Nekromanti Chef - plus och minus

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har blivit uppmanad att söka ett traineeprogram för blivande chefer i mitt företag, eller "potentiella ledare". Låter bra och kul!

Jag har varit sidekick som chefsassistent i ganska många år och det passar mig rätt bra. En del (riskfritt) inflytande, många trevliga arbetskamrater, en arbetsbelastning som känns OK och OK lön.

MEN - det är klart att jag vill utvecklas och göra något nytt och tycker företaget att jag ska chefa så är det självklart smickrande...

Ni som är chefer, ge mig plus och minus med chefsjobb!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Om du inte direkt känner ja! inför att vara chef, utan istället frågar andra vad de tycker om det, så ska du nog tacka nej. Det krävs en speciell typ av människa för att vara chef, och om du inte redan vet att du är den typen av människa kommer du inte att bli det.

- Vulf
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag håller inte med dig, jag har haft chefer av alla sorter och gillat de flesta. Jag känner lätt JA! över möjlighet att fatta beslut, att ha personalansvar och att fördela arbete.

Jag är tveksam över ensamheten eftersom jag uppskattar att ha kollegor.

Så varför tycker du att man måste vara en speciell typ för att vara chef?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
+
Man får mer pengar
Man får skälla på folk
Man får bestämma över folk

-
Löneförhöjningen äts upp av att man flyttas upp ett snäpp i skattetabellen
Folk gillar inte att bli skällda på
Folk förväntar sig att man ska kunna och veta allt och ha en färdig lösning på alla problem
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Jag håller inte riktigt med Vulf. Nog kan det finnas många bra chefer bland de som säger ja!, men det är också ofta där man hittar de som aldrig borde befinna sig någon annanstans än längst ner i hierarkin...

Den viktigaste egenskapen hos en chef (imho) är att denne ska vara okänslig, men samtidigt förstå känslor. Man ska kunna identifiera och köra över folks personliga intressen, men samtidigt ta hänsyn till dem. Äh, jag kunde nog inte säga det luddigare. En annan bra egenskap är i vilket fall ärlighet. Det är en bra egenskap hos kollegor också, men chefer som på något vis ljuger eller för en bakom ljuset är omöjliga att jobba med.

Så i min mening: Kan du säga åt folk precis vad du tycker (när det behövs), förstå vad de känner och ta hänsyn till det (när det behövs) och inse när du behöver göra vilket, shoot. Annars, testa ändå. Man kan aldrig vara säker förrän man provat.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
En bra chef är en som jobbat 'på golvet' och vet vad hans personal står inför i arbetsuppgifter och har insikten om utvecklingen i jobbet.

En dålig chef har jobbat 'på golvet' och anser att det skall fortsätta var som det var på 'hans tid' utan insikt om att saker och ting förändras.

Den sämsta chefen är den som inte vet vad han sysslar med utan gör bara vad som är PK enligt aftonbladet eller andra blaskors subjektiva tyckanden.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Om du inte direkt känner ja! inför att vara chef, utan istället frågar andra vad de tycker om det, så ska du nog tacka nej. Det krävs en speciell typ av människa för att vara chef, och om du inte redan vet att du är den typen av människa kommer du inte att bli det.
Nja, i min erfarenhet så är de som verkligen vill bli chef de som är sämst lämpade. De ser det oftast som en karriärgrej, istället för en möjlighet att göra nytta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Klart att du ska ta chansen. Skulle det inte funka så kan man alltid gå tillbaka, men chanser att ta sig uppåt kommer inte så ofta.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Mitt spontana svar är självklart ska du gå utbildningen. Därefter kan du ta beslutet om du vill byta tjänst. Utbildning och erfarenhet är alltid bra, vad du sen väljer att göra med den är upp till dig.

Jag tycker att det bara finns förmåner med en chefstjänst. Visst du får mer ansvar och andra arbetsuppgifter men du får också en möjlighet att påverka. En bra chef ska inte alls vara okännslig och distanserad, tvärt om. För att bli en bra chef så skall man vara närvarande och engagerad.

