Nekromanti Charassist 1.60

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Jättefint jobbat, otroligt trevligt.

Bara några grejer jag märkt när jag pillat runt, som jag inte vet stämmer eller är buggar på just min (eller saker som vore trevligt att ha fixade :gremtongue:).

1. 13-16 i STY ger en Grundskada på Ob1T6+2, inte Ob1T6
2.Psykoskolumnen är cirka 2 mm över de övriga kolumnerna
3. Måste kolumnerna överlappa vapentabellerna?
4. Kan du fixa så att det går att scrolla med scrollen istället för att dra längs kanten, känns så mycket 90-tal.
5. Jag vet inte om Stridsvana räknas in i TO. (kanske med flit)
6. TO, BF, Chockvärde och liknande avrundas inte nedåt av det jag märkt.
7. Akrobatik i färdighetslistan, bara ett slarvfel *Akrobarik*

Näj, ingen har bett mig buggtesta, men jag var bara tvungen att nämna det mest uppenbara saker jag märkte. Men för övrigt var det skitbra gjort. Trevligt. :gremgrin:

(Kan kolla Eon med om nån känner för det *host*)


MovinGalt - Två revolvar är inte Cowboy!
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Bara några grejer jag märkt när jag pillat runt, som jag inte vet stämmer eller är buggar på just min (eller saker som vore trevligt att ha fixade

Troligtvis är det buggar det handlar om, det brukar höra till programmet nästan...

1. 13-16 i STY ger en Grundskada på Ob1T6+2, inte Ob1T6

Helt korrekt. En miss av mig helt enkelt...

2.Psykoskolumnen är cirka 2 mm över de övriga kolumnerna

Inte helt rätt. Rutan för psykoskolumnerna är aaaaningens kortare än de andra, något som är helt fel givetvis... :gremwink:

3. Måste kolumnerna överlappa vapentabellerna?

Sorry, jag har haft som fokus att kunna få allt synligt utan att behöva scrolla på en skärmupplösning på 1280*1024 och då fanns inget annat att göra...

4. Kan du fixa så att det går att scrolla med scrollen istället för att dra längs kanten, känns så mycket 90-tal.

Visst är det, men jag vet inte om VB6 ens KAN scrolla, inte just nu iaf... Annars beror det på att om en textruta är markerad så försöker den troligtvis scrolla den istället för programytan...

5. Jag vet inte om Stridsvana räknas in i TO. (kanske med flit)


Nu kan jag inte formeln i huvudet så jag kan tyvärr inte stajla med den, men den innehåller Stridsvana*2...

6. TO, BF, Chockvärde och liknande avrundas inte nedåt av det jag märkt.


Nej, eftersom VB använder sig av normala avrundningsregler så skulle det resultera i att den avrundade uppåt i allt som var över x,5. Därför har jag valt att använda decimaltal istället. Sen så är det också svårt att veta om ett tal är tvåsiffrigt eller tresiffrigt, vilket också kan leda till vissa problem... Annars brukar vi faktiskt inte avrunda FÖR och BF när vi spelar, till skillnad från de riktiga reglerna, något jag alltså infört här lite i smyg, nästan...

7. Akrobatik i färdighetslistan, bara ett slarvfel *Akrobarik*

Oups, typo...

Näj, ingen har bett mig buggtesta, men jag var bara tvungen att nämna det mest uppenbara saker jag märkte. Men för övrigt var det skitbra gjort. Trevligt.

Alltid vällkommet, jag buggtestar knappt själv, så jag får förlita mig till användarna :gremblush: Såsom 1.5, där kryllade det IMHO av fel och misstag, senare samma dag släpptes 1.51... Här var det dock inga allvarligare problem, så ingen uppdatering än på ett tag...

Jag tackar för den positiva responsen. Det värmer alltid lika gott och gör att man vill fortsätta att arbeta med programmet...

Nästa del blir 2.0, som givetvis kommer innehålla en del nya, fräscha saker... Släpps dock inte än på ett tag, förhoppningsvis april -04 om allt går som det ska... fast det beror inte bara på mig den här gången...
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Väldigt snyggt, praktiskt och behändigt program det här...

En liten fråga bara: Går det inte införa någon slags slumptalsgenerator för att snabbt kunna generera fram grundvärden till en rollperson? Skulle definitivt göra programmet mer användbart till skapandet av snabbinsats-spelledarpersoner som SL kan ha på hög bakom "den stora skärmen".

Annars, kanonjobb!!

