Nekromanti Chill av growling door, bra/dåligt?

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Hallåj

Tänkte kolla om någon har provat senaste versionen av Chill (Chock)?

Sett att de tagit bort tabellerna där man läste av resultat förr (version 1). De har gjort något liknande system baserat på resultat av tärningsslag kontro färdighetsvärde.

Hur ser spelet ut i övrigt, kommer ihåg Chock som ett mycket roligt spel.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Enligt min mening ett jäkligt smidigt skräckspel. Mycket riktigt är det åt BRP-hållet där man slår under sitt färdighetsvärde, och lyckas olika bra beroende på hur pass lågt man slog under det. Ungefär en miljon gånger snabbare än att sitta och tolka de där Chock-tabellerna, alltså, även om de ju hade sin charm de också. Överlag väldigt lättspelat vad gäller reglerna, plus att det finns lite av en meta-mekanik där spelledaren och spelarna vänder tokens för att aktivera förmågor och händelser. Ju mer övernaturligt skit spelledaren kastar i spelarnas riktning, desto fler tokens kan de vända tillbaka för att rädda dagen, och vice versa.

Settingen är en fortättning på den tidigare. SAVE slåss mot övernaturliga monster i modern tid. Mer eller mindre.

Inte tillräckligt för att jag ska överge Call of Cthulhu som mitt go to-spel för skräck, men klart dugligt för one-shots när man vill ha något snabbspelat.
 
Top