MSN/Skype känns In My Humble Opinion rätt torrt att rollspela över, skrivet i all fall. Det är en stänk oseriositet över det hela.
Jag och en av mina
spelare gav oss an att spela ett slags soloäventyr över MSN Messenger för ungefär ett år sedan om jag inte minns helt fel. Seriositeten är i allmänhet på våra spelmöten slängd åt helskotta men i just detta äventyr blev det väldigt engagerande. Och det gick bra, förvånansvärt bra till och med, men då var vi förstås bara två, spelledare och spelare.
Nu inte sagt att jag misstror rollspel med större grupper över internet, jag och
Jakob har ju försökt värva spelare till vårt
forum i flera månader, och just nu jobbar gruppen på ett mailbaserat äventyr för ca fem personer.
Angående att spela med mikrofon och möjligen video så tror jag att det går alldeles utmärkt om alla är engagerade. Dock tror jag att det är bättre om alla som spelare och spelleder sitter vid en dator då så att gruppen/spelledaren inte tappar en spelare som sitter miltals bort, utan istället kan koncentrera sig lika mycket på allihop.
Ett stort plus med detta sätt att spela (om alla i gruppen sitter vid datorer) är att spelledare lätt kan skicka iväg ett diskret textmeddelande till vilken/vilka spelare som helst utan större dröjsmål, och att man aldrig någonsin igen behöver gå ut ur rummet! (Jag är lat.

)
Ytterligare en fördel är tillgängligheten på material som internet utgör. Om spelledaren känner sig dåligt insatt i belägringar så finns Google där, bara några tryck iväg.
Två saker dock som kan förstöra allt: Tekniska problem som slarvar bort information någonstans mellan dator ett och två, och internets lockelse. Det kan vara svårt att hålla sig koncentrerad på äventyret om ens flickvän sitter och skickar vibbar till en.
Ja det var väl allt...