Nekromanti Checklista för "Session Zero"?

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag kan tänka mig att ämnet redan stötts och blötts ett par omgångar i olika trådar här på forumet, men jag tänkte ändå att det kan vara värt att få "färska tips".

Vilka frågor borde man diskutera under det där spelmötet man ibland kör innan man faktiskt drar igång med själva äventyret?
Som SL: Vilka frågor bör man ställa sina spelare? Vad borde man uppmärksamma dem om?
Som spelare: Vad har man själv ansvar att ta reda på innan äventyret drar igång?

Jag har ett hum om vad vi borde diskutera, men har samtidigt känslan att jag glömmer något viktigt. Ge mig alla tips ni har! :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Det tråkiga svaret är väl: det beror på spelet

men, det sagt här är några generella:

- Så länge man ska spela något så när traddigt ska SL presentera det övergripande temat och be spelarna tänka på varför deras RP blir involverade (eller varianter på det där SL ger mer eller mindre tydliga instruktioner)

- Spelarna ska utveckla hur deras RP känner varandra och varför de kan tänkas samverka kring kommande problemlösning (vilket kan vara mer eller mindre sammanlänkat med punkten ovan)

- SL ska ge spelarna läsanvisningar om spelvärlden av rimligt omfång (beror på spel så klart) och spelarna ska ta till sig det SL anvisar

Sedan går det att ha en massa idéer om hur man ska bygga RPnas bakgrund och olika relationer men sådant känns mindre allmängiltigt och mer individuellt - beror mer på spel, kampanj och spelare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag kan inte minnas att vi haft en ordentlig tråd med fokus på detta, mest en massa lösa tips i trådar om annat. Så bra fråga, ska bli intressant att läsa folks tankar!

Rött kort/gult kort
En sak jag tänker, i synnerhet i nya grupper där folk inte spelat så mycket med varandra innan (även om man känner varandra privat), är att diskutera hur man löser det ifall det uppstår en situation där någon tycker det är mycket obekvämt. Om man känner varandra väl kanske man redan har ett bra hum om var gränserna så det lär inte uppstå fullt lika otrevliga incidenter, men det kan fortfarande hända.

Dels kan man ta upp ämnen man är generellt obekväm med. Jag har exempelvis en vän som efter att hen blivit förälder lyfte upp att han inte längre klarade av fiktionellt våld eller hemskheter som inbegrep barn. Vilket var bra för vi skulle precis ge oss in i en hyfsat mörk Dark Heresy-kampanj.

Men det kan också vara bra att diskutera vad man gör om situationen uppstår under spelmötet. När jag spelleder brukar jag säga åt mina spelare att om vi kommer in på obehagligt territorium så är det bara att säga "Rött kort" så går vi snabbt vidare, utan diskussioner. "Gult kort" innebär att vi är inne på "riskabelt" territorium och att saker bör tonas ner lite grann.

En viktig aspekt för mig är att ingen ska behöva motivera sig när man sagt rött/gult kort. Det angår så att säga ingen annan varför man inte är bekväm med saker och ting om man inte själv väljer att berätta.

Jag tänker att ju mörkare och hemskare man gillar sitt rollspelande, dessto viktigare kan detta vara.
 
Top