Chaosium förkastar ånyo AI

Status
Not open for further replies.
Jag är rätt säker på att du helt enkelt har fel där - AI är rätt bra på att beskriva innehållet i bilder. Att det blir bättre om man redigerar är en annan sak, men här handlar det ju om det blir alt-text alls.
Okej, hur är du säker på det? För bär det kommer till en tillgänglighetsfunktion finms det ju heller inte utrymme för fel. Hur kvalitetssäkrar du det?

Jag får erkänna att när det kommer till tillgänglighet är jag betydligt mer AI-positiv än jag är när det kommer till kreativt arbete som författande och illustration.

Om alternativet är att det finns alt-text eller inte, då känner jag att det är bättre att det finns. Visst kan man argumentera för att det bästa vore att anlita en människa att skriva alt-texter, men såvida det inte görs till ett lagkrav kommer det nästan alltid att bortprioriteras.
Det är (hör och häpna) jag också. Jag har alltid varit för ai om det på ett substantiellt sätt gör livet bättre för fler människor än vad det för livet sämre för. Ett bra exempel på det är till exempel för screening inom sjukvården, skydda sig mot ryska drönare eller som hjälpmedel för folk med funktionsnedsättningar.

Men ai-förespråkarna i tråden har planterat falska villkor i att ”om inte ai används så får synskadade inga alt-texter”. Så är ju så klart inte fallet. Adobe hade kunnat ge en påminnelse om alt-texter istället för att i smyg generera dem. Transparens är väldigt sällan dåligt.

Okej, hur är du säker på det? För bär det kommer till en tillgänglighetsfunktion finms det ju heller inte utrymme för fel. Hur kvalitetssäkrar du det?
Menar du att allt annat än 100% precision är oacceptabelt och att det är bättre att ha inget då? Det gör inte jag. (Instruktioner för hur du ska ta din medicin undantaget - jag hade en kollega som översatte anvisningar för medicinsk apparatur, och hon fick tre-fyra gånger så mycket tid på sig per ord för att precisionskraven var så mycket högre, och de granskade skiten ur översättningarna.)

Det blir aldrig 100% rätt ens med människor.

Menar du att allt annat än 100% precision är oacceptabelt och att det är bättre att ha inget då? Det gör inte jag. (Instruktioner för hur du ska ta din medicin undantaget - jag hade en kollega som översatte anvisningar för medicinsk apparatur, och hon fick tre-fyra gånger så mycket tid på sig per ord för att precisionskraven var så mycket högre.)

Det blir aldrig 100% rätt ens med människor.
När har jag sagt det?

"För bär det kommer till en tillgänglighetsfunktion finms det ju heller inte utrymme för fel."

Det läste jag som att inga fel kan tolereras. Menade du något annat?
Hur kvalitetssäkrar du det?

Två saker från mig då.

För det första: när jag startar InDesign ser jag detta direkt:
1783616067910.png
Om det är att smyga, slog de en fummel på det testet. 😜

För det andra: Jag testade med en enkel bild från ett känt gammalt äventyr:
1783616156932.png

Och fick den här texten:
En person med hatt och skägg sitter vid ett träbord och håller i en bägare med skum på toppen i en tecknad stil.

Beskrivningen är AI-genererad

Mer än så hade jag inte att säga.

Hur kvalitetssäkrar du det?
Kvalitetssäkrar till vad? Så länge det inte är något kritiskt viktigt är en viss nivå av fel tolerabelt, skulle jag säga. Särskilt om alternativet är att det inte blir gjort alls. Har jag högre krav än så kan jag granska det manuellt, vilket tar litet tid men mindre än att skriva allt från början.

Om det är att smyga, slog de en fummel på det testet. 😜
Tycker inte en popup i början försvarar att göra det opt-out istället för opt-in. Program har nya funktioner ideligen, och när du skummar det är det enkelt att vifta bort. Det står ingenstans att det nu är påslaget som standard, bara att det finns.

Övrigt sammanhang får ju Chaosium står för. De har väl inte visat den felaktiga texten?

MODERERING

Ni är inte ett jävla dugg intresserade av att diskutera det Chaosium gjorde, utan fortsätter med den generella och rätt hypotetiska diskussionen om ALT-texter.

Och då har någon ändå redan startat en fakking tråd om tillgänglighet där ni kan diskutera tillgänglighet i rollspelsprodukter.

Orkar inte sitta barnvakt över den här tråden så jag låser den.

/M

Status
Not open for further replies.
Back