Cardassianskt mordmysterium som rollspel

God45

#PrayersForBahakan
I Star Trek Deep Space 9 beskriver karaktären Garak hur Cardassianska deckare är skrivna. Man vet från början att alla är skyldiga och vilka brott som begåtts, det roliga är att lista ut vem som är skyldig till vad.

Det tror jag är ett bra upplägg för ett rollspel! I början av scenariot får man en lista på karaktärer ovh en lista på brotten som begåtts, sedan måste man para ihop de listorna på rätt sätt.

Hägerstrand

Ballofix
I Star Trek Deep Space 9 beskriver karaktären Garak hur Cardassianska deckare är skrivna. Man vet från början att alla är skyldiga och vilka brott som begåtts, det roliga är att lista ut vem som är skyldig till vad.

Det tror jag är ett bra upplägg för ett rollspel! I början av scenariot får man en lista på karaktärer ovh en lista på brotten som begåtts, sedan måste man para ihop de listorna på rätt sätt.
Spännande idé. Bakgrunden i en del pusseldeckare bygger ju på att alla är skyldiga (and then they were none är väl den mest klassiska) så det finns ett arv där man kan bygga på också.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag tänker en fantasivärld där empater med särskilda krafter kan se inom en viss radie att brott begåtts och vilka människor som begått brott men att de måste utreda vilka som begått vilket brott. Om brottslingar vet om att dessa empater/utredare finns så försöker de göra sitt yttersta för att sätta dit en annan brottsling för sitt brott och själva låtsas att de begått ett mildare brott.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle kunna tänka mig att spela detta, med förutsättningen att det är upp till oss att hitta på vem som är skyldig till vad. Kan tänka mig att skyldiga och brott slumpas fram, och sedan ska vi väva en berättelse om vad som hänt. När någon begår ett brott kopplas de ihop, så möjligheterna minskar under spelets gång.