synd att alla i gruppen dog. Hoppas att äventyret var kul annars! 🙂
Alla hade jätteroligt. Jag hade ju fyllt äventyret med robo-fight clubs, rockande turnébussar, dvärginfluensers, MC-drive by's, Clucking bell shoot outs. Det var ju bara en tidsfråga tills RPna skulle åka på't. =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,872
Alla hade jätteroligt. Jag hade ju fyllt äventyret med robo-fight clubs, rockande turnébussar, dvärginfluensers, MC-drive by's, Clucking bell shoot outs. Det var ju bara en tidsfråga tills RPna skulle åka på't. =)
Det låter supernajs! Jag funderar på att göra en förlängd version av äventyret något gång. Är det okej om jag lånar några av dina idéer då? 🙂
 

Anastasia

Veteran
Joined
22 Sep 2021
Messages
9
Jag vet att jag är lite sen till festen här, men ja, modifikationen från alla skador räknas ihop när Chockslaget slås.
 
Top