Nekromanti Chatrollspel med mic

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Som ämnet antyder handlar det om rollspel via MSN eller dylikt chatprogram. Är det något som prövat detta och då med ljud- eller videokonversation? Vilka för- och nackdelar tror ni finns med detta?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Min spelgrupp hade under åtta månader en medlem boende i Singapore (nu hemflyttad till Sverige), med vilken vi några gånger spelade över nätet via Skype, som enligt vår erfarenhet är bättre än MSN för röstchat. Vi försökte lägga till video någon gång, men den laggade och belastade resten så pass mycket att vi valde att inte göra det.

Fördelar: det är möjligt att spela med spelare som bor i långtbortistan eller av andra anledningar inte kan närvara fysiskt. Jag antar att man även kan hålla ett möte på detta sätt för att slippa resor över huvud taget.

Nackdelar: du behöver en dator med högtalare och en mick med bra ljudupptagningsförmåga (troligtvis en konferensmick, vilket vi använde och som finns att köpa för ca 300 kr på Teknikmagasinet) med på mötena, vilket kan vara jobbigt att ordna och kan tycks störande. Det tar tid att koppla ihop och ordna allt, och vi hade en också hel del problem med uppkopplingen och kontakten i allmänhet.

Spelaren i "andra änden" får det jobbigare att hänga med och höra vad som sägs (speciellt om flera pratar samtidigt), och ofta även att göra sin röst hörd. Inlevelsen riskerar nog att sänkas en hel del.

Det är ju självklart också lätt för spelaren att fuska, om han/hon är lagd åt det hållet och får sköta saker själv, men vi hade inga problem med det.

Slutsats: det är ganska jobbigt att spela med chat över internet och det blir ofta en massa problem (mest av teknisk natur), så det är inget jag skulle rekommendera om man nu inte har en spelare som bor långt bort eller av annan anledning inte kan närvara. Jag skulle tro att det funkar ok i grupper om 3-4 personer, nästan problemfritt om man spelar bara två styckan, och att det är lättare om det är spelledaren och inte en spelare som inte är fysiskt närvarande, men det är bara antaganden (vi var alltid minst fem och jag var alltid SL). Man får tänka på att se till att den som inte är närvarande hör och hörs bra, och se till så att denna involveras ordentligt, eftersom det blir svårare när man inte är närvarande.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är det något som prövat detta och då med ljud- eller videokonversation? Vilka för- och nackdelar tror ni finns med detta?
Jago, jag har testat lite med ljudkonversation. Tyckte väll att det funkade helt ok. Det var bara att tuta & köra på så att säga.. =)
Den stora nackdleen med det hela är att man missar den sociala intrigationen, alltså all det där med kroppsspråk & sdåant. Det är en stor nackdel med det hela.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag har aldrig testat på att rollspela över internet med ljud/bild, men däremot så har min spelgrupp ett eget forum där vi brukar köra litet individuellt rollspelande om det är saker som vi inte hinner med eller saker som utförs mellan äventyr/scenarion som de andra spelarna helst inte ska få reda på.

MSN/Skype känns In My Humble Opinion rätt torrt att rollspela över, skrivet i all fall. Det är en stänk oseriositet över det hela.
Men ljudkonversationer har jag som sagt aldrig prövat mig på och hoppas innerligt att jag slipper det..
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Vår spelgrupp har testat att köra en del via skype och ventrilo de senaste åren eftersom vi numera bor långt ifrån varandra och i bästa fall kan träffas för att spela någon gång per år.

Det fungerar faktiskt hyffsat, men som någon nämnde missar man ju hela direktkontakten med minspel och blickar. Som spelare kan man ju bara jobba med rösten och om gruppen är utagerande förlorar man en hel del.

Det förekommer också ibland att det blir rörigt när folk pratar i munnen på varandra, samt naturligtvis tekniska problem. Man måste vara beredd på att spela lite mer diciplinerat över nätet, och som spelledare vara noga med att inte någon faller bort ur handlingen (något som kanske händer lättare när man inte ser varandra).

Har man inget alternativ så är det dock ett ok substitut.

Jag kan tänka mig att det möjligen skulle kunna vara en stämningshöjare i ett äventyr där rollpersonerna faktiskt till stor del kommunicerar med varandra t.ex. via radio, t.ex. i något militär- eller sci-fi-scenario...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mitt ex brukade spela World of Warcraft med polare i USA; då hade de Skype på och konfererade via mick och hörlurar medans de spelade. Jag kan inte se att det skulle bli så mycket svårare om de suttit med papper och penna och tärningar och hela millevippen och spelat rollspel. Ljudet funkade utmärkt trots att vi hade en pissdator på den tiden och billiga skräphögtalare.

Video fanns inte, och om det är bordsrollspel man spelar kan man ju vilja se sina polare. Det måste dock jämföras med alternativen: är dessa att inte spela alls kan det vara mycket bra.

Erik, dessutom finns det ju folk som spelar genom att skriva, och de verkar ju ha kul
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
MSN/Skype känns In My Humble Opinion rätt torrt att rollspela över, skrivet i all fall. Det är en stänk oseriositet över det hela.
Jag och en av mina spelare gav oss an att spela ett slags soloäventyr över MSN Messenger för ungefär ett år sedan om jag inte minns helt fel. Seriositeten är i allmänhet på våra spelmöten slängd åt helskotta men i just detta äventyr blev det väldigt engagerande. Och det gick bra, förvånansvärt bra till och med, men då var vi förstås bara två, spelledare och spelare.

Nu inte sagt att jag misstror rollspel med större grupper över internet, jag och Jakob har ju försökt värva spelare till vårt forum i flera månader, och just nu jobbar gruppen på ett mailbaserat äventyr för ca fem personer.

Angående att spela med mikrofon och möjligen video så tror jag att det går alldeles utmärkt om alla är engagerade. Dock tror jag att det är bättre om alla som spelare och spelleder sitter vid en dator då så att gruppen/spelledaren inte tappar en spelare som sitter miltals bort, utan istället kan koncentrera sig lika mycket på allihop.

Ett stort plus med detta sätt att spela (om alla i gruppen sitter vid datorer) är att spelledare lätt kan skicka iväg ett diskret textmeddelande till vilken/vilka spelare som helst utan större dröjsmål, och att man aldrig någonsin igen behöver gå ut ur rummet! (Jag är lat. :gremsmirk: )

Ytterligare en fördel är tillgängligheten på material som internet utgör. Om spelledaren känner sig dåligt insatt i belägringar så finns Google där, bara några tryck iväg.

Två saker dock som kan förstöra allt: Tekniska problem som slarvar bort information någonstans mellan dator ett och två, och internets lockelse. Det kan vara svårt att hålla sig koncentrerad på äventyret om ens flickvän sitter och skickar vibbar till en.

Ja det var väl allt...
 
Top