Nekromanti Campaign Cartographer 3

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Tjena!
Har läst igenom en hel del gamla inlägg om kartritande och sett att de flesta rekomenderar att man sätter sig ner och ritar för hand eller använder photoshop eller liknande om man vill rita schyssta kartor :gremsmile:

men jag undrar om det ändå är nån som använder CC3 och har nå synpunkter på det programmet? Tror ni det lönar sig att inhandla eller är det bara photoshop som gäller? :p
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag har sett en del rätt snygga kartor gjorda med CC, men har själv aldrig orkat lära mig det. Nu testade jag visserligen CC2, men jag har svårt att tänka mig att de förändrat det (i mitt tycke) råddiga CAD-gränssnittet.

Dessutom är jag en fena på Illustrator och Photoshop (som jag använder i mitt dagliga arbete), så jag jobbar mycket smidigare i de programmen.

Däremot kan jag vara lite avis på en del coola funktioner som tydligen finns i CC – som att du kan dölja/visa olika lager beroende på inzoomningsgrad t.ex.

(Välkommen till Rollspel.nu förresten! Jag noterar att du är alldeles nyreggad.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag använder det ibland, mest för skisser... det är oerhört kompetent, speciellt om man kombinerar det med City- och Dungeon-modulerna. Nackdelen är (som Dante redan sagt) det röriga gränssnittet, och att det har en hög inlärningströskel.

Annars använder jag program som Painter, Illustrator och Expression för att göra kartor... Photoshop är egentligen det SÄMSTA alternativet. Vektorgrafik är att föredra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag kom aldrig riktigt överens med CC2 så CC3 ligger nog långt ner för mig.

Däremot gillar jag AutoRealm, som är open-source och har en hel del intressanta fraktalverktyg för kustlinjer och liknande.

Min arbetsgång:

1. Skissa karta på papper.
2. Göra om skissen till vektor med AutoRealm.
3. Om målet är en "målad" karta tar jag fram Photoshop, ska jag (vilket jag oftast ska) bara ha en stiliserad karta så duger det bra så, kanske med lite efterarbetning i Illustrator eller Inkscape (det senare håller jag på och lär mig).

Så, vill man "bara" ha snygga "handritade" stiliserade kartor som funkar inkscape + AutoRealm skitbra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Annars använder jag program som Painter, Illustrator och Expression för att göra kartor... Photoshop är egentligen det SÄMSTA alternativet. Vektorgrafik är att föredra.
Jag tror dock att man kan göra snyggare kartor i Photoshop. Men bättre i vektorprogram.

Ha, jag fick just en fräck idé. Wikikarta i vektorform. Du ritar upp en grov världskarta och lägger ut på nätet. Användare kan zooma in och lägga dit detaljer. Först länder, sedan städer, sedan stadsdelar och sedan individuella hus. Så när man äventyrar i trollkarlens torn så ritar spelledaren ut tornet på kartan, med planlösning och allt, och fyller i koordinaterna i någon söklista, så att det blir lätt att hitta. Vore det inte skitfräckt med en karta där alla platser folk besökt är inritade? Att kunna zooma in från världskartan ned till ett enskilt hus vore ju också aptufft. Så kan man se sig omkring och hitta saker som andra spelledare lagt in i närheten.

Ojsan, det blev väldigt OT där ... F'låt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag tror dock att man kan göra snyggare kartor i Photoshop. Men bättre i vektorprogram.
Jag är inte så säker på det. Det går nämligen att åstadkomma de mest fantastiska saker med »vektorgrafik«:





 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag är inte så säker på det. Det går nämligen att åstadkomma de mest fantastiska saker med »vektorgrafik«:
Nja, formellt sett så är väl inte 3D-renderingar längre vektorgrafik. Utan rastertexturer så skulle de tjejerna sett ut som skyltdockor i plast. Jag skulle i kartfallet snarare likna det med att du designar din karta i ett vektorverktyg, sedan går vidare i ett rasterverktyg och sätter finishen på det.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Vaddå 3D? ...

Troberg said:
Nja, formellt sett så är väl inte 3D-renderingar längre vektorgrafik.
Bilderna är gjorda i Adobe Illustrator. Ingen 3D-rendering. Inga texturer.

Det är alltså ingen trådmodell i bild 2, utan ett övertoningsnät (gradient mesh) som används för att skapa gradvisa färgövergångar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vaddå 3D? ...

Bilderna är gjorda i Adobe Illustrator. Ingen 3D-rendering. Inga texturer.
Å fan, de såg verkligen ut som 3D-renderingar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Vaddå 3D? ...

Troberg said:
Å fan, de såg verkligen ut som 3D-renderingar.
Vilket förstås var lite av min poäng.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Photoshop är egentligen det SÄMSTA alternativet.
Jag måste protestera. Det beror helt på vilken sorts karta man vill göra.
Jag har gjort ett toolset i photoshop som använts för att göra kartor till AAM (Axis & Allies Miniatures). Urlen är:

http://gunslinger-game.mine.nu/article_aamps

Jag vet, kartorna blir inte speciellt vackra. Men med mycket lite kunskap kan man använda de styles och brushes som finns för att göra rätt okej kartor väldigt snabbt. Motsvarande toolset har jag svårt att tänka mig är möjligt i ett vectorprogram.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det jag menade är att Photoshop är det program om det är bökigast att jobba i, när det gäller kartritning. Givetvis kan man göra snygga kartor med programmet, men det är tidsödande.

För illustration är doch Painter överlägset, om man vill uppnå en handritad känsla.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
får tacka för alla svar :gremsmile:

Kan bli så att jag testar på CC3 iaf eftersom jag nästan oavsett hamnar på att köpa ett program.
testade Autorealm en del men tyckte inte det verkade så lovande... skulle säkert gå bättre om man satte sig ner ytterligare några timmar och lärde sig det men klarar man inte av att göra bättre kartor än de som följer med som exempel så tror jag inte att jag blir riktigt nöjd med det programmet.. :/
 
Top