Nekromanti Charmigt litet tärningsspel ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,872
Location
Stockholm
I julas fick jag lära mig ett charmigt litet tärningsspel som jag tänkte dela med mig av.

Vad behövs?
Du behöver sex sexsidiga tärningar. Utöver detta bör varje deltagare ha papper och penna för att hålla reda på sina poäng.

Hur spelar man?
Grunden är busenkel. Alla slår en tärning – den som får högst börjar.

Sedan har du tre slag på dig att samla poäng. Du slår alla sex tärningar och sparar en eller flera som ger poäng. Sedan får du om du vill slå om resterande tärningar och spara de av dessa som ger poäng. Har du fortfarande tärningar som inte är poänggivande kan du slå om dessa en sista gång. Har du kommit upp i minst 350 poäng kan du addera dina poäng till din totalsumma och sedan låta turen gå vidare till nästa spelare.

Om du i något slag inte får någon poänggivande tärning får du 0 poäng och turen går vidare till nästa spelare.

Du kan när som helst (under förutsättning att du har minst 350 poäng) avböja att slå vidare, addera din nuvarande poäng till din totalsumma, och låta turen gå vidare till nästa spelare.

Den som kommer först upp till 10.000 poäng vinner.

Varje spelare måste tydligt deklarera när hans eller hennes totalsumma nått 5.000 och 8.000 poäng. Underlåtenhet och upptäckt gör att spelarens totalsumma nollställs.

Undantag från treslagsregeln
Om alla sex tärningar ger poäng måste du slå om dem (upp till tre gånger enligt ovan) och fortsätta räkna poäng. Dvs. du sparar dina poäng och får en ny runda – men slår du ett slag utan att få någon poänggivande tärning får du 0 poäng.

Vilka tärningar ger poäng?
Enkla tärningar:
:t6b-5: = 50 poäng
:t6b-1: = 100 poäng

Triss:
:t6b-2: :t6b-2: :t6b-2: = 200 poäng
:t6b-3: :t6b-3: :t6b-3: = 300 poäng
:t6b-4: :t6b-4: :t6b-4: = 400 poäng
:t6b-5: :t6b-5: :t6b-5: = 500 poäng
:t6b-6: :t6b-6: :t6b-6: = 600 poäng
:t6b-1: :t6b-1: :t6b-1: = 1.000 poäng

Du måste slå trissen i ett enda slag – du kan inte lägga ihop två sparade ettor med en nyslagen etta för att få en triss. Får du två triss i ett enda slag räknar du ihop poängen (och slår om enligt ovan). Fyrtal eller femtal ger inget särskilt utan räknas som en triss och en eller två enkla tärningar.

Tre par:
Om du i ett enda slag får tre olika par ger de 1.000 poäng (och du slår om enligt ovan).

Stege:
:t6b-1: :t6b-2: :t6b-3: :t6b-4: :t6b-5: :t6b-6: = 1.500 poäng

Du måste slå stegen i ett enda slag – du kan inte använda sparade tärningar. (Eftersom alla tärningar är poänggivande slår du om enligt ovan.)

Sextal:
Om alla tärningar visar samma siffra får du 10.000 poäng och vinner hela alltet.

Som en sista desperat gamble kan du försöka samla till ett sextal. I ditt första slag sparar du förstås de tärningar som visar flest av samma siffra (det här är det enda undantaget mot regeln att du bara får spara poänggivande tärningar). Sedan har du ytterligare två slag på dig att få ihop ett sextal. Om ingen av de omslagna tärningarna visar samma siffra är din tur över – annars får du slå en sista gång.

Spelexempel
Jag slår alla tärningar och får :t6b-2: :t6b-2: :t6b-2: :t6r-3: :t6b-5: :t6r-6:.
Jag sparar :t6b-5: (50 poäng) och slår :t6b-1: :t6b-1: :t6r-2: :t6b-5: :t6r-6:.
Jag sparar :t6b-1: :t6b-1: :t6b-5: (sammanlagt 300 poäng) och slår :t6r-3: :t6r-6:.
Eftersom jag i sista slaget inte fick någon poänggivande tärning blev mitt resultat 0 poäng.

Jag slår alla tärningar och får :t6b-1: :t6r-2: :t6r-2: :t6r-3: :t6b-5: :t6b-5:.
Jag sparar :t6b-1: :t6b-5: :t6b-5: (200 poäng) och slår :t6b-4: :t6b-4: :t6b-4:.
Alla tärningar ger poäng (sammanlagt 600) och jag måste slå om.
Jag slår :t6b-2: :t6b-2: :t6b-2: :t6r-3: :t6b-5: :t6r-6:.
Jag sparar :t6b-2: :t6b-2: :t6b-2: (ytterligare 200 poäng) och :t6b-5: (50 poäng) och väljer att stanna på sammanlagt 850 poäng.

Spel om pengar
Givetvis blir spelet extra roligt om det finns en liten insats. Varje förlorande deltagare bör därför betala 1 kr till vinnaren.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Hmm, ett charmigt tärningsspel som påminner om Kasta gris. Jag funderar lite på varför det måste vara så många nollor. En nolla kan man ju stryka direkt. Hade man inte haft 50 poäng-grejen (man skulle kunna köra med att femman räknas som noll men kan sparas) så kunde man ha strukit två nollor och kört till 100 istället för 10 000. Nu kan man visserligen dela allting med 50, köra till 200 och ha en lägsta gräns vid (350 / 50 =) 7. Det blir (möjligt) lite ointuitiv kanske, med att köra [trissens tärning × 2] i poäng.

Det är några saker som jag inte hänger med på, rent systemanalysmässigt. Först och främst undrar jag om man egentligen har så mycket val. Mycket är påtvingat, som att vara tvungen att slå om när man skulle råka få poäng på alla tal samt att ha en lägre gräns. Varför har man inte bara fler tärningar än att behöva slå om dem? Det gör att man får en större valfrihet. Varför har man en lägre gräns? Är det för att man inte ska behöva fylla i så små tal att det egentligen inte spelar någon roll?

Om man vill satsa på att få sextal, så borde man göra det med femmor eller ettor. Hmm, jag undrar vad chansen är att man slår det.

/Han som antagligen får svar på detta om han speltestar detta
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,872
Location
Stockholm
Jag presenterade spelet exakt så som jag fått lära mig. Men även jag har funderat över en del av sakerna du nämner:

Höga poängtal Liksom du tyckte jag att allting kunde divideras med tio – men sen kom jag på att jag i en artikel om dyskalkyli läst att folk i gemen tydligare har lättare att addera tiotal än ental. Go figure.

Omslag vid sex poänggivande tärningar Dels bidrar det till att det alltid finns en risk att du blir av med de höga poäng du fått ihop på stegar och tre par. (Det har hänt mig: först tre par, 1.000 p; sedan stege, 1.500 p till; sedan – inget.) Och dels innebär det att du alltid kan försöka chansa på att slå om de sista tärningarna i hopp om att få tre nya slag.

350-poängsgränsen Jag undrade också över denna i början, men efter att ha spelat några gånger insåg jag dess funktion. Den som håller på att vinna kan tack vare denna regel få 0 poäng flera gånger i rad medan övriga spelare får en chans att försöka gambla ikapp.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det här var ju ett enkelt litet spel ja.
Passar perfekt när man ska åka någonstanns & har för mycket tid över & man är trött på andra spel.
 
Top