Nekromanti chocker.. lite ideér

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
hoj! har inte sovit på väldigt länge nu, så stavfel å annat behöve rinte kommenteras.. satt för en stund sen å skrev lite på mitt rollspel, vore kul om Ni kunde ge lite feedback och komma med idéer och ändringsförslag.

här är texten:

Adrenalinnivå, AN
När en människa utsätts för hot, fara, skräck och andra exceptionella situationer reagerar kroppen på lite
olika vis. Rent kemiskt börjar kroppen utsöndra adrenalin, vilket gör att personen i fråga kan känna sig
upprymd, uppskakad eller "uppe i varv". En del människor reagerar väldigt starkt av detta, i extrema fall
har det hänt att folk avlidit av ren skräck! Men som sagt, detta hör ju till ovanligheten, ändå kan mindre
negativa konsekvenser uppstå vid situation.

I Kadtjik har varje RP en nivåmätare som påvisar adrenalinvärdet. Ju högre detta värde är, dessto mer
lättskrämd och risk för chock, angrips personen av. Om en RP skulle ha en väldigt låg AN krävs det
mer än vanligt för att denne skall sättas i skräck, dock blir bieffekten av detta att RPn kan utsättas för
fara i onödan. Folk omkring kan uppfatta denne som dumdristig eller "försöker-spela-macho!".
AN mäts i en skala mellan 1 och 10, där 5 motsvarar normal.

När och hur skall AN användas? De gånger då man nyttjar dessa värden är vid slagsmål, bemötanden
av andra människor, hot och andra liknande situationer då rädsla kan förekomma. SL bestämmer om
RPn behöver slå ett slag mot dess AN, och om så sker och RPn skulle "misslyckas" med slaget
hamnar denne i chocktillstånd. Detta tillstånd kan te sig på flera olika vis, beroende på värde och situa-
tion. Däremot, om slaget "lyckas", lyckas RPn övervinna och bemästra sin rädsla.

Exempel på användning av AN:
Där du nu står intryckt mot väggen och har ingenstans att fly, ser du den enorme, bomberjacks-
beklädde skinskallen komma emot dig. Dina vänner har sedan länge varit försvunna, så någon
hjälp kan du se dig om i stjärnorna efter! Skinhuvudet greppar tag i en spikförsedd planka som
legat och skräpat. Stanken av sopor och fattigdom frodas i den mörka gränden. I ett vrål börjar den
enorme varelsen springa mot dig med vansinne i blicken...

I ett fall som ovan är risken för rädsla ganska stor. Och skulle man i det läget ha oturen och "bli rädd"
är chansen att halvera sina kunskaper i att bemästra sitt skjutjärn man har nedstoppat i bakfickan väldigt
stor. I annat fall kanske du hamnar i chocktillstånd och inte förmår att röra dig. Konsekvenserna kan bli
ödestigra.

Vanligt förekommande beteenden under chock är följande: Paralys (man kan inte röra sig), hysteri (RPn
börjar gråta häftigt och skrika, är ej kapabel till handling), halverat chocktillstånd (alla handlingsvärden
halveras. Mycket vanligt beteende hos folk med 4-6 i AN.), svårt chocktillstånd (man svimmar av, hamnar
i koma) eller raseri (omvänd effekt, RPn hamnar i ett bärsäktillstånd och är kapabel till det mesta, dock inte
styrt av spelaren utan vad som helst kan hända.). Utöver dessa beteenden är det bra om SL själv kan hitta
på egna typer som kan används. Att tänka på är att en och samma RP har i regel samma beteende varje
gång, så om Nisse hamnar i paralys under ett kommande slagsmål är chansen att samma sak händer nästa
gång mycket stor.


Adrenalinnivå Effekt
1-3 Mycket lugn och säker personlighet. Räds inte för att ge någon på käften.
4-5 Normal. Drar sig lite inför ett slagsmål, men är ändå fullt kapabel till att nyttja våld.
6-8 Lättskrämd. Lägger svansen mellan benen så fort hemskheter uppstår.
9-10 Extremrädd. Svårt att vara social, träffa nya människor och vandra ensam i mörker.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Min första reaktion är att man inte ska ge regler för hur människor (/varelser) ska reagera.. Ge istället olika alternativ och förklaringar på hur människor kan reagera vid panik.. Tabeller i all ära, men är de inte välutvecklade så förlorar de sitt värde.. Dessutom ska man (IMHO!) försöka låta bli att kontrollera rollpersonerna så mycket man kan.. Lämna det till berättarteknik eller (om det förra inte behövs) spelarnas inlevelseförmåga..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog är 2-3 på Secces skala (mer på grund av mognad än annat)
 
Top