Nekromanti CCG funderingar

CeJ

Veteran
Joined
6 Jun 2002
Messages
7
Location
Falun
Jag funderar på en idé till ett SF CCG, som jag gärna vill ha lite hjälp med.

Grundidén är att man inte skall vara bunden till ett specifikt mål för att vinna, utan att man skall lösa ett övergripande uppdrag/mål som man kan välja själv, då dessa olika sätt att vinna skall representeras av kort.
Detta till skillnad från t.ex Magic (Dunka ner din motståndare till 0 från 20), StarTrek (Skrapa ihop 100 poäng), Kult (Influera och kontrollera Popmarker) eller StarWars (Se till att din motståndare inte har några kort kvar).

För att ge så stor variation på vinstsätt som möjligt så skall lika mycket tid läggas ner på att definera Diplomatiska Mål och Handelsmål, som till rena erövringsmål och strider.

Jag befinner mig i startgroparna och det jag behöver än så länge är feedback på de idéer som jag hunnit få ner på papper, och sedan kanske diskutera regeluppbyggnad. Det jag har redan nu är en grundstory med grupperingar och hur själva känslan skall vara när man spelar, men om vi efter funderingar och diskussioner kommer fram till att ett rpg är bästa sättet att få ut dessa idéer så är det alltid tänkbart.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Woohoo!

En annan än jag som gör sina egna kortspel!!! Åh, du tvillingsjäl, i längsta möjliga mån hjälper jag till på alla sätt jag kan och som du finner önskvärt.

"Grundidén är att man inte skall vara bunden till ett specifikt mål för att vinna, utan att man skall lösa ett övergripande uppdrag/mål som man kan välja själv, då dessa olika sätt att vinna skall representeras av kort."

Smart ide! Det där fick mig direkt att börja klura en massa. Vad sägs som:

Istället för att bara ha ett mål, så kanske man skulle kunna lägga ner, säg, fem mål-kort framför sig på spelplanen när spelet börjar. När man har uppfyllt ett mål på kortet så tar man bort det och så fort man uppfyllt tre stycken så har man vunnit. (Detta har två effekter: Dels så kan det vara svårt att komma på många olika och välbalanserade mål om man bara har ett enda mål som spelare. risken blir att alla väljer ett och samma kort. Om man har flera så blir det genast lite mer utspritt. Sedan kan det vara klokt att låta folk ha fler mål än de behöver uppfylla. På så vis kan man ha alternativa strategier och tänka mer långsiktigt. Dessutom så stannar inte spelet på samma sätt om motståndaren har omöjliggjort det för en att klara ett av ens mål.)

Dessutom så skulle man kunna ha tre av dessa mål-kort uppvända så att motståndaren ser vilka de målen är, medan de sista två målkorten kunde vara uppochnervända så att man också hade en möjligheten att lura motståndaren. Då kan man titta på vad motståndaren håller på med och gissa vad han har för hemliga målkort...

Vad tycker du om de idéerna?

Berätta gärna mer om spelet. Jag har klurat på en hel del CCG och kan åtminstone varna för typiska fallgropar som man ogärna vill falla ner i.

/Rising
 

CeJ

Veteran
Joined
6 Jun 2002
Messages
7
Location
Falun
Re: Woohoo!

Maila gärna mig så kan vi diskutera mer privat.

Dina tankar om uppdragskort är väldigt lika mina egna, så ta och skicka ett brev så kan vi se vad vi kan knåpa ihop... :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Har du kikat på Illuminati? [NT]

Arvidos - Som skrev ett kort inlägg som säkert inte får samma ovillkorliga kärlek som Risings fick. Snyft.
 

CeJ

Veteran
Joined
6 Jun 2002
Messages
7
Location
Falun
Re: Widde

Jo, det skulle vara intressant att kolla in de spelen, men å andra sidan så är det just känslan av att ha skapat ett eget CCG som man längtar efter. Och inte minst det faktum att spelet blir PRECIS som man själv vill (på gott och ont).

Förmodligen samma tanke som driver alla er som vill skapa ett eget rpg av något slag.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Jag menade ...

Att MYTHOS använder sig av kort som definierar vinstvillkoret för spelaren, och genom att titta på det -- oah kanske provspela -- så kan man kanske få impulser när man skapar sitt eget.
Det var m.a.o. bara ett tips på en lämplig inspiratioskälla. /images/icons/smile.gif

-W
 

CeJ

Veteran
Joined
6 Jun 2002
Messages
7
Location
Falun
Re: självklart

Jag förstod egentligen vad du menade nu när jag inte stressläste meddelandet som jag gjorde på jobbet när jag svarade på det... :)

Tyvärr finns det ingen i närheten av Falun som tillhandahåller MYTHOS, så jag kan inte kolla in det. Eller för den delen något annat spel förutom Magic, Potter , Poké eller StarTrek(som knappt finns det heller).

/Jimmy
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Re: självklart

Tyvärr är det OOP, men Chaosium har i sin godhet slängt upp regler och annat här, utifall du är nyfiken.

-W
 
Top