Nekromanti Central Park Kingdom

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Tja, här kommer jag med ett nytt rollspelskoncept på engelska.
Synopsis (utklippt ur texten. ett ärligt ursäkta för att jag inte skriver på svenska, men jag vill helt enkelt nå fler personer och jag har dessutom ständiga diskussioner på tex. rpg.net om de här grejerna, och då bör det vara skrivet på engelsa.)I alla fall,vart var vi, jo. Synopsis, utklippt or texten:

"Central Park Kingdom is a roleplaying-game of hidden, tiny beauty miraculously left in a world that appears to have come to an end. The game is set sometime after the Great War that ended humanity for good. In an old park in a huge city somewhere the last creations of two genius brothers live their life hidden below the bed of flowers and leaves. The thumblings are fairy-like people who were once born from the flowers in the garden of the younger brother. The dolls are tiny, mechanical toys constructed by the older brother: a genius watchmaker and jeweler. Forced from the safety of their old domains by a nesting poisonous snake, the dolls and the thumblings, in spite of their mutual dislike and contempt, are forced to join each other to survive in the wild and dangerous park…"

Allt det jag har skrivit än så länge finns på den här adressen:

http://home.dencity.com/loveislove/centralparkkingdom.htm jag hoppas att i alla fall några av er tycker att det är tillräckligt fängslande för att plöja igenom och ge kommentarer på. Tyvärr är jag ingen hejare på html, så det är bara en massa bokstäver och inga bilder eller tjusiga marginaler och så, men det kanske kommer.

Tack på förhand

/sinisa
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Helt underbart!!!

Tja!

Jag tycker det var en oerhört fängslande story, man vill genast testa spelet och de hur det är....

Thumblings har inte sex eller?! De fortplantar sig bara genom att dö!? i såna fall kan väl inte antalet öka, eller om en dör och en blomma växer upp kommer det en ny Thumbling typ varje sommar då eller?!

Helt underbart tycker jag iallafall! Kanske lite Changeling inspirerat eller?! WoD har gett ut det... Men ditt var ändå helt unikt och sticker verkligen ut från mängden.. Lite saga över det eller ganska mycket förresten...

Keep up the good work! Du skriver underbart bra förresten!

Da SkooG
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Mycket intressant! Jag är klart imponerad.

Några frågor/kommentarer, förhoppningsvis konstruktiva:

Det som främst behövs är mer utförliga beskrivningar av parken. Vi känner till tumlingarna, dockorna, vildäppelfolket och drakar - vad finns det mer?

Varför slog sig tumlingarna och dockorna ihop i stället för att gå åt varsitt håll när de nu inte tyckte om varandra speciellt mycket?

Att hämta energi från en lyktstolpe långt efter att staden övergivits och börjat förfalla känns lite knepigt (minor point). Det skulle kännas bättre, och dessutom enligt min mening vara roligare, om dockorna byggt något slags kraftverk - små vindsnurror i trädet, ett vattenhjul i en liten bäck intill eller något liknande.

Hur fungerar tumlingarnas och dockornas samhälle? Vad sysselsätter de sig med när de inte jagar bort djur? Vad lever tumlingarna av?

På det hela taget mycket bra och intressant!

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Hmmm. Jag vet inte riktigt. Det är visserligen en ganska häftig idé, men jag tror jag hade gillat det bättre om dockorna lite mer deformerade eller någonting. ungefär som den elake pojkens leksaker i "Toy story" eller lite grann som skillnaden mellan de två människoraserna i H G Wells "tidsmaskinen", bara det att dockorna inte äter tumblingarna. Nåja, då förstörs hela ditt koncept, visserligen.

/Dnalor, vet inte vad han ska tycka.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Spel iden var härlig och man skulle kunna göra otroliga bra äventyr genom den..
*ler* gillar allt utom det faktum att det inte finns kartor eller regler ännu men tja..
DET KOMMER VÄL.
Allternativt skulle man kunna göra det som ett fritt rollspels där spelledare använder sig av valfria regler..
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag har inte läst allt än, men jag tycker att det verkar gulligt. Ett behövligt ombyte till alla vålds- och intrigrollspel.

//Purgis
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Varför slog sig tumlingarna och dockorna ihop i stället för att gå åt varsitt håll när de nu inte tyckte om varandra speciellt mycket?

Tummetottarnas kung och dockornas drottning hade ju gift sig med varandra och bestämde väl att de skulle bo ihop.

Att hämta energi från en lyktstolpe långt efter att staden övergivits och börjat förfalla känns lite knepigt (minor point). Det skulle kännas bättre, och dessutom enligt min mening vara roligare, om dockorna byggt något slags kraftverk - små vindsnurror i trädet, ett vattenhjul i en liten bäck intill eller något liknande.

Generatorer är nog svårare att bygga än att dra en kraftledning, och dockorna kanske inte är hur bra som helst på ellära.

//Purgie - försvarar konceptet som det är även om det kanske ska utvecklas en del till
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
<quote>Tummetottarnas kung och dockornas drottning hade ju gift sig med varandra och bestämde väl att de skulle bo ihop.</quote>

Det var tvärt om... de fick bestämma eftersom de var de enda som kunde komma överens över "rasgränsen". Det är det som verkar lite konstigt.

<quote>Generatorer är nog svårare att bygga än att dra en kraftledning, och dockorna kanske inte är hur bra som helst på ellära.</quote>

Jag vill minnas att det faktiskt stod nånstans att de var rätt bra på sånt. :gremsmile: (Dessutom handlar det mindre om realism än om känslan, men smaken är ju som sagt som baken.)



"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Faktum är att jag har gjort en del små ändringar i texten (nya versionen ligger dock inte uppe ännu):

1) dockorna bor inte uppe i ekträdet tillsammans med tummetottarna, utan i hålor och kammare under trädets rötter. dom tycker inte om varandra, men dom håller ihop för att skydda sig mot alla hemska moster som bor ute i den förvildade parken: katter, råttor, kråkor, ormar (drakar).

2) precis som discordian förseslog kommer elektriciteten nu från en mini-kraftverk: djupt, djupt under trädens rötter flyter en underjordisk bäck, som dockorna har kopplat ett vattenkraft-klockverk till. Vad gäller generatorn, så kan man helt enkelt anta att dockorna fick med sig den från dockmakarens hus när de flydde.
Jag tror att discordian, precis som jag, tyckte att det var lite osannolikt att det skulle finnas elström kvar i elnätet efter att alla människor lämnat staden.

Tack för kommentarerna, mycket uppskattade.

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Tack, den senaste versionen, förhoppningsvis något mer lättläst, ligger uppe nu:

http://home.dencity.com/loveislove/index.html Kika gärna in.

/sinisa
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Nu har jag läst allt

Nu har jag läst hela texten, och tycker att det verkar vara ett utomordentligt mysigt spel.
Jag skulle gärna spela det med min grupp när vi är klara med den pågående kampanjen.

/P.

<font size="-2">"My name is Pee"</font>
 
Top