Alltför ofta klumpar vi ihop dessa begrepp, inte minst på detta forum. Jag vet inte vart jag vill komma egentligen, men låt mig spåna på lite.
Chock. Någon eller något kastar sig fram bakom hörnet, vrålar och viftar med en yxa. RP hoppar högt, får hjärtklappning och springer skrikande från platsen.
Den typen av skräck som får biografpubliken att skrika.
Skräck. RP sitter fast i en bil som står och väger på kanten av en klippa. Den svajar fram och tillbaka och kommer snart att falla -- kanske. RP famlar efter säkerhetsbältet och bilen vaggar till ...
Den typen av skräck som får biografpubliken att vrida sig och bita på naglarna.
Fasa Små detaljer i tillvaron är inte som dom brukar. Telefonluren ligger en dag med sladden åt vänster i stället för höger. Saker och ting funngerar inte som dom alltig gjort och en gryende misstanke är att världen inte är vad man alltid trott.
Den typen av skräck som får biografpubliken att kontrollera sin egen telefonlur när dom kommer hem.
Hur tycker ni att man använder dessa katgorier för att skapa ett bra skräckrollspel/scenario?
-W
Chock. Någon eller något kastar sig fram bakom hörnet, vrålar och viftar med en yxa. RP hoppar högt, får hjärtklappning och springer skrikande från platsen.
Den typen av skräck som får biografpubliken att skrika.
Skräck. RP sitter fast i en bil som står och väger på kanten av en klippa. Den svajar fram och tillbaka och kommer snart att falla -- kanske. RP famlar efter säkerhetsbältet och bilen vaggar till ...
Den typen av skräck som får biografpubliken att vrida sig och bita på naglarna.
Fasa Små detaljer i tillvaron är inte som dom brukar. Telefonluren ligger en dag med sladden åt vänster i stället för höger. Saker och ting funngerar inte som dom alltig gjort och en gryende misstanke är att världen inte är vad man alltid trott.
Den typen av skräck som får biografpubliken att kontrollera sin egen telefonlur när dom kommer hem.
Hur tycker ni att man använder dessa katgorier för att skapa ett bra skräckrollspel/scenario?
-W