Du nämde att du redan har en tjänst med ansvar och att du trivs med det och att du vill utvecklas. Tag chansen!
Det är upp till dig vilken sort chef du själv vill vara och givetvis kan du fortfarande vara en i gänget. Dock måste man ha en skarp gräns mellan lek och allvar. Den abslout viktigaste egenskapen som chef är att man är tydlig och kan kommunicera.

Tag chansen!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Testa, du kan alltid ångra dig

Nå själv hatar jag att ha ledarroller på det sättet. Bah ta ansvar för för anras arbete, mående och situation bah. Det passar inte mig, jag är en indviualist och inte en ledare.

Men det jag har att säga är lite mer generellt.

Jag tycker du ska testa. Trivs du inte kan du alltid ta ett steg tillbaka igen.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Tack till dig och er andra för era synpunkter. Givetvis ska jag gå utbildningen (förutsatt att jag blir antagen). Om jag inte får ett chefsjobb är utbildningen ändå bra för självförtroende och karriär.

Det jag har märkt de år jag jobbat nära mina chefer är att de ofta är väldigt ensamma och i behov av en axel att gråta ut mot eller någon att bolla idéer med eller bara att ta en kopp kaffe med. För mig som hämtar energi av att vara social skulle den biten kännas jobbig.

Konfliktlösning och beslutsfattande däremot är min tekopp.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Chef - han/hon som inte alltid betämmer

Intressanta synpunkter. Konflikter uppstår hela tiden och jag har dålig erfarenhet av konflikträdda chefer. Det är väldigt olika hur man hanterar konflikter, jag är väldigt rakt på sak och det fungerar bra i mitt nuvarande team.

Jag hoppas (återigen om jag blir antagen) att konflikthantering är en del i utbildningen, jag skulle förmodligen behöva lära mig en mild och varsam metod att använda istället för att säga "sanningen".
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, hoppas at du kommer in & sådant på den här utbildningen & att den blir intressant !
I övrigt så har jag ite så mycket mer att säga, än vad som redan sagts här.

/ Johan K, som nog inte skulle trivas så bra som chef.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det jag har märkt de år jag jobbat nära mina chefer är att de ofta är väldigt ensamma och i behov av en axel att gråta ut mot eller någon att bolla idéer med eller bara att ta en kopp kaffe med. För mig som hämtar energi av att vara social skulle den biten kännas jobbig.
Man måste inte distansera sig bara för att man är chef, det viktiga är att när det behövs kunna glida över i chefsrollen. Att "vara som folk" i det dagliga arbetet går alldeles utmärkt.

Sedan är det viktigt att alla titulerar dig "Massa".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Chef - han/hon som inte alltid betämmer

Jag hoppas (återigen om jag blir antagen) att konflikthantering är en del i utbildningen, jag skulle förmodligen behöva lära mig en mild och varsam metod att använda istället för att säga "sanningen".
Jag tror annars säkert att Her Nils kan lära dig andra konflikthanteringsmetoder. OK, facket kanske inte uppskattar om du klampar in med rustning och svärd och pratar förstånd, men jag tror inte att de kommer att protestera under de omständigheterna.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Nja, i min erfarenhet så är de som verkligen vill bli chef de som är sämst lämpade.
Om man säger så här: Den som säger saker i stil med "Jag är mer lämplig som chef än övriga i gruppen" är antagligen inte särskilt självkritisk, och det är en dålig egenskap för vem som helst, men särskilt för en chef.

Gordeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Om man säger så här: Den som säger saker i stil med "Jag är mer lämplig som chef än övriga i gruppen" är antagligen inte särskilt självkritisk, och det är en dålig egenskap för vem som helst, men särskilt för en chef.
Inte nödcändigtvis. En annan förklaring är att resten av gruppen är fruktansvärt inkompetenta, och i så fall så är han olämplig för att han inte inser vilken knipa han sätter sig i genom att ansvara för deras prestationer.
 
Top