Nekromanti Cell och Geminis framtid

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Hur länge ska man egentligen behöva vänta innan cell går ut med någon antydan till inftomation om geminis framtid? Det verkar onekligen mer och mer som om de har bestämt sig för att lägga ner Gemini totalt, alternativt är extremt sega vad gäller att hitta något spelföretag som de kan lägga ut geminitillverkningen på... Någon som har koll på hur lång tid de ville ha på sig innan de gick ut med info senast det begav sig (en diskution för LÄNGE sedan...)?

Jag har ärligt talat ingen som helst förståelse för vad cell håller på med - figurspelstillverkning kan bli lönsamt, även om det är en svår marknad att slå sig in på, men att ge ut femtioelva figurspel samtidigt verkar tämligen vådligt... Om kontakten med spelarna på figurspelssidan dessutom är lika värdelös som kontakten med geminispelarna så gissar jag att Cell Entertainment inte kommer att överleva särskilt länge...


/Odd
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Hur länge ska man egentligen behöva vänta innan cell går ut
med någon antydan till inftomation om geminis framtid?



Detta är saxat från den officiella Gemini sidan:
"Gemini is back. After a year of silence this autumn will see
two brand new supplements that gives you an even richer
background for your Gemini campaign."

Om det är den här hösten de menar har jag ingen aning om.
Dessutom vet jag inte vad de menar med två nya
sourceböcker, men jag antar att dessa är "The Dark Arts: the
Diary of Bishop Ignation" och "The Church anno 1296" som
de menar (Jag är inte särskillt insatt i Gemini så jag vet inte
om det verkligen är dessa böcker de refererar till. En
spelledare till spelet får mer än gärna rätta mig).

/Alexander Gyhlesten - Hoppades vara till hjälp
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Om det är den här hösten de menar har jag ingen aning om.

Tyvärr fanns meddelandet där redan förra hösten. /images/icons/frown.gif

Måste vara minst ett halvår sedan jag över huvud taget hörde någonting från Cell...

weatherman -- vill veta
 

Erik B

Veteran
Joined
22 Dec 2000
Messages
12
Gemini ligger för tillfället på is, som tidigare sagts. Och vi kommer att säga till när vi vet mer om Geminis framtid.
Som det ser ut nu så kommer Cell dock aldrig ge ut Gemini igen, då Cell numera endast är ett figurspelsföretag.

Ang. figurspelen så är det mer lönsamt än att sälja rollspel.
Detta då alla spelarna i gruppen köper av figurspelet, medan det räcker med att en i rollspelsgruppen har spelet. Och om man räknar med alla supplement (uppskattat värde 500kr) och att en rollspelsgrupp består av fem personer så ger det en försäljningsminskning på 4x500= 2000:- / rollspelsgrupp.

Några andra frågor?

Mvh
Erik Bovin - Cell Entertainment Group
erik@cellentertainment.se
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Vad innebär det i klartext, att tillverkningen kommer att läggas ut på något annat företag eller att den kommer att läggas ned helt? Ett konkret besked vore onekligen på sin plats...

/Odd
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Mer tydligt kan det väl inte bli. Cell gjorde en mycket oshysst grej och drog sina kunder vid näsan. I klartext; Det blir inget mer material till Gemini, eller nytryck av böckerna. Känn dig lurad.
 

Stefan (Cell)

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
6
Jag vet såklart inte om jag håller med om att vi "gjorde en oschysst grej". Det är verkligen synd om du inte anser att du fått valuta för pengarna när du införskaffat ditt exemplar av Gemini.

Men det vi faktiskt har varit och är dåliga på är att informera om vad som händer. Det ber jag verkligen om ursäkt för.

Vi har fått en handfull konkreta erbjudanden från utländska förlag om fortsatt utgivning av rollspelet. Men huvudanledningen till att vi inte vill sälja de immateriella rättigheterna till verket, är att vi verkligen gillar det vi åstadkommit och ser över vilka möjligheter vi har att fortsätta arbeta med det. Att det blir i rollspelsform verkar som ni redan vet smått overkligt, men det är långt ifrån den enda uttrycksformen vi kan använda oss utav för att utveckla världen.

Vänligen [frank]
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Förlåt, men man blir ganska bitter så som situationen är nu. Särskilt med tanke på att det har varit oerhört långt mellan informationstillfällen från eran sida.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
"Att det blir i rollspelsform verkar som ni redan vet smått overkligt, men det är långt ifrån den enda uttrycksformen vi kan använda oss utav för att utveckla världen."

...så då kommer Gemini som figurspel, menar ni? /images/icons/smile.gif
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Med andra ord så kommer rollspelet Gemini att försvinna till förmån för ett figur/kortspel som utspelar sig i samma värld, är det rätt uppfattat? Det låter onekligen som en nedläggning av själva rollspelet i mina öron... Skillnaden mellan rollspel och figur/kortspel är de facto ganska stor.

Personligen skulle jag föredra att Gemini gavs ut av ett annat företag framför att kampanjvärlden levde kvar i form av en helt annan typ av spel samtidigt som rollspelet försvann helt och hållet - är jag ensam om den åsikten?

/Odd
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Innebär detta...

...att det inte kommer att bli någon ny upptryckning av böckerna (är väl ganska uppenbart, men vill ha bekräftat)?
 
Top