Nekromanti Carwelan o Stridssvärd

En polare till mig hävdar att ett stridssvärd inte skilljer så mycke från ett carwelansvärd... för att han vill använda de till stridskonsten sunai conornin (ps han e människa)... jag e emot.... i VM står de att de e svårt att lära sig konsten för en icke-alv....sen vill han också byta ut momenten.....ajja bajja

Siadan

Veteran
Skillnaderna mellan ett stridssvärd och ett Carwelan är väl väldigt stora. Om man bortser från sådana petitesser som tillverkning och liknande så skiljer dom sej dessutom ordentligt i balansering och hantering.

Ett Carwelan har ju fullt utvecklat tvåhandsgrepp i motsats till ett stridssvärd som är ett renodlat enhandsvapen (Inte ens slagsvärd som är storleken över stridssvärd har tvåhandsgrepp). Och om jag inte minns helt fel så är i princip alla alviska vapen underligt balanserade, i Carwelans fall har jag för mej att tyngdpunkten ligger vid svärdshjaltet.

Kenzui

Warrior
carwelan är inte strids svärd! stridssvärd är 1h och carwelan 2h... Om du förstår. Det är inte svårare för en människa att fäktas med ett carwelan om han använt det hela tiden! det är bara det att alverna har annan strids teknik öhh vänta.. så om du använt ett vanligt 2hsvärd människo variant då, dom e tyngre så du slår hårdare och tyngre typ, Medans med carwelan som är lätt och snabbt är det annan teknik så jag säger såhär: om du är van vid tex slagsvärd så är carwelan för lätt och smidigt och om du är van wid ett cawelan så är människo varianten för tungt och osmidigt. detta är då min menig förståss! det du är upväxt med detta så r det detta som är rätt! om du förstår. Ha det bra!

Ett Carwelan är inte ett stridssvärd. Det är ett alvsmitt lättare slagsvärd med utvecklat tvåhandsgrepp och annan balans.

Ett stridssvärd har vad ajg vet oftast tyngdpunkten en bra bit ut på klingan, medans Carwelans är nästan vid fästet, och stridssvärdet är kortare, har bara enhandsgrepp och tekniken borde vara mer huggande jämfört med Carwelans skärande.

Så kort sagt, nej, det bör inte gå att använda Sunai' Conoronin med ett stridssvärd. Att däremot skapa en stridskonst med samma tekniker bör fungera.

Pendragon

Swashbuckler
Den stora skillnaden...

Mellan ett Carwelansvärd och ett stridssvärd är i praktiken bara Carwelansvärdets förlängda grepp.

Vad det gäller radikala skillnader i balansen så ställer jag mig tvivlande. Ända bak vid fästet låter som ett konstigt ställe för tyngdpunkten att sitta med tanke på hur pass effektivt huggvapen det är. Strunta i allt dravel om hur annorlunda alviska svärd är och se det för vad det är, ett mindre slagsvärd av överlägsen kvalité. Personlingen undrar jag inte om modifikationen "kvalitetsstål" redan är inräknad i värdena.
Fast då finns det ju inget utrymme för de ännu elitare alariska klingorna... :gremtongue:

/Joel - som tycker det är märkligt att ett Carwelan hugger lika bra som ett nästan 50% tyngre svärd med tyngdpunkten längre fram.

rax

Swordsman
Re: Den stora skillnaden...

Joel - som tycker det är märkligt att ett Carwelan hugger lika bra som ett nästan 50% tyngre svärd med tyngdpunkten längre fram.
Men SUCK! Det är ju ett alviskt svärd, ju. Och alla vet väl att alvernas vapen är bättre än alla andras vapen bara för att de ser lite annorlunda ut. Ja, om man bortser från cirefaliernas vapen såklart. De är ju också bättre än alla andra likadana vapen. Utseendet är allt! :gremwink:

/Rax, larvig

Pendragon

Swashbuckler
Re: Den stora skillnaden...

Men SUCK! Det är ju ett alviskt svärd, ju. Och alla vet väl att alvernas vapen är bättre än alla andras vapen bara för att de ser lite annorlunda ut. Ja, om man bortser från cirefaliernas vapen såklart. De är ju också bättre än alla andra likadana vapen. Utseendet är allt!
My point exactly. Utom Melorsvärdet, som av någon anledning kräver en stålman för att svinga i en hand, trots att det bara är marginellt större och tyngre än en ett slagsvärd.
Fast Cirefaliska vapen är inte så superlativa egentligen, utan det känns ganska naturligt att de är något längre och större eftersom Cirefalierna är längre och större. Men varför långyxan är helt överlägsen storyxan på alla sätt och vis övergår mitt förstånd.

