Nekromanti Callisto, ett intrigspel för play-by-mail

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag har nyligen skaffat Callisto, en trevlig liten regelsamling för play-by-mail-spel. Jag är jättesugen på att spela det!

Här är reglerna jag tänkte spela med (lite annorlunda från Callisto):

Spelare
Varje spelare har en roll och eventuella spelarauktoriteter. Undantaget är spelledaren, som mest håller koll på alla andra.

Roller
Varje spelare har en roll. Varje roll måste ha följande beskrivet:
- Namn
- Mål
- Nära familj
- Kontakter
- Grupptillhörighet
- Ekonomi
- Folkligt stöd
- Armé
- Flotta
Grupptillhörighet (Allegiance) kan vara lite vad som helst, och tjänar mest till att lätt komma ihåg vilka som nominellt kämpar för samma sida (en kung, ett land, ett folk eller liknande).
De sista fyra är inte saker du behöver ha, utan de beskrivs på en skala från "inget" till "bäst i världen". Typ.
Nära familj är en lista med namn och relationer.
Kontakter är en lista på andra roller som du kan kontakta.

Brev
För att göra något som din roll skickar du ett meddelande. Det mesta du gör kommer du sköta genom att skicka brev, in-game, till andra spelare. Om du i ett sådant brev berättar om något du har gjort (till exempel skickat iväg din dotter till grannriket, eller gett varvet order om att bygga ett nytt stridsskepp) så är det sant; du har gjort det. Om du vill ljuga i ett brev till någon annan kan du skriva en sak och sedan direkt följa upp med ett meddelande till spelledaren (mig) där du förklarar.

Om du vill förflytta dig i världen behöver du bara berätta det för spelledaren.

In-game or it didn't happen
Förutom ovanstående så gäller i allmänhet att om din roll vill göra något, så måste det framgå av ett brev till en annan roll. Du får inte skicka in-game-brev till roller som inte finns bland dina kontakter.

Spelarauktoriteter
Förutom en roll kan spelare också ha auktoritet över någonting. Jag som spelledare kommer inte bestämma exakt allt, utan delegera en del saker vidare. Här är exempel på saker jag vet att jag kommer delegera:
- Hur det går i slag till lands
- Hur det går i slag till sjöss
- Vad domen blir om NPC:er behöver döma brottslingar
- Vad lagen säger om NPC:er behöver döma i civilrätt (jag tänker framförallt tronföljdsbråk)
- Årstiderna och vädret
- Vad folk i gemen tycker om saker
Var och en av dessa, och eventuellt andra ansvarsområden, kommer jag dela ut till spelare. Spelare kommer inte veta vem som har auktoritet över vad (förutom sig själv). Om något händer som faller under ens domän, som ens roll inte vet om, kommer spelledaren berätta om det och be om ett svar. Detta är också ett undantag till "in-game or it didn't happen".

Spelledaren
Spelledaren har, förutom det som redan framgått, en uppgift till: varje vecka (eller oftare) skickar hen ut ett brev till alla med nyheter från riket. Här står allting som folk i allmänhet känner till av vad som hänt nyligen.

Praktisk information
Jag tänker mig följande:
- 8-15 spelare
- 1 månad irl = 6 månader in-game
- Vi spelar främst över mail, men eventuellt har vi en tråd här för karta och nyhetsutskick
- Vi börjar med en lös karta, och en enmeningsbeskrivning av världen. Därefter skickar varje spelare in någonting om världen, typ en beskrivning av ett rike, en religion eller ett område. Jag sammanställer och slänger ut ett gäng rollförslag. Just nu tänker jag mig "Game of Thones-fantasy med en generalkultur där soldater följer sina ledare över världen" som startmening, men jag är öppen för förslag.



Finns det någon som är intresserad?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Gud vad coolt, det här låter.
jag vill anmäla intresse.

Tror också jag känner en minion som skulle älska det här, skall se om jag kan värva henom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Räkna in mig :) Jag har ett karaktärskoncept på en krigsherre som jag velat köra ett tag.

Edit: Ska man kasta ut karaktärs idéer direkt eller vill du att vi väntar?
Pilzeman said:
Det är bara att kasta ut, men bli inte för fäst vid detaljer kring spelvärlden eftersom den är såpass vag. Dvs om du fantiserar ihop en roll i en fantasyvärld så var beredd på att kunna transplantera den till en annan fantasyvärld.
 

CSPTT

Veteran
Joined
16 Nov 2008
Messages
56
Location
Stockholm
play-by-mail-spel, måste ju testa, detta är mitt första gång jag har sett något sån så jag är intresserand =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Namn: Ixion Thessaly

Mål: Kortsiktigt att utöka sitt legoknekts företag, tjäna pengar och skapa ett rykte som pålitligt. Långsiktigt: skapa så mycket krig och elände som möjligt genom att stödja olika sidor i konflikter och sabotera fredsprocesser tills folket sluter upp bakom honom som den enda som kan stoppa krigen. Bli diktator på livstid.

