Chimär - Det AI-genererade rollspelet

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Hej!

Jag har under ett tag hållit på med ett litet rollspelsprojekt som är lite speciellt. Har länge hobby-pysslat med att skriva på egna rollspel, men det är sällan det finns tillräckligt med tid i livspusslet. Så jag prövar en radikalt annorlunda approach denna gång och använder ett koncept jag har funderat på en hel del, rollspelet Chimär.

Grundtanken i rollspelet är att det kommer att utspela sig i en simulerad verklighet skapad av en AI. Alla entiteter i denna världen vet om att det är en simulerad verklighet, men anledningen till varför simuleringen existerar eller vad som finns utanför simuleringen är okänt.

Detta kanske inte är så originellt, men eftersom det utspelar sig i en värld genererad av en AI så borde väl det bästa sättet vara att faktiskt generera allt med hjälp av olika AI-tjänster. Så hela detta rollspel är hittills till 98% genererat av olika AI (lite rättningar och minimala anpassningar för att få saker att hänga ihop), där output från en AI bli input till nästa och det hela förfinas. Det gäller inte bara världen utan även saker som regler för karaktärsskapande, färdigheter och konflikter.

Tanken är att det sedan att jag ska generera lite AI-bilder baserade på den AI-genererade världen till detta. För att tvinga mig själv till att vara lite produktiv och samtidigt få lite feedback tänkte jag posta valda delar av det AI-genererade materialet här.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag ber den AI jag tränat lite extra med rollspelstexter att förklara vad ett rollspel är för något i ett kapitel med rubriken "Vad är ett rollspel?"

Vad är ett rollspel?
Rollspel är en genre av spel som ofta spelas runt ett bord eller liknande yta där spelare samlas för att uppleva ett gemensamt äventyr. I rollspel är det vanligt att en person, ofta kallad spelledaren, har rollen som en "berättare" som skapar och leder äventyret, medan spelarna tar på sig rollen som en karaktär i världen.

Ett rollspel börjar ofta med att spelarna skapar sina karaktärer genom att välja dess egenskaper, som t.ex. smidighet, styrka eller intelligens. De kan även ge karaktären en bakgrundshistoria och personlighet som kommer att påverka hur karaktären agerar och reagerar i spelet. Spelarna beskriver ofta sina karaktärer för de andra spelarna och spelledaren för att skapa en mer levande och engagerande upplevelse.

Under spelets gång kommer spelledaren att presentera en berättelse, ofta indelad i scener, där spelarna ska lösa problem och övervinna hinder. Spelarna beskriver vad deras karaktärer gör i varje scen och spelledaren beskriver resultaten av deras handlingar. Spelarna kan utföra handlingar som att slåss mot fiender, leta efter ledtrådar, samarbeta med andra karaktärer eller interagera med spelledarkaraktärer (SLP) i världen.

För att avgöra om en handling lyckas eller misslyckas, kastar spelarna ofta tärningar, där utfallet av tärningskastet läggs till spelarens förmåga inom det specifika området för att bestämma om handlingen var framgångsrik eller inte. Till exempel kan en karaktär med hög smidighet ha en bättre chans att undvika faror eller att springa ifrån fiender.

Rollspel är ofta kända för sin förmåga att skapa en rik och engagerande värld, där spelarna tillsammans utforskar och skapar en historia. Samtidigt kan spelet vara väldigt flexibelt, där spelledaren och spelarna kan improvisera och anpassa sig efter spelets utveckling och spelarnas beslut. Detta gör att varje spel blir unikt och skapar en känsla av delaktighet och spänning.

Det finns många olika typer av rollspel, från fantasy till science-fiction eller från historiska skildringar till nutida social realism. Det är också vanligt att spelare skapar sina egna spel med en egen värld och regler som passar deras egna intressen.