Värst är dock ändå calanasvärdet, som är jättebäst på stick och fullt jämförbar med vilket annat svärd som helst i andra kategorier.

/Joel - som jobbar på en korrata för att rätta till sådana små märkligheter. Hör av er om ni känner till fler.

Berfa

Veteran
Varför? [OT]

Varför måste någon, så fort någon annan vill ändra något till sin fördel, skrika ut KOBOLDVARNING? Vad är felet med att spela på ett visst sätt?

Det har sagts väldigt många gånger här på forumet men det lönar sig nog att säga det igen: Rollspel ska vara kul!

/Berfa, som accepterar alla sorters rollspelande

Quadrante

Grisbonde
Och om jag inte minns helt fel så är i princip alla alviska vapen underligt balanserade, i Carwelans fall har jag för mej att tyngdpunkten ligger vid svärdshjaltet.

...och vart hade du tänkt att tyngdpungten i ett stridsvärd är då..

Krille

Lord
Re: SVARET TACK

"Kan en människa lära sig Su'nai Conornin med stridssvärd???"

Nej. Su'nai Conornin har inte stridssvärd som vapen. Antingen får stridskonsten modifieras så att den omfattar stridssvärd, och då är det inte Su'nai Conornin längre, eller så får man ta skeden i vacker hand och lära sig Su'nai Conornin som den ska vara.

Kan en människa lära sig Su'nai Conornin över huvud taget?

Kanske. Att hitta den lärare som vill lära ut den är dock ett äventyr i sig självt. Det ska normalt inte tillåtas från första början, utan vara resultatet av en tids äventyrande. Jfr med Luke Skywalkers utbildning: för att bli en fullflängd jedi så måste han träffa den mäktiga SLPn Yoda som visar honom hur en ljusvärja ska fattas. Men det sker efter en och en halv film, och innan dess är Luke totalt okunnig om konsten att vifta ljuspinne. Det bör vara något liknande för rollpersonerna i Eon.

Master Pelle

Warrior

De jag egentligen vill ha svar på är: Kan en människa lära sig Su'nai Conornin med stridssvärd???
Jag kan bara säga nej. För det första måste den person har väldig nära kontakt med alver och bör helst kunna deras språk. Om han för sig att ha stridssvärd i alvisk stridskonst så måste han liksom bemästra (minst 20) innan kan lägga in stridsvärd som moment.

Det är inte troligt att någon alver har alviskt stridskonst som ha stridsvärd som moment.

Berfa

Veteran

De jag egentligen vill ha svar på är: Kan en människa lära sig Su'nai Conornin med stridssvärd???
Nej, för om han byter ut momentet till stridssvärd så blir det inte längre samma stridskonst.

Men han kan använda en stridskonst med samma tekniker men olika moment men den heter då inte Su'nai Conornin utan är en ny stridskonst.

Så i praktisken är väl svaret ändå ja. =)

/Berfa, som börjar bli lite trött nu =)

Ceram

Tvättbjörn
svaret

teoretiskt sett ja om det finns en alv som är villig att lära ut stridskonsten som först skapat ett eget moment för stridssvärd.

Praktisk sett i mitt Mundana nästan nej. möjligtvis långt in i någon kampanj med en mängd bra anledningar skulle detta kunna ske.

/Ceram, tror inte på blankt nej i de flesta sammanhang.

tillägg: imponerande tre personer han svara medans jag skrev färdigt mitt svar :gremsmile:

Siadan

Veteran
Vanligtvis vill man väl ha tyngdpunkten en en bit upp på klingan för att på så sätt få lite tyngd i huggen. KAn inte tänka mej att stridssvärden skulle skilja sej på den punkten.

nordan

Swordsman
Jag kan inte säga mig ha stor erfarenhet av svärd, men de rekonstruktioner och modeller av svärd som jag hållit i och svingat (5-6 stycken vid helt olika tillfällen och olika svärd) har alltid haft balanspunkten ungefär en decimeter framför hjaltet. Hur ligger det egentligen till med stridssvärd/slagsvärd (riddarvarianten)?

Pendragon

Swashbuckler
Jag kan inte säga mig ha stor erfarenhet av svärd, men de rekonstruktioner och modeller av svärd som jag hållit i och svingat (5-6 stycken vid helt olika tillfällen och olika svärd) har alltid haft balanspunkten ungefär en decimeter framför hjaltet. Hur ligger det egentligen till med stridssvärd/slagsvärd (riddarvarianten)?
Precis där. Vid fästet lägger man tyngdpunkten på värjor och andra sticksvärd.

/Joel