Nekromanti Calle aka Kloptok

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tänkte att det kunde vara läge för en liten presentation. Jag har länge lurkat i skuggorna på detta forum men har först nu gett mig tillkänna.

Så vem är jag? Jag heter Calle, är för närvarande 25 år och bor i Stockholm. Påbörjar inom kort en doktorandutbildning på Stockholms universitet i teoretisk fysik. Gillar starkt kaffe, tyskt öl, kulturkonsumtion, gitarrspelande, deltablues och Ricky Gervais. Gillar inte inskränkthet, fiskbullar och dåliga regelsystem.

Har vart med i rollspelssvängen drygt tio år och mest spelat i Trudvang, trots ständigt missnöje med Riotminds regler. Detta år har jag dock fått ett uppvaknande och hittat allt det där som ni på forumet diskuterade sådär fem-tio år sedan. Jag talar alltså om de så kallade "indierollspelen". Vad är "indie"? Ingen verkar kunna ge en definition alla är nöjda med. Jag nöjer med mig att ge några exempel på spel som jag upptäckt senaste året och tycker är riktigt tuffa och inspirerande: Fate, Burning wheel, Apocalypse World, Lamentations of the flame princess, Svavelvinter, Fantasy! - OSG (miljondollarsfrågan: är dessa spel verkligen "indie"?). Fascineras av OSR/OSG-rörelsen men är nog egentligen inte speciellt intresserad av att jaga levels i en dungeon.

Återstår att se om jag kan övertyga gamla spelgänget om att mina nya idéer är värda att prova. Ärligt talat tror jag chansen är rätt liten att få prova på ett enda av de spel jag räknade upp. Och med de sorgliga orden avslutar jag min presentation.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
kloptok said:
Vad är "indie"? Ingen verkar kunna ge en definition alla är nöjda med. Jag nöjer med mig att ge några exempel på spel som jag upptäckt senaste året och tycker är riktigt tuffa och inspirerande: Fate, Burning wheel, Apocalypse World, Lamentations of the flame princess, Svavelvinter, Fantasy! - OSG (miljondollarsfrågan: är dessa spel verkligen "indie"?). Fascineras av OSR/OSG-rörelsen men är nog egentligen inte speciellt intresserad av att jaga levels i en dungeon.
Underbar fråga! Termen "indie" är ju mångfasetterad som få, så den diskussionen ger jag mig inte in i :gremsmile: Själv kommer jag från en liknande bakgrund (i mitt fall Eon, som jag spelade i 13 år utan att egentligen någonsin tycka om reglerna) och har också börjat fascineras av OSR-rörelsen på senare tid. Det skyller jag naturligtvis helt på DeBracy, Hans E Magnusson, Eksem, anth, chrull, Vitulv och andra forumiter som sprider den där smittan häromkring :gremwink:

Att jaga levels i en dungeon intresserar mig egentligen föga, men det som verkligen fångat mig i genren är problemlösningen, det faktum att karaktärer skapas på ett par minuter och sedan växer som roller och personer under spelets gång, den otroligt ohämmade kreativiteten i communityt och de många gratis spelen och roliga diskussionerna som finns kring det.

Likt dig så har jag också haft problem att övertyga min spelgrupp att spela nya spel (min första spelgrupp vägrade kategoriskt att spela något som inte var Eon, i princip), men lösningen är att skaffa fler eller nya spelgrupper :gremwink: Det borde vara en baggis för dig som bor i Stockholm. Stick på Repetikon och spela lite häftiga spel med gänget där, till exempel!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Välkommen till forumet!

Enklaste svaret på frågan vad är indierollspel är så enkelt som: alla tycker olika. För mig är definitionen på icke-traditionella rollspel som fokuserar på en specifik sak och som ofta är rätt avskalade historier. Det passar inte förstås alla och många håller inte med. Det är