Sammanfattningsvis är rollspel en form av spel där spelarna samlas runt ett bord och antar rollen som en karaktär i en fiktiv värld. Spelet leds av en spelledare som presenterar en berättelse där spelarna löser problem och övervinner hinder. Spelet bygger på samarbete och samspel mellan spelarna och är känt för sin flexibilitet och förmåga att skapa en engagerande stämning.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag ber min AI att hitta på ett lämpligt namn för en simulerad verklighet och ge en kortfattad beskrivning av en rollspelsvärlden (baserat på en kort blurb jag skrivit ihop), hitta på lämpliga problem som finns med världen och beskriva vad det är tänkt att spelarna ska göra för något i denna värld. Det blev lite klippa och klistra för att få denna text att bli helt sammanhängande, men jag är rätt nöjd med resultatet.

Chimären
Chimären är en simulerad verklighet. Alla vet att världen de bor i inte är verklig och att den har funnits i hundratals, kanske tusentals år. Teorierna är många men ingen kommer längre ihåg Chimärens syfte. Livet i Chimären hade nog tickat på som vanligt, om det inte hade varit för korruptionen. Korruption av data i världen har ökat exponentiellt och det är allt mer uppenbart att Chimären är på väg att krascha. Inte ens entiteterna vid namn Administratörerna verkar ha makten att helt stoppa korruptionen.

Chimärens invånare försöker gå till sin jobb och leva sina liv som vanligt, men det finns en panik och rädsla som ökar varje dag. Vissa individer har till och med siktat in sig på att “hacka” verkligheten för att förändra världen för egen vinnings skull eller rent utav försöka förstöra den. För att sätta stopp för dessa verklighetshackare så har Antikorruptionsbyrån (AKB) skapats och just nu pågår en kamp mellan AKB och hackers om Chimärens framtid.

I spelet Chimär kommer spelarna axla rollen som agenter inom AKB, bekämpa korruptionen, lösa mysterium, utforska världen bortom Chimären och behandla existentiella frågor.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Jag bävar inför hur själva de AI-genererade reglerna kommer att se ut. Sådant är exakt vad nuvarande AI är riktigt dålig på.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag bävar inför hur själva de AI-genererade reglerna kommer att se ut. Sådant är exakt vad nuvarande AI är riktigt dålig på.
Inte för att gå händelserna i förväg, men det var lite av en utmaning. Visdomen jag dragit efter att ha lekt lite med det hela är att det inte går att få ut något vettigt om man frågar för stort eller övergripande. Man är tvungen att istället bryta upp det i delar och ge tidigare regler som input. Börja med en del av reglerna och sedan i nästa steg säga "Givet reglerna ovan, utöka reglerna med att hantera den här också."
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Inte för att gå händelserna i förväg, men det var lite av en utmaning. Visdomen jag dragit efter att ha lekt lite med det hela är att det inte går att få ut något vettigt om man frågar för stort eller övergripande. Man är tvungen att istället bryta upp det i delar och ge tidigare regler som input. Börja med en del av reglerna och sedan i nästa steg säga "Givet reglerna ovan, utöka reglerna med att hantera den här också."
Ja, precis. Jag lägger ofta till formuleringar som ”be specific and detailed”, ”avoid stereotypes” och ibland även ”add a surprising twist”. Blir det inte bra, så kan man ge den konstruktiv kritik i en ny prompt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Detta kanske inte är så originellt, men eftersom det utspelar sig i en värld genererad av en AI så borde väl det bästa sättet vara att faktiskt generera allt med hjälp av olika AI-tjänster. Så hela detta rollspel är hittills till 98% genererat av olika AI (lite rättningar och minimala anpassningar för att få saker att hänga ihop), där output från en AI bli input till nästa och det hela förfinas. Det gäller inte bara världen utan även saker som regler för karaktärsskapande, färdigheter och konflikter.

