Nekromanti [CCK] Karmabaserat rollspel - Resolutionsmekanik

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Ett av mina rollspelsprojekt involverar ett moment av karma. Jag har väldigt dålig koll på hur begreppet Karma egentligen ska användas, så jag vänder mig till er för att få lite bättre koll. Jag söker dessutom kommentarer på resolutionsmekanismen i övrigt.

I detta system har man en standardpöl med tärningar som fördelas enligt principen "Choice-Chance-Karma" (som också är namnet på rollspelet).
När antalet tärningar i ens pöl bestämts får man själv välja (choice) vilket resultat en eller flera tärningar ska visa. Ju lägre tal man tar, desto snabbare agerar man - men desto sämre resultat kommer försöket ha i slutändan.
Därefter slår man återstående tärningar i sin pöl (chance) och hoppas på höga tal. Choice- och chancetärningarna läggs ihop för att antingen klå en svårighetsgrad eller för att avgöra effekten av slaget.
Skulle man inte vara nöjd med sitt resultat efter att ha lagt ihop de båda resultaten kan man "fuska till sig" extra tärningar genom att plocka på sig karmapoäng. Dessa kan medföra negativa konsekvenser senare (som att man förlorar en eller flera tärningar). Tanken är att man ens RP gör något omoraliskt/fuffens för att klara av försöket, och därmed kan straffas i ett senare skede.

Spelets känsla är tänkt att vara action blandat med "allt går fel".
Typ "The Hangover möter Pulp Fiction, med en touch av My name is Earl".

Vad tycker ni? Låter det som en intressant mekanik? För meckigt? Är det fel att använda begreppet "karma" eftersom det eventuellt betyder något annat?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du undrade över karmabegreppet, så, here goes. Akademikertajm!

Ditt system implicerar att karma = omoraliska/fuffens:iga handlingar blir straffade senare.

men karma är i själva verket i buddhistisk förståelse nästan synonymt med kausalitet, orsak-verkan, "what goes around comes around", både vad gäller onda -och- goda handlingar. Det kinesiska ordet för karma, yinguo, är rentav samma ord som kausalitet. Vill du använda begreppet konceptuellt korrekt så måste systemet implicera att både goda och onda handlingar tids nog får sin kausala effekt.

Det kan även nämnas att "tids nog" kan vara väääääääldigt brett. Beroende på vilken buddhist man frågar skulle man kunna drabbas av dålig karma för saker ens skandhas (själsaggregat) gjorde för 10000 år sedan, eller rentav saker man inte gjort än, utan som kommer ske i framtiden (eftersom buddhistisk tid är cyklisk). Tidiga indiska religioner, i synnerhet en som hette Ajivika, kombinerade karma-läran med en strikt ödestro, vilket gav upphov till en minst sagt pessimistisk världsbild; inte undra på att ajivikismen dog ut...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
I Forge-modellen skulle inte detta klassas som ren Karma.
Lite förenklat, i den modellen finns det i grunden tre typer av resolution:
Drama - bygger helt på spelares yttranden utan kvantifiering.
Karma - använder kvantifierade värden, men utan inslag av slump.
Fortune - bygger väsentligen på slumpgeneratorer.

Med andra ord, så fort du har tärningar är ditt system i grunden Fortune. Men du har möjligen ett inslag av Karma, ifall karmapoängen du nämner kan användas till något annat än tärningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
The Forge Provisional Glossary definierar Karma som "Resolution based on comparison of Effectiveness values alone". Tyvärr har den ordboken ingen term för resurshantering (vilket jag uppfattar din envändning av termen som), så jag vet inte riktigt om det skulle klassas in under Karma eller ej.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Tack, mycket nyttigt här!
@Ymir:
Jag skulle tro att karma-delen av mitt rollspel blir en hitte-på-variant av den västerländska bilden av österländsk karma ("omoraliska/fuffens handlingar blir straffade senare). Det känns betydligt enklare än att gå in på djupet med hur/när ens själsaggregat gjort det som karman "jämnar ut". Det blir dessutom mer "speligt".

@Bolongo, @Genesis:
Jag kommer troligtvis använda mig av tärningsslag för det allra mesta, men om en rollperson har samlat på sig allt för många Karmapoäng finns det en risk att hen misslyckas automatiskt. SL (eller någon av de andra spelarna) kan också slänga in komplikationer för en RP med Karmapoäng (vilket då innebär att RPn ifråga blir av med ett eller flera Karmapoäng).
 
Top