RECENSION Chock: I Trettonde Timmen - Recension

God45

#PrayersForBahakan
Jag har fått en PDF av boken ”Chock: I Trettonde Timmen” skickad till mig för recension. Den här boken är en samling av vad boken kallar för ”Onda platser”, alltså ställen där det övernaturligt fruktansvärda är närmare ytan. Vilket ju är perfekt för skräckrollspel! Förordet till boken ger exemplet på att man kan ha de här platserna i bakfickan ifall spelarna bräddar en utredning på sätt som man inte förutsåg men de fungerar också som den huvudsakliga scenen att sätta ett scenario på.

Men den här posten är inte recensionen av hela boken (okej, varför inte också ha en recension: 5 av 5! Köp den här boken när den släpps i maj!). För den här boken är uppdelad i de olika onda platserna som är skrivna av olika författare. Så i den här tråden kommer vi prata om alla platserna separat! Vi börjar med:

ST VISCANTI PESTKYRKOGÅRD
Av: Nicklas Estberg

Det här är en väldigt kul och actionfylld plats. Vad man tror är en pestkyrkogård från 1700-talet är egentligen något mycket värre. Det var inte pesten den här gången, det vore bättre om det var det.

NPC:erna är fantastisk och beskrivna med glimten hårt i ögat. Wannabe vampyrjägare med lasso? Check! Person som går obeväpnad för att hon litar på sin list och ”att hon är fransk”? Check! Onda växter som i Evil Dead? Check! Liksom, kyrkogården är formad som en kista!

Det här är en kul, Buffy och Vampyrerna i ton, äventyrsplats för när utredarna vill sparka ondskan i rumpan.

Mera! Mera!

När kommer fortsättningen?

Nu! :D

FRIDHEMS PENSIONAT
Av: Gabrielle de Bourg

Ett välbevarat men avsides liggande pensionat som ser ut precis som det gjorde på 1930-talet. Det hade varit en riktigt turistfälla om det inte var att det låg så långt ute på landet mitt i ingenstans. Bara det att personalen är de levande döda! De vill äta utredarna levande eller förvandla dem till fler odöda slavar.

Det här är riktigt, riktigt bra! Pensionatet kan vara den huvudsakliga utredningen, men skickar du utredarna på ett annat uppdrag och det här bara är stället de kan sova på? Då kan du Psycho + House of a 1000 Corpses + Zombies:a dem utan att de ens ser det komma!

Back