Tanken är att det sedan att jag ska generera lite AI-bilder baserade på den AI-genererade världen till detta. För att tvinga mig själv till att vara lite produktiv och samtidigt få lite feedback tänkte jag posta valda delar av det AI-genererade materialet här.
Riktigt kul! Ser fram emot vart det här leder!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Som ett första utkast till regler för rollspelet Chimär och att ha något som grund att jobba vidare från så frågade jag kort och gott hur det är tänkt att man ska använda tärningar i rollspelet Chimär. Det kanske kan ses som att styra AI:n lite väl mycket, men trots att det finns andra alternativ än tärningar (är själv rätt förtjust i kortleken i Castle Falkenstein) så kändes det som en rätt vedertagen slumpgenerator. Jag tycker att man i detta tydligt kan se att AI:n har en viss tanke om att detta kommer att bli ett BRP-baserat rollspel. Koncept som färdighetsvärde, målvärde, skada, hälsomätare, grundfärdighet, modifikationer och frivilliga regler dyker upp här.

Tärningar
I rollspelet Chimär används tärningar för att avgöra utfallen av karaktärernas handlingar och för att skapa en slumpmässighet som kan leda till oväntade händelser och dramatiska situationer.

Tärningarna som oftast används är två tiosidiga tärningar, en för tiotal och en för ental. Dessa två tärningar ger en sannolikhet mellan 1 och 100 och kallas därför för T100. När en spelare vill utföra en handling, t.ex. attackera en fiende eller klättra upp på en hög mur, bestämmer spelledaren en modifikation som justerar hur svårt denna uppgift är. Karaktärens färdighetsvärde bestämmer tillsammans med modifikationen ett målvärde.

För att bestämma om en handling lyckas eller misslyckas, rullas en T100 och om resultatet är lika med eller lägre än målvärdet lyckas karaktären. Till exempel, om en karaktär med 75% i grundfärdigheten smidighet vill klättra över en hög mur, där spelledaren bestämmer att modifikationen är -5% eftersom det finns taggtråd längst upp, rullar spelaren en T100 och om resultatet blir 70 eller lägre lyckas karaktären med klättringen.

Tärningarnas utfall används också för att bestämma skador. När en karaktär blir träffad av en attack rullar spelledaren tärningar för att bestämma hur mycket skada karaktären tar. Denna typ av tärningar som rullas är en vanlig sexsidig tärning som ger ett resultat mellan ett och sex. Denna tärning kallas därför för T6. Beroende på typen av attack, vilket vapen och vilken del av kroppen som träffas kan antalet tärningar variera. Spelaren rullar sedan tärningarna, räknar antalet tärningar som har värdet sex och kryssar för så många rutor från karaktärens hälsomätare.

I Chimär finns det också möjlighet att använda tärningarna för att skapa oväntade händelser och dramatiska situationer. Till exempel kan en spelare rulla ett "kritiskt misslyckande" om en T100 visar maximalt resultat, vilket kan leda till olyckliga konsekvenser för karaktären. Å andra sidan kan en spelare också rulla en "kritisk lyckad" om en T100 visar minimalt resultat, vilket kan ge karaktären en fördel i strid eller andra situationer. Detta är dock en frivillig regel och det är upp till spelledaren att i varje situation bestämma vad som är en lämplig “kritisk händelse”.

Sammanfattningsvis används tärningar i Chimär för att avgöra utfallet av karaktärernas handlingar och för att skapa en slumpmässighet som kan leda till oväntade händelser och dramatiska situationer. Genom att använda tärningarna på ett strategiskt sätt och utnyttja karaktärens färdigheter kan spelarna skapa en spännande och realistisk spelupplevelse.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Bör för övrigt nämnas att jag personligen kände vid det här tillfället började bli orolig för var detta var på väg. "Realistisk spelupplevelse" som finns i slutet ringer många varningsklockor för mig om att detta kommer att bli en massiv tegelsten med regler och att istället för att faktiskt spela rollspel kommer man att sitta med miniräknaren, räkna blödningstakt och slå i skadetabeller hela kvällen. Så jag lade till att det skulle vara "enkla regler" som input framöver att stävja denna potentiella kaskad av komplexitet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Jag är skeptisk till skadesystemet.

