Categorizing BRP games

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
There is a LOT of BRP and BRP-derived material out there, much of it from the Svenska scene. With some friends of mine, I have been trying to devise a few subcategories to make sense of it all. Let me know what you think. (of course, these types of discussions are always a bit silly).

Classic BRP ("true BRP") - The games originally released by Chaosium or very directly based on them (Runequest 1-3, Call of Cthulhu, Stormbringer, Drakar och Demoner up through 1987 etc.)
These games often have small changes to the core game engine but are largely compatible and follow similar logic.
You might make an argument that games like Harnmaster or Privateers&Gentlemen belong to this category as well, despite not formally acknowledging their inspirations.

Mongoose-BRP - The strain that began with the Mongoose version of Runequest and lives on in Mythras. Most SRD based BRP variants trace back to one of these.
These tend to borrow elements that originated in the Mongoose game (multiple actions per round, ability scores adding directly the skills, improvement points instead of checkmarks etc.).
They tend to be fairly similar to each other.

Modern BRP - Games that deviate further from the core BRP ideals, usually for the benefit of genre emulation, speed or resolving issues. This might mean omitting ability scores, skill challenge mechanics or meta-mechanics. Examples include Järn and its relatives.

BRP20 - BRP games that adopt a 20 sided die. They often share with the Modern BRP games that they are willing to make changes to the core BRP formula. Examples include Pendragon, Expert Drakar och Demoner, original editions of Kult and Mutant Chronicles.
This can also be expanded to cover Eon 1-3 and Viking (which have heavy BRP elements but use a dice pool instead a D20)

Post BRP - Games with their roots in BRP where some elements are still recognizable, often in overall feel of vulnerable characters and skill driven play, but which have largely deviated to the point of little or no compatibility remaining. Trudvang or Symbaroum fit into this role. Saga?


Comments? Things that don't fit? What games I didn't list fit where?
I am omitting games that have inspiration from BRP games but which do not have any mechanical links at all (Forbidden Lands).

As always feel free to reply and discuss in Swedish if you prefer.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Warhammer Fantasy Roleplays andra och fjärde (och i viss mån första) utgåvor är väsentligen en BRP-variant med konstiga grundegenskaper och avancemangsregler.

Edit: första utgåvan är lite speciell eftersom stats går på olika skalor och man egentligen inte har några färdigheter i BRP-mening - alla slag slås för grundegenskaperna, och det som kallas färdigheter är binära och fungerar mer som särskilda förmågor/talents. Dvs de ger en bonus på slag eller låter en göra nåt man inte skulla kunna göra utan den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Var sätter du nyaste RuneQuest (RQ:RiG)? Den är väldigt klassisk, förutom att den tar in karaktärsmekanik som Passions från Pendragon, och med Runorna som halvvägs mellan en magisk färdighet och en passion.

Eller HeroWars/HeroQuest/QuestWorlds, som tydligt är en utväxt ur framför allt Pendragon, men så annorlunda än annan BRP att den mest liknar FATE?
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag gissar att Expert Nova hamnar i kategorin BRP20, kanske med drag av Modern BRP. Reglerna betonar ju ofta med vilken marginal ett visst 1T20-slag lyckades, det s.k. deltavärdet. Reglerna är därtill särskilt anpassade för action & äventyr-kampanjer under perioden 1880-2040.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Var sätter du nyaste RuneQuest (RQ:RiG)? Den är väldigt klassisk, förutom att den tar in karaktärsmekanik som Passions från Pendragon, och med Runorna som halvvägs mellan en magisk färdighet och en passion.

Eller HeroWars/HeroQuest/QuestWorlds, som tydligt är en utväxt ur framför allt Pendragon, men så annorlunda än annan BRP att den mest liknar FATE?
RiG could fit as either classic or modern, probably a toss up. Im inclined to say classic since it adds elements rather than change core concepts.

Heroquest etc. is post BRP and pretty far removed at that, I feel. Maybe even not related at all (other than conceptually).
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Warhammer Fantasy Roleplays andra och fjärde (och i viss mån första) utgåvor är väsentligen en BRP-variant med konstiga grundegenskaper och avancemangsregler.