Nära familj: Perithios, Ixions bror, dennes fru Dia och deras barn Karlion (12) och Larissa (14). Ladon (16), Palemon (15) och Zagreos (18) som är bastarder Ixion haft med olika kvinnor. Mormonyx, älskarinna, överste prästina för en mörkerkult och moder till Zagreos.


Kontakter: Generaler och härförare från flera olika faktioner och länder. Aiakos, en av de större oberoende vapenhandlarna. Mormonyx, överste prästinna för en mörkerkult och mor till Zagreos.


Grupptillhörighet: Den svarta enhörningen, legosoldat företag (Ledare). Lågadeln (riddare).


Ekonomi: God.


Folkligt stöd: Inget.


Armé: Liten men består nästan enbart av skickliga veteraner. (Vet inte hur stora arméerna kommer vara i spelet men allt mellan 20 och 300 män känns vettigt).


Flotta: Ingen.


Mitt koncept är att spela ledaren för ett Blackwater liknande privat militär företag som har mörkare gömda motiv. Jag tänker karaktären som någon som kommer ha mycket kontakt med andra karaktärer genom affärsuppgörelser och som kommer slåss på många olika sidor och därför utveckla personliga relationer som han sedan kommer försöka använda. Pålitlighet och rykte kommer vara väldigt viktigt ända upp till punkten där det inte är det och fullständigt förräderi kommer inträffa. Så det är en karaktär som kommer spela politiska spel och ge sig in i mer direkta konflikter men som inte kommer ha jättemycket av en personlig stake i det och därför kommer vara lätt att manipulera för andra spelare.

Jag slängde in en hög bastarder och en mörkerkults flickvän för att ge uppenbara personer som man kan använda för att manipulera min karaktär med och som samtidigt ligger honom i fatet när det kommer till politik och rykte. Jag lade också till en bror med en ordentlig familj och stabilare tillvaro så att andra kommer ha något att hota, ta som gisslan eller göra poänger med.

Jag tänker att ett legoknekts kompani är en intressant maktgrupp som är mycket rörlig och effektiv men som bygger på sammarbete och arbetstillfällen från andra riken eftersom de inte har ett eget. De är en resurs som andra kan köpa in för saker de inte vill ses göra och kan också hyras in som en force multiplier för att träna grönare trupper eller förstärka en arme på ett slagfält. Jag döpte dem till den svarta enhörningen för att det antyder en viss vilja att göra smutsigare jobb men är fortfarande vagt nobelt. Plus svarta enhörningar är coola.
Ixion själv är spelad av Sam Neil som han såg ut i Ivanhoe:



Han är skicklig och karismatisk men också arrogant och tenderar att låta känslor styra honom mer än förnuft.


Vad tycks?
Pilzeman said:
Helt fantastiskt!
Mundo said:
Riktigt nice. Frågan är om jag omedelbart ska vara i fejd eller vänskap med honom.... Eller kanske både och?!
God45 said:
Låt oss börja som vänner, det gör det så mycket sötare när vi sticker knivarna i ryggen på varandra senare ;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag är grymt sugen på detta. Jag anmäler mig som medverkande omedelbart!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
En sak som är värd att nämna: i Callisto skriver de om att hantera spelare som droppar av. Min uppfattning är att det är ganska enkelt att hoppa in och ut ur pågående spel. Spelare måste inte bytas ut 1:1 heller: om någon droppar ur kan den rollen bli en NPC och glida till bakgrunden, och om någon hoppar in kan hen göra det med en ny roll.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Namn: Oraklet Insheria Maldon
Mål: Kortsiktigt: Att sprida kulten kring henne samt andarna som talar till henne så långt som det är möjligt. Långsiktigt: Att hennes livsåskådning trycker undan den etablerade tron och ersätter den, om med våld, svält och hot om så krävs.
Nära familj: Hennes äldre bror, Triam Maldon, 36 år gammal och furste över frihandelsstaden Ybersiel. I praktiken lyder han dock blint under sin mystiska syster.
Levanna Maldon, 28, Triams hustru. Är inte lika exalterad över Insherias beteende och slösande av deras pengar för att spridda 'den sanna läran', men låter henne hållas då hon hoppas på en rejäl avkastning i slutändan. Kanske viktiga religiösa ämbeten för hennes barn?
Barn mellan Triam och Levanna:
Anna (9), Iyala (5) samt Tyrdal (3).
Kontakter: Har ett utspritt kontaktnät med människor på resande fot, såsom gycklargrupper, handelsmän samt hyrsvärd då hon gärna låter sina omvända resa med dem för att ivrigt missionera. En extra närvarande kontakt är en av de mer inflytelserika handelsmännen i regionen som mot att denne slipper betala tull låter hennes missionärer resa med dennes skepp.
Grupptillhörighet: Det nya ljuset (Religion), Handelsgillen (som handlar i hennes brors stad)
Ekonomi: Mycket stark
Folkligt stöd: Svagt
Armé: Ingen. Hennes bror har i teorin en stadsvakt till Ybersiel men den kan som bäst stå på murarna under en belägring och hålla ordning på handelsmarknaderna.
Flotta: Ingen. Hennes bror har en handelsflotta samt några skepp för att eskortera denna samt jaga pirater.