Dessutom börjar man (som jag misstänkte) här se AI:n prata strunt:

Tärningarna som oftast används är två tiosidiga tärningar, en för tiotal och en för ental. Dessa två tärningar ger en sannolikhet mellan 1 och 100 och kallas därför för T100.
Tärningarna ger ett utfall, inte en sannolikhet.

Genom att använda tärningarna på ett strategiskt sätt [...]
Vad betyder ens det här givet det beskrivna regelsystemet?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag är skeptisk till skadesystemet.

Dessutom börjar man (som jag misstänkte) här se AI:n prata strunt:

Tärningarna ger ett utfall, inte en sannolikhet.

Vad betyder ens det här givet det beskrivna regelsystemet?
Håller med om utfall och sannolikhet. Precis som med människor kommer nog det AI-genererade rollspelet att behöva korrekturläsas innan det kommer i en slutgiltig form. Blir reglerna "ospelbara" på något sätt så får jag ge AI-tjänsterna feedback och be dem att generera nya regler baserat på den feedbacken. Tanken är inte att det ska bli ett "perfekt" rollspel, utan mer för att undersöka hur mycket som går att göra med AI. Sen om det blir ett spelbart rollspel i slutet av det hela så är det bara en bonus.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Då fortsätter vi med att bygga vidare på regelverket ovan. Jag ber min AI att först förklara vilka steg som behövs för att skapa en karaktär till rollspelet Chimär. Oväntat insiktsfullt lägger AI:n till att spelgruppen behöver vara överens om vilken typ av berättelse som ska spelas innan karaktärer skapas. Efter att alla stegen genererats så ber jag om att få ett förklarande av var och ett av dessa steg. Det är tydligt att den sneglar vidare mot BRP men lånar saker som att färdigheter är uppdelade i kategorier från World of Darkness. Ännu fler koncept dyker nu upp så som: uppväxtmiljö, yrke, särskilda förmågor, korruptionsnivå.

Rollpersonen
Innan spelarna gör rollpersoner i rollspelet Chimär, diskutera i spelgruppen vilken typ av berättelse ni tänker spela. Kanske har spelledaren en plan för sitt äventyr där alla skall göra en viss typ av rollpersoner, till exempel att alla jobbar på samma arbetsplats.

För att sedan skapa en karaktär till Chimär så går spelarna igenom fyra steg.
  1. Bestämma karaktärens namn, yrke och övriga persondata.
  2. Bestämma värden i grundfärdigheter och expertfärdigheter.
  3. Välja två särskilda förmågor.
  4. Välja lämplig utrustning.
Steg ett:
Spelarna tänker igenom ett koncept och ett namn för sin karaktär och fyller sedan in relevant information på ett karaktärsblad. De fält som ska fyllas i är namn, yrke, rang, födelseår och födelseort. Det kan också vara viktigt att välja en bakgrund för sin karaktär, som ger mer djup och en livshistoria till karaktären. Detta kan inkludera saker som familjebakgrund, tidigare erfarenheter eller personliga trauman som kanske inte är av spelteknisk karaktär.

Steg två:
I rollspelet Chimär bestämmer spelarna sina karaktärers färdigheter med hjälp av tre block: Uppväxt, Arbete och Fritid. Varje block ger möjlighet att lägga till ett värde mellan 0-30 till olika grundfärdigheter och expertfärdigheter. Expertfärdigheterna är uppdelade i tre olika grupper, fysiska färdigheter, akademiska färdigheter och sociala färdigheter. Totalt finns det åtta olika grundfärdigheter och femton expertfärdigheter.