/Bastardo
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,201
Location
Göteborg
Minns bara att bakgrundstabellerna är gjorda för rollpersoner och inte för folk i gemen.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Trevligt att du frågar efter det, det finns en sådan i planeringen till 2.0, en feature som jag själv faktiskt ser fram emot väldigt mycket. Observera att den kommer att vara anpassad för just SLP-skapande och inte rollpersonsskapande a'la EonRP då den inte riktigt kommer att följa Eons vanliga regler utan snarare anpassas efter vad för sorts SLP man vill ha. Sedan slumpar programmet fram hela SLP:en enbart utefter vilket yrke den ska ha.

Sen så måste jag ju givetvis börja arbeta med den också och det är en hel del annat som också väntar på att få göras... men en helt klart intressant funktion dock.

Dock kommer Charassist 2.0 troligtvis inte att ges ut förrän tidigast april nästa år, så en del väntan blir det...

Annars är alla kommentarer välkomna! Tips, förslag, buggar, beröm, kritik (helst konstruktiv), ja allt! Så tack ändå för ditt förslag!

PS. Besök gärna min hemsida för mer information och skärmdumpar av kommande 2.0 som kommer att komma allt medans arbetet fortgår!
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Tips

Ehm... någon form av utskriftslayout... kanske en fast sådan för NeoGames egna rollformulär... så att man kan lägga ett formulär i skrivaren och sedan bara skriva ut och få allt på plats?

/Seinet Wintermute - Har många idéer men ingen aning om hur man realiserar dem
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Re: Tips

Det låter iofs rätt svårt med kalibrering och sånt, skrivare i sig skriver rätt olika även om dom får "20mm från kanten skriv... " från datorn :gremsmile:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Tips

Hmm... ifall man genererar post-script-filen rätt så blir det väl bra?

Men det hade varit riktigt förbannat tufft i alla fall...

/Seinet Wintermute - Skall nanna kudde och sussa täcke nu
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Tips

Jo, visst skulle det nog kunna vara möjligt att kunna generera en textfil med tillräckligt anpassad layout, bara det att det skulle krävas tokmycket testande. Sedan så är det ju lite svårare att sudda ut utskriven text vilket gör att det troligtvis endast lämpar sig till SLPs, så jag vet inte hur effektiv funktionen skulle vara... men annars så skulle jag tro att en utskrift i Notepad ser ut ungefär likadan på olika skrivare, fast jag kan ju givetvis ha fel så...

Men tyvärr, det blir nog ingen sådan funktion är jag rädd... Sorry
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Re: Tips

Nej exakt, det känns som du får mer respons genom att lägga motsvarande tid på användbarare funktioner.

Visst vore det häftigt med stöd för formulärutskrift, men det är lättare att isf. ha ett inbyggt formulär och skriva ut på vitt papper... men fortfarande känns det som utbetalningen "användbarhet per spenderad timme programmering" är dålig jämfört med exempelvis en liten slupgenerator och sånt.
 

vanti

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
32
Location
Piteå, Schweden
Nej, eftersom VB använder sig av normala avrundningsregler så skulle det resultera i att den avrundade uppåt i allt som var över x,5. Därför har jag valt att använda decimaltal istället. Sen så är det också svårt att veta om ett tal är tvåsiffrigt eller tresiffrigt, vilket också kan leda till vissa problem... Annars brukar vi faktiskt inte avrunda FÖR och BF när vi spelar, till skillnad från de riktiga reglerna, något jag alltså infört här lite i smyg, nästan...


Prova dra bort 0,5 innan du avrundar... fulhack modell uråldrigt och sånt man borde veta :gremwink:

Dock ser jag inte nyttan med programmet... om det var en RP/SLP-generator eller om man enkelt kunde hålla koll på många SLPs (dussinbusar t.ex) kunde jag se det... och varför måste man klicka i sakerna i skadekolumnerna för hand? I ett formulär på papper är det vettigt men på dator är det bara jobbigt. Finns många smidigare sätt att lösa de på..
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Ööööhhh... det har du rätt i... då fixas ju det lilla avrundningsproblemet...

Angående användbarheten så kan jag väl säga att den snarare är till för experimentering och back-up och liknande. Den är inte tänkt att användas till direkt spelande i första hand... Och det kommer att komma en hel del smaskiga nyheter till 2.0, även på SLP-sidan...

Men tycker du inte om det så tycker du inte om det, så enkelt är det, och det är ju knappast jag den att ändra på...
 
Top