Konceptbeskrivning: Insheria har sedan hon var ett litet barn sett syner, hört ljud som andra inte hört och enligt de skolade "kommunicerat med andarna". En andetro var utspridd i världen för många hundra år sedan, innan den nuvarande dominerande tron etableras i området. De flesta skrivna källor om den gamla läran är förstörda och förlorade. Insheria hoppas på att sprida läran igen, med utpressning och våld om så krävs och har lyckats övertala sin bror om att ge henne det fulla stöd hon behöver.

De som tror på Insherias ord är tvärsäkra på att hon verkligen har andarna viskande i sina öron och att det bara är hos henne som de kan undvika plågorna i efterlivet. Om hon faktiskt har övernaturliga förmågor eller bara är svårt sinnesrubbad är svårt att avgöra, men karasmatisk och inflytelserik är hon och många bland de rika i staden har konverterat då detta leder till enklare affärer med hennes bror.

Att träffa Insheria är något väldigt särskilt. Ända sedan sin uppväckelse för många år sedan spenderar hon majoriteten av sina dagar sittandes i ett nybyggt tempel i Ybersiel. Hon är nästan döv då hon sitter rakt i anslutning till klocktornen, då hon påstår sig höra andarna bäst när klockorna ringer. När hon tar emot besökare låter hon lärljungar rökfylla rummet med hjälp av rökelser samt våt halm vilket gör mötet, säkerligen med hjälp av ruseffekten från röken av örterna, till en väldigt överväldigande upplevelse. Sina dagar spenderar hon i övrigt med att skriva samt läsa brev där hon lämnar ut ordrar till sina följeslagare.



Spelmässigt hoppas jag på att skicka ut missionärer, muta, hota och utmana den rådande religionen. Jag kan utforma Det nya ljuset mer detaljerat när jag vet mer om vilken religion det är som basar i vår fantasy-miljö. Andra spelare kan interagera bäst med Insheria om de vill handla/säljer saker, såsom vapen, kläder, rustningar, byggnadsmateriel etc samt försöka uttnyttja henne genom att uppmana henne att skicka missionärer till sina fienders områden så de kan sprida oordning bland bondefolket där.


Pilzeman said:
Najs! Jag ska fundera på nuvarande dominerande religion, men det får ni andra också gärna göra!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Okej, jag har hört runt på Facebook också, och anmälda spelare är uppe i:

Härifrån:
Lukas
God45
CSPTT
Mundo
Unfair
Facebook:
Samuel
Jos
Arvid

Därtill har två personer hälsat att de gärna vill, men vill vänta en vecka med att ge besked. Vi har just haft tentor, och det återstår att se hur jobbiga kurserna som startar imorgon är.


Men, vi har åtta spelare så jag tycker att vi sätter igång lite försiktigt! Jag skulle vilja ha mailadresser till er allihop. Skicka i pm till mig eller i mail till jonatan.kilhamn[at]gmail.com. Jag tänkte starta en google-grupp, så att det finns en mailadress du kan skicka till för att snabbt nå alla. Google-gruppens sida är också en bra plats för mig att lägga upp kontaktlista med rollinfo, så ni vet vem ni ska skicka till.


Jag har ritat en karta, på vilken jag ritat ut lite handelsrutter, geografi, städer utan namn och sex olika "riken". Vad ett rike innebär kan variera – allt från en kung som har hela området under sitt styre, till en mängd klaner som samlas vart femte år för storting. Jag ska se om jag kan scanna in den eller ta ett bra foto, så lägger jag upp den sedan.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Vi har satt igång, och skapat en googlegrupp där vi börjat designa världen över mail. Om du läser detta i framtiden (vad cool du är som bor i framtiden!) och vill vara med, skriv här i tråden eller pm:a mig så ska jag se om det går att hoppa in i efterhand. Det känns inte som att det borde vara så svårt.
 
Top