Nekromanti Ceremonier och Jättebläckfiskar

Saftsmurf

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
41
Satt och kollade in ceremonireglerna idag, och såg att man var tvungen att begära filament under en ritual. Sättet begära dessa filament var i samorismen genom gåvooffer (1 filament) och slaktoffer (djurets PSY/2 filament). Om man då vill göra Sköld mot vandöda (kräver åtta filament), hur gör man då? Det finns inget osjälat djur med en PSY på (16). Närmaste är Pantheran (14) och Jättebläckfisken (11).

Är lösningen att man får offra flera djur i rad eller?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Svaret är att det skett ett par missförstånd. Det normala sättet att få tag i filament är nämligen att begära dem från guden genom ren fromhet; du slår ObXT6 mot Qadosh, där X är det antal filament du begär, och lyckas slaget får du filamenten. Den stora skillnaden mellan ceremonier och ritualer (som är ett långsamt sätt att kasta besvärjelser) är dels att slaget mot qadosh kan delas upp på flera individer, dels att offer kan användas för att "dryga ut" de begärda filamenten, och dels att det är lite säkrare (har jag för mig).

Reglerna finns i SLG sid 152, under "Att be guden om kraft".
 

Saftsmurf

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
41
Ah ok, hittade det. hade visst varit för lat under mitt snokande för hur man begärde filament och bara kommit till första bästa där det stod att man fick några... :gremblush:

En annan fråga när jag ändå håller på: Jag har bara Eon 2, men har hört att reglerna för schamanism skulle ha ändrats till trean?

I grundutförande var det ju ganska lätt att missbruka en schaman i spelargruppen, t.ex. låta den andestrida mot alla grottroll och dylikt svårdödat, eller ha schamanen att ta över den rike köpmannens kropp och kasta ut skattkistan från det hårdbevakade handelshuset, mm mm. Några nya försvårande klausuler för att hindra sånt regelvridande i trean?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Inte som jag kommer ihåg men vi kör med att varje gång du sparkar ut någon fr des egna kropp och besätter den får du -ob1t6Qadosh/5p Qadosh av tidigare själ.

Går självfallet att modda med PSY också men det kändes mera påtagligt att påvisa att det är mer förlåtande att ta kroppen av en förtappad än "den helige på berget".
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nu har jag ju inte sett reglerna i tvåan, men det jobbigaste är väl förmodligen att få tag i en fetisch eller familiarus så att man inte dör av syrebrist så fort man lämnar kroppen - hur det går till utan att redan ha en (eller möjligen ha en kompis som gör hjärt- och lungräddning på en...) kan jag verkligen inte begripa. I övrigt verkar schamaner vara allmänt extremt "obalanserade" (tycker inte termen passar i Eon, men ser vi det speltekniskt, så...). De hintar lite om att problemet ska lösas med tabun inom schamansamfundet (två nämns - ett mot att hämta tillbaka döda och ett mot att leva vidare genom att besätta nya kroppar), som om de bryts typ leder till att du andra schamaner efter dig, men mest genom begränsningar i hur en karaktär som faktiskt blivit schaman ska spelas - i stil med att en schaman inte är en naturlig powergamer utan snarare en speciell individ som följer en speciell livsväg och inte kommer att göra allt det här som han faktiskt kan göra utan en mycket god anledning (och vägra vissa saker helt och hållet, som arficifiell återfödsel). Detta ska dock tas upp i Schamaner och drömvandrare, som vi ännu väntar på.

Den enda regel som finns är den som säger att du får -Ob1T6 i Qadosh ifall en kropp du besitter dör (och du fortsätter leva vidare, antar jag, eftersom typ 80 % av alla mundanier annars skulle få negativ qadosh i och med att de dör...)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vad jag ser står det ingenstans att du inte kan det, och i så fall är det upp till SL.