Blocket Uppväxt handlar om rollpersonens uppväxtmiljö och ger vilka grundförutsättningar karaktären har. Blocket Arbete handlar om rollpersonens yrkeserfarenhet och ger poäng på färdigheter som är kopplade till dess utbildning och yrkesroll. Blocket Fritid handlar om rollpersonens fritidsintressen och ger möjlighet att lägga till poäng på färdigheter som är djupgående intressen eller hobbies.

Först börjar spelaren med att välja en uppväxtmiljö och ett arbete som ger en förutbestämd procentsats till olika grundfärdigheter och expertfärdigheter och adderar dessa till sin rollpersons färdighetsvärde. När detta steg är avklarat kommer vi till blocket fritid. I det blocket får spelaren 120 poäng att fritt öka karaktärens färdighetsvärden med. Varje poäng i blocket fritid ger en ökning på 1 i vald färdighet, upp till maxvärdet på 90, som är det högsta en karaktär kan ha vid spelstart. I blocket fritid är det viktigt att välja färdigheter som passar in på rollpersonens bakgrund och karaktär.

Steg tre:
I detta steg av karaktärsskapandet i rollspelet Chimär väljer man två särskilda förmågor. Dessa förmågor kan påverka karaktärens egenskaper och färdigheter på olika sätt. Tillsammans med grundfärdigheter och expertfärdigheter, kan valen av särskilda förmågor ge en unik och anpassad karaktär som är redo för att utforska och överleva i den simulerade världen av Chimären.

De särskilda förmågorna har inget värde kopplat till sig utan antingen har man förmågan eller inte. För att avgöra om användandet av den särskilda förmågan fungerar eller inte slås ett slag mot lämplig grundfärdighet vid aktivering. Lyckade slag mot grundfärdigheten ger önskad effekt, medan misslyckade slag leder till att inget händer. Nackdelen med särskilda förmågor är att aktiveringen av förmågorna, oavsett om de lyckas eller inte, leder till att din korruptionsnivå ökar.

Steg fyra:
Karaktärerna går igenom listan med startutrustning och väljer fem valfria föremål som är relevanta till karaktärens uppväxt, yrkesroll eller fritidsintressen.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
För att smida medan järnet fortfarande är varmt ber jag AI:n att generera upp en lista med de färdigheter som den talar om ovan. Det tar ett par försök med olika förtydligande inputs för att de inte ska vara allt för överlappande. I första genereringen fanns t.ex. färdigheterna avläsa och lögndetektor som hade exakt samma beskrivning.

Färdigheter

Grundfärdigheter

Smidighet - En persons förmåga att röra sig smidigt och snabbt. En hög smidighet gör det lättare att klättra och utföra akrobatiska stunts.

Styrka - En persons fysiska kraft och förmåga att lyfta och bära tunga föremål. En hög styrka kan vara till hjälp vid tungt arbete.

Tålighet - En persons förmåga att uthärda fysisk smärta och stress. En hög tålighet gör att en person kan fortsätta kämpa även när de är skadade eller utmattade.

Utstrålning - En persons karisma och förmåga att övertyga och influera andra. En hög utstrålning kan göra det lättare att få förtroende och förföra andra.

Viljestyrka - En persons förmåga att behålla fokus och motivation trots hinder och utmaningar. En hög viljestyrka kan göra det lättare att nå mål och övervinna mentala svårigheter.

Finmotorik - En persons förmåga att utföra precisionsarbeten med små rörelser. En hög finmotorik är användbar när man vill låsa upp lås eller hantera fällor.

Vaksamhet - En persons förmåga att upptäcka faror och hot i sin omgivning. En hög vaksamhet gör det lättare att upptäcka faror och avvikelser samt agera snabbt när hot upptäcks.

Kreativitet - En persons förmåga att tänka utanför boxen och hitta nya lösningar på problem. En hög kreativitet kan göra det lättare att hitta nya vägar för att nå mål eller att skapa ett konstnärligt verk.

