Nekromanti Carwelan svärdet och Thism alver

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Fel det var Tishm som skapade carwelan svärden, svärdet som learam skapade heter chineach.

Ok ja jag skulle säga att carwelan är det vanligaste särdet i thisms beväpning.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Ja, det kan de. Learams svärd har lite bättre kvalitet då de använder ett annat kol i sitt stål, men det har inte sagts något nånstans om detta ger några speltekniska skillnader.

(Ett litet tips också - om du har en massa frågor som rör alver kan du säkert banka in dessa i en tråd istället för att göra en ny tråd för varje delfråga.)

Mvh / Phelan
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Mjä, léaramalverna skapade även carwelansvärdet. Däremot var det svärd de skapade inspirerat av alvhjälten Carwelans svärd, och eftersom denne var thismalv anser thism att de är svärdets upphovsalver.

-Hjalle
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Är du säker jag vet att learam också använder carwelan men jag trodde att det var thism som började var står det?

Lijat - orolig att ha missat något.
 

Dibuk

Veteran
Joined
3 Mar 2004
Messages
38
Location
Stockholm
Re: Hur svärdet kan ha skapats [SPOILER] lite OT

Det står olika i olika moduler om hur svärdet skapades. T. ex.
Att hjälten Carwelan smidde det själv.
Att han hittade svärdet i en gravkammare.
I legender och hemligheter står det att haukstarer (skugglandsfolk) har tränat Carwelan och gör de bästa Carwelansvärden.
Har fått för mig att det står någonstans att haukstarer har gjort det första Carwelansvärdet, men kan ha blandat ihop med det som står över
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
I beskrivning av vapnet på sidan 68 i alver så står det faktiskt att "Dess ursprung är hos sanarialverna, men det har fått sitt namn från en legendrisk thismalv".
 

Tzam

Warrior
Joined
16 Oct 2002
Messages
328
Location
öhh... nära Sundsvall
Thism är helt säkra på att det var Thism som skapade Carwelan svärdet och Learam är helt säkra på att det var Learam. Hur du egentligen ligger till vet ingen, men det finns en herrans massa spekulationer. Men, ja. En Thism kan och har med störst sannårlighet ett Carwelan. När jag skriver med största sannorliget är det för att vad finns det annars att välja på.
Niamh eller Lelldorin - Usch, kort, smalt, Kiriya.
Cinneach - Skulle en Thism komma med ett Cinneach måste han ha haft en extremt traumatisk barndom, sparkad på skolgården, vald sist på gympan och fick smeknamnet 'Kiriya' utav sina bröder.
Lyfali - Lyfali = krig, ingen tomte med något som hälst innanför kepsen skulle springa omkring med ett Lyfali i fred. Lyfali lika med krig, krig och endast krig.(Sen har vi ju lillians garde, men även dom lägger Lyfalit på hyllan såvida dom inte ska ut på något special heders uppdrag eller nåt).

Så som jag ser det så är det Carwelan som en Thism oftast bär.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Thism är helt säkra på att det var Thism som skapade Carwelan svärdet och Learam är helt säkra på att det var Learam. Hur du egentligen ligger till vet ingen, men det finns en herrans massa spekulationer. Men, ja. En Thism kan och har med störst sannårlighet ett Carwelan. När jag skriver med största sannorliget är det för att vad finns det annars att välja på.
Niamh eller Lelldorin - Usch, kort, smalt, Kiriya.
Cinneach - Skulle en Thism komma med ett Cinneach måste han ha haft en extremt traumatisk barndom, sparkad på skolgården, vald sist på gympan och fick smeknamnet 'Kiriya' utav sina bröder.
Lyfali - Lyfali = krig, ingen tomte med något som hälst innanför kepsen skulle springa omkring med ett Lyfali i fred. Lyfali lika med krig, krig och endast krig.(Sen har vi ju lillians garde, men även dom lägger Lyfalit på hyllan såvida dom inte ska ut på något special heders uppdrag eller nåt).

Så som jag ser det så är det Carwelan som en Thism oftast bär.
Jag skulle antagligen tro att ett enkelt Niamh också är tämligen vanligt som ett diskret sidovapen. Carwelan är ju trots allt ett ganska dyrt, exklusivt vapen för de proffessionella krigarna.

Sen ska man nog inte tro att alver använder enbart alviska vapen och därmed helt räkna bort de "vanliga" vapnen. Spjut och enkla kortbågar lär ju vara de vanligaste vapnen bland alver. Bland Learám lär tokonska vapen förekomma ibland. Yxor kan dessutom vara praktiska när man har ont om järn.

Huvudsaken är väl att man tänker på att de kulturspecifika vapnen inte är de enda vapnen som används i en kultur.

/Joel - för en bredare vapenkultur.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Léaram, annars håller jag med."

Eller kiriya för att poängtera att den tilltalade personen är en fjollig mes (=kiriya) med thismmått mätt. Nog för att thism ogillar léaram, men de ser nog inte léaram som fjolliga mesar. Kanske skumma, sega i huvudet, transvestiter (i den mån ordet "transvestit" existerar hos alver) och rent allmänt mesiga, men inte fjolliga mesar.

- Danne, ty skägg är respekt!

edit: ooops, glömde migsjälv.
 

_Anton_

Veteran
Joined
7 Feb 2005
Messages
96
Location
Stockholm
Re: Hur svärdet kan ha skapats

Har också fått för mig att det står någonstans att haukstarer har gjort det första Carwelansvärdet.
 
Top