Min personliga åsikt är "ja, men tänk på att det lätt blir blodigt, osnittsligt och tidskrävande, så använd med eftertanke". (dvs "ja, men inte i powergamingsyfte")

Vill man kompromissa kan man istället låta begränsa det maximala antalet filament som kan erhållas genom en typ av offer, så att man får offra t.ex. en ko eller fyra kycklingar för maximal utdelning vid samma tillfälle.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Schamaner

Schamanen tar sig ur sin kropp.
Schamanen ber sitt familiars ande besätta kroppen, så värd kroppen fortsätter leva.
Schamanen tar över Stor Barbaren Bengts kropp.
Bengts själ blir vilse och tynar bort.
Schamanen springer runt i Bengts kropp i 3år och när det blir för hett om öronen, lämnar han Bengts kropp och återvänder till sin egen.

Ser du nu var jag vill ha in Qadoch förlusten?
Tro mig det var nog jobbigt med en schaman som sprang runt som stridshingst 60% av tiden. Hingsten som för övrigt var hennes familiar.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Schamaner

Schamanen tar över Stor Barbaren Bengts kropp.
Bengts själ blir vilse och tynar bort.
Schamanen springer runt i Bengts kropp i 3år och när det blir för hett om öronen, lämnar han Bengts kropp och återvänder till sin egen.
Du glömde "Schamens kropp dör av vätskebrist tre dagar senare" (alternativt "matbrist tre veckor senare" eller "tiraker och vilda djur en månad senare", beroende på hur hård regelvridare spelaren är). Möjligen "schamanen drivs ut igen av andra schamaner som upptäckt hans oetiska vana", om vi får tro tabukommentaren i SLG.

Ser du nu var jag vill ha in Qadoch förlusten?
Tro mig det var nog jobbigt med en schaman som sprang runt som stridshingst 60% av tiden. Hingsten som för övrigt var hennes familiar.
Jag har inte tagit någon ståndpunkt i frågan utan mer eller mindre korrekt citerat reglerna, men vill du ha min tolkning skulle jag snarare säga att problemet låg i spelaren än i reglerna. För att ta ett exempel; jag har en spelare som vartannat spelmöte hittar ett nytt sätt att utnyttja V&N:s eller M&M:s möjligheter än mer extremt, men det betyder varken att han försöker skapa en zombie-/artefaktfabrik driven av belialer alternativt en obalanserad monster-döda-allt-artefakt det första han gör eller att jag skulle låta honom göra det om han försökte; passar något inte så gör det inte det, och då får spelaren inse det eller spelledaren säga nej. Det är åtminstone min åsikt (men så har jag ju en ovanligt snäll grupp också :gremwink:)
 

Saftsmurf

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
41
Alltså, om man sparkar ut ett grottroll eller en rövare får man ingen Qadoshförlust eller? (en med Qadosh 0). Tyckte annars det lät som en väldigt bra idé med -1T6 i Qadosh varje gång man sparkar ut någon, och då eventuellt med ytterligare -1T6 per 5p Qadosh personen har eller något liknande. Då skulle en andestrid verkligen bli unikt på det sätt det borde vara. Sen borde det vara viktigt att ha en hårtuss av offret eller liknande i sin ägo också, vet inte om det finns med något av det i schamanreglerna.

Shamaners sätt att vara mäktiga på och hota folk via andevärlden borde mer vara att kunna övertala andra att anfalla via andestrid, ex förfadersandar eller demoner. Då gärna i utbyte mot ett eller annat så att utnyttjandet av andevärlden i något avgörande tillfälle i princip skulle leda till ett helt äventyr i sig självt. ("Ok, vi är Armén av Förtappade Arachnidkrigare som Dog här i Förra Åldern, vi kan tänka oss att hjälpa dig att kicka ut svartmagikerns själ om du för våra heliga mandiblar ner till ruinerna av vårt fäste där de hör hemma")
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
I och med att du dräper en besjälad varelse så får du förlusten.
Betvinga en parasiterande anda ger det inte.

Alltså;
Det är fel att slita ut någons själ, om än tillfälligt, om man inte säkrar att själen får tillbaka sin kropp när man är klar.

Det är rätt att slita ut och stycka någons själ om den gjort föregående brott.

Det är också rätt att fördriva andar fr andeplanet som fått för sig att djäklas med någon besjälad.
 
Top