Nekromanti Capture The Ysalamari (d20 StarWars)

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Ok, det här är kanske mer SPEL än ROLL men det är fortfarande rollspel! /images/icons/smile.gif

Jag har precis upptäckt hur ruskigt roligt Capture The Ysalamari är och undrar om det är någon som har tillgång till Starwars-figurer och kan hjälpa mig bygga en bana? Jag har ingen erfarenhet av figurspel annat än Western på LinCon. Jag vet alltså inte hur man målar eller bygger eller ens var man köper. Hjälp! :gremsmile: Jag bor i Linköping och om det finns någon figursnubbe där som läser det här så vore jag väldigt tacksam om du hörde av dig.

Vad behöver jag? Rekvisita: Lite lådor, byggnadsställningar, blasterdörrar, hissar, droider, carbonfreezer /images/icons/cool.gif, farliga kraftledningar som ligger och blixtrar på golvet och skrot som järnrör, robbothuvuden och dylikt. Aktörer: 3-4 jedis, 1-2 Sithlords, 6-10 stormtroopers, 2-3 officerare, någon R2-enhet (för rollpersonerna att reparerar så de kan hacka datorsystemet som styr laserkanonerna) och en megatuff superdroid med tunga laserkanoner och missiler samt en väldigt elak vronsky.

För er som inte vet så är Ysalamari en 15cm lång ödla som är kraftanvändare och helt ointelligent. Den har dock, för att överleva, lärt sig använda en enorm Force Defense som gör att allt inom 5 meters radie förlorar sin kontakt med kraften. En anti-kraftbubbla med andra ord. Varför vara osynlig i kraften? Jo, på dess hemplanet bor Vronskyn som är kraftjagare som äter Ysalamari (och alla andra kraftanvändare också...). Vronskyn är en jättevovve på knark.

Vad betyder det här? Jo, jedigruppen chargar fram över banan. Duckar Turrets, Stormtroopers och Superdroider för att nå fram till Ysalamarin. Där möts de av Sithlorden som vaktar den. En av spelarna tar ysalamarin och upptäcker att hans kaxige jedi nu plötsligt blivit en ytterst sårbar medelsvensson som har betydligt svårare att ta sig tillbaka till mål.

Spelet fungerar utmärkt utan figurspel, men eftersom det är mer SPEL är ROLL så tänkte jag att det kanske blir utmärkt att använda figurer.


Jag bifogar även en fullt läsbar version av ett förtydligande av stridssystemet med ett nytt initiativbegrepp. Ja! Den här gången är det lättförståliga exempel och rätt nomenklatur också.
.....hmmm....Ok....jag vet inte hur man bifogar till det här forumet så det får bli en länk istället: http://www.lysator.liu.se/~thek/swregler.doc

Mvh
Kristofer
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har precis upptäckt hur ruskigt roligt Capture The Ysalamari är och undrar om det är någon som har tillgång till Starwars-figurer och kan hjälpa mig bygga en bana?"

Prova att knata ner i närmaste leksaksbutik och titta efter lite Star Wars-lego. Det har fördelen att det är rätt lätt att bygga totalknasiga banor. Hade jag bott i närheten av Linköping så hade jag kunnat ställa upp med allt det som jag har.
 
Top