Akademiska expertfärdigheter

Humaniora: En persons kunskap om humaniora-ämnen som filosofi, historia, litteratur och konst. Kunskaper inom humaniora kan vara till hjälp vid t.ex. sökande av fakta och att förstå samhällets strukturer.

Naturvetenskap: En persons kunskap om naturvetenskapliga ämnen som biologi, fysik, kemi och geologi. Kunskaper inom naturvetenskap kan vara användbara vid t.ex. att analysera och förstå naturfenomen eller vid utveckling av teknologiska lösningar.

Teknik: En persons förmåga att använda teknik och hantera mekaniska system. En hög teknisk färdighet kan vara till hjälp vid t.ex. att reparera maskiner eller konstruera och använda vapen.

Medicin: En persons kunskap om medicinska ämnen och behandlingar. Kunskaper inom medicin kan vara till hjälp vid t.ex. att bota sjukdomar och skador eller för att ge första hjälpen.

Chimären: En persons förmåga att använda sig av chimären, den simulerade verklighet som spelet handlar om. En hög chimärfärdighet kan vara till hjälp vid t.ex. att finna avvikelser i chimären och manipulera chimären till sin egen fördel.

Sociala expertfärdigheter

Förhandla: En persons förmåga att nå en överenskommelse med andra parter. En hög förhandlingsförmåga kan vara till hjälp vid t.ex. att lösa konflikter och uppnå viktiga mål.

Bedra: En persons förmåga att lura och bedra andra. En hög bedrägerifärdighet kan vara till hjälp vid t.ex. att infiltrera fiendens organisation eller att komma undan med oärliga handlingar.

Avläsa: En persons förmåga att avslöja lögner och oärlighet hos andra. En hög färdighet i att läsa av andra kan vara till hjälp vid t.ex. förhör av misstänkta brottslingar eller att identifiera fiender som försöker dölja sin sanna identitet.

Världsvana: En persons kunskap och erfarenhet av den simulerade verkligheten och dess regler och lagar. En hög världsvana kan vara till hjälp vid t.ex. att skaffa sig kontakter och att känna till de element som arbetar utanför de vedertagna ramarna.

Språk: En persons förmåga att kommunicera på olika språk. En hög språkfärdighet kan vara till hjälp vid t.ex. att kommunicera med främmande kulturer eller att översätta viktiga dokument.

Fysiska expertfärdigheter

Närstrid: En persons förmåga att kämpa på nära håll med närstridsvapen, såsom svärd, yxor eller knivar. En hög färdighet i närstrid kan vara till hjälp vid t.ex. att slåss mot fiender som befinner sig i samma område eller när man behöver försvara sig på nära håll.

Avståndsstrid: En persons förmåga att kämpa på avstånd med avståndsvapen, såsom bågar, pistoler eller andra vapen med räckvidd. En hög färdighet i avståndsstrid kan vara till hjälp vid t.ex. att besegra fiender på avstånd eller för att kunna angripa fienden innan de kommer för nära.

Fordon: En persons förmåga att köra och hantera fordon i den simulerade verkligheten, såsom bilar, motorcyklar eller flygplan. En hög färdighet i att hantera fordon kan vara till hjälp vid t.ex. att snabbt ta sig från en plats till en annan eller för att kunna undvika faror på vägen.

Undvika: En persons förmåga att undvika faror och hinder i den simulerade verkligheten. En hög färdighet i att undvika kan vara till hjälp vid t.ex. att navigera genom farliga områden eller för att undkomma fiender som försöker attackera.

Undersöka: En persons förmåga att aktivt söka efter och hitta ledtrådar eller gömda föremål i den simulerade verkligheten. En hög färdighet i att undersöka kan vara till hjälp vid t.ex. att hitta gömda skatter eller för att lösa pussel och gåtor som är avgörande för att nå nya nivåer och uppnå nya mål.
 
Top