Nekromanti Chock någon???

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag fick tag i första äventyret till Chock för 12 kr, trots att jag inte har spelet kliar det i fingrarna efter att köra ett gammalt hederligt 80-tals äventyr.

_öRn
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Näe..

Jag hade det. Problemet med Chock vara att det inte var hemskt. Skräcken var svår att inbringa med det spelet. Den hade en mys-skräck-stämning över sig. Som spökberättelserna läraren läste när man gick i första klass. De var mer underhållande än vad de var hemska.

Sålde det för 200kr eller nåt.

mvh
/joakim kalcidis
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Näe..

Jag hade det. Problemet med Chock vara att det inte var hemskt. Skräcken var svår att inbringa med det spelet. Den hade en mys-skräck-stämning över sig. Som spökberättelserna läraren läste när man gick i första klass. De var mer underhållande än vad de var hemska.

Jag ser det som en av dess styrkor... Vill man skrämma folk spelar man CoC, vill man ha mys-skräck eller buffy-stämning så spelar man chock :)
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Inte många som spelar det nuförtiden. Kanske för att det är tämligen kasst. Mes skräck för koboldiga D&D spelare (öh, här kommer en varulv... den har massvis med hitpoints... bäst att plocka fram hagelbössan... höhö).

/Andreas - gillar inte Chock.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Näe..

Jo.. Det beror ju självklart på var man föredrar för rollspel. Vill man ha den lilla mys-skräck-känslan så är ju chock jättebra.

mvh
/joakim kalcidis
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Varför sågar alla chock? Iof så har det kassa regler men det brukar ju inte hindra folk från att spela spel som Vampire, Gemini, Eon mfl som lider av samma problem.

Sen förstår jag inte varför det inte skulle kunna vara lika skrämande som CoC och Kult. CoC har ju också kassa hitpointsregler och ingendera av spelen har mer "skrämande" varelser, snarare tvärt om. Där handlar det vill jag minnas mest om slemmiga monster med tentakler (CoC) som man av nån anledning blir galen av att se eller kuratorer(!?)(Kult) med variga sår, blod och skalpeller.



Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Jupp.. Fast inte så mycket tyvärr, började med det när vi satte igång me rollspel (igen) efter ettt Låååångt uppehåll, tänkte börja simpelt, men dyrt var det att införskaffa denna eminenta box med tillbehör, dock värt det och kul att det fanns, fast nu så har vi tyvärr uppehåll. Svårt för motivation o tid för en del av oss...
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Jag tycker det borde gå att få Chock ruskigt otäckt... Jag menar, spelet har ju klassiska förlagor inom både litteratur och film. Och de har ju bevisligen skrämt slag på folk.

Å andra sidan vet jag inte. Jag har aldrig spelar Chock. Det kanske är ett hopplöst fall...; )

/Daniel
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Naturligtvis!!!

Naturligtvis spelar man det härliga rollspelet Chock, jag håller ju för närvarande t o m att skriva en ny version till spelet. Att Chock skulle vara mindre skrämmande än andra spel är naturligtvis struntprat; jag har spelat äventyr till Chock som varit minst lika skrämmande som de till CoC eller Kult.

Härliga saker till Chocks system är bl a att det inte är så mycket vapnen som skickligheten hos användaren som är det viktiga i en strid, vilket kan vara bra hos spelare som i andra spel alltid envisas med att beväpna sig med de maffigaste vapnen. Sedan finns en stor skillnad mellan obeväpnad och väpnad strid; obeväpnad strid är betydligt ofarligare och motsvarar i princip Hollywoodska slagsmål där väldigt få blir dödade av nävar och sparkar.

För mig har Chock alltid varit ett klassigt skräckspel med förlagor som Dracula, Frankenstein, Elvira mistress of the dark och diverse B-skräckisar, medan CoC är (naturligtvis) mer lovecraftianskt och Kult lite mer Clive Barker. Nä, ska man spela skräck á la Romero, Fulcio, the Blob, är Chock det givna valet.

Många tillbehör till det amerikanska originalet Chill är väldigt bra. I synnerhet supplementet Apparitions kan jag rekommendera varmt.

Funderar på att lägga upp min nya version av Chock på nätet så småningom. Min spelförening måste bara först och främst få upp vår hemsida.

Don Kennetho
 
Top