morkbollen har en hel del bra punkter, och han är väldigt diplomatisk!
Det kommer inte jag vara
Jag skulle aldrig tillåta denna kombination. Jag föreslår att du och dina spelar ögnar igenom Book of Exalted Deeds, den är grymt bra för alla som vill spela en paladin.
Sedan kan jag bara ta exampel ur verkligt spel, för i vår kampanj är jag den ende som spelar en ond karaktär. Detta var från början tänkt som ett on-off äventyr men urartade i den bästa kampanj vi någonsin haft! Denna kampanj är dock ämnad för goda karaktärer och där satt jag fast med en ond. Men jag gav mig inte, min NE gnome wizard av Cyric smög och smusslade med sina rituella mord, förutom detta så var han enormt egoistisk men lika mycket falskt inställsam. (Cyric är ju som bekant lögnernas fader) Däremot brydde han sig inte mycket om de andra i gruppen och har för att rädda sitt skin varit nära att döda flera av de andra ett par gånger.
Men så en dag, så bestämmer sig en av spelarna för att byta ut sin Monk mot en Paladin. Då tog min SL mig i armen och sa, "Ny karaktär eller byt alignment, nu!" och jag höll med honom. Efter att ha varit så nära att påkommas som ond redan så insåg jag att det skulle göra spelet ospelbart för oss båda, paladin och ond gnome, om jag fortsatta vara ond.
Spelar man en Paladin som det är tänkt i Faerun, och en ond karaktär, tom. av Mask så kommer det inte fungera, Paladinen har obligationer på sig att göra någonting åt den onda karaktären.
Dessutom skulle denna onding vara en Cleric? Då tror jag inte det spelar nån roll hur smygig han är. Kom ihåg att onda clerics, precis som goda, har sin aura! paladinen kommer veta direkt denne kommer i närheten av clericen. Dessutom kommer denna cleric att behöva be för sina spells någon gång under nattenm hur många kännr för att smyga iväg varje natt och be till en ond gud med en paladin i samma läger?
Allt går ju att lösa, frågan är bara hur klämt alla lösningar kommer att kännas? Det finns otroligt många gudar i Faerun, är denna spelare säker på att han måste följa en ond?