Edit: första utgåvan är lite speciell eftersom stats går på olika skalor och man egentligen inte har några färdigheter i BRP-mening - alla slag slås för grundegenskaperna, och det som kallas färdigheter är binära och fungerar mer som särskilda förmågor/talents. Dvs de ger en bonus på slag eller låter en göra nåt man inte skulla kunna göra utan den.
WFRP is a case where the inspirations (GW used to publish Runequest) are clear but I wonder if the relationship is too distant to still be considered part of the family. I know some people do consider it related though. IF it fits, I'd say an early case of post BRP.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
D20 som kategori blir litet konstig - spel som Expert, Pendragon, Expert Nova och Symbaroum har inget gemensamt utom BRP-grunden och D20, och att gå från D100 till D20 gör väldigt litet i sig i praktiken. DoD 87 och Expert blir inte två kategoriskt olika spel bara för att den ena använder D20. Den känns mer som underklassifikation.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
D20 som kategori blir litet konstig - spel som Expert, Pendragon, Expert Nova och Symbaroum har inget gemensamt utom BRP-grunden och D20, och att gå från D100 till D20 gör väldigt litet i sig i praktiken. DoD 87 och Expert blir inte två kategoriskt olika spel bara för att den ena använder D20. Den känns mer som underklassifikation.
You are totally correct, they are sub classifications and some are mechanical, some are conceptual. The Mongoose BRP group is united by mechanical similarities (they all grew out of the MRQ SRD) while the Post BRP grouping is games that have little in common except their points of origin, that are still reflected in their sensibilities.

To explain a bit more, I use BRP20 to mean that there are more deviations from the core assumptions than you would get in a "true" BRP game: Expert adopts a points buy system for skills and uses points instead of roll-over for advancement, adds heroic abilities as a new advancement system outside of skill progression f.x. By 1991, we have D&D style player races instead of BRP style races, character classes and more.
Stafford stated Pendragon isn't a BRP game. Most fans consider it to be one. As with Expert, it changes the dice type and deviates from the core principles in some areas (notably by dramatically shortening the attributes) so I fit it there.

Importantly, BRP20 games still remain fairly compatible if you squint a bit. It isnt that hard to convert a Pendragon character to EDD or from EDD to Runequest.

For the purpose of understanding the great wave of BRP development, I felt it was useful as a category though the term could have been changed to something other than the die of course. Its just what my friends tend to say so I kept it :)

Symbaroum is post BRP in my opinion: It has its roots and they are noticeable but it really isn't viable to convert material directly. At that point we're talking about lineage.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag ser inte vitsen med att lägga de spel som använder T20 istället för T100 i en egen kategori. I vissa fall är det den enda skillnaden. Sedan kan man även nämna att DoD1-2 använde, om inte i praktiken så åtminstone i teorin, T20 då man avrundande alla färdighetsvärden till närmaste fem- eller tiotal.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Warhammer Fantasy Roleplays andra och fjärde (och i viss mån första) utgåvor är väsentligen en BRP-variant med konstiga grundegenskaper och avancemangsregler.

Edit: första utgåvan är lite speciell eftersom stats går på olika skalor och man egentligen inte har några färdigheter i BRP-mening - alla slag slås för grundegenskaperna, och det som kallas färdigheter är binära och fungerar mer som särskilda förmågor/talents. Dvs de ger en bonus på slag eller låter en göra nåt man inte skulla kunna göra utan den.
Det är alltid knepigt detta med gränser men i alla fall jag tycker att WFRP är för långt ifrån för att rent strikt räknas som att tillhöra BRP-familjen. Det finns helt klart ett släktskap men om t ex DoD, Stormbringer och CoC alla är syskon så är WFRP snarare en kusin.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det är alltid knepigt detta med gränser men i alla fall jag tycker att WFRP är för långt ifrån för att rent strikt räknas som att tillhöra BRP-familjen. Det finns helt klart ett släktskap men om t ex DoD, Stormbringer och CoC alla är syskon så är WFRP snarare en kusin.
Det kan jag köpa.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Im certainly open to another term for games like Kult and Mutant Chronicles that are clearly rooted in BRP but which have deviated a fair amount. They could be post BRP as well, of course. I mentally associate that with some of the Swedish "revisit" wave that seems to have kicked off circa Symbaroum but that may not be accurate.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Tycker EDD är BRP och WFRP är det inte. Nu har jag iofs bara spelat WFRP1 så kan inte säga något om senare versioner. Men det känns som en artskillnad för mig.

Tillägg: för att klargöra: jag tycker det är BRP om det har de sju egenskaperna samt skills, och avancering sker främst genom skills. Sen kan man bygga på med olika moduler, som Hjältepoäng, Passions osv så länge kärnan finns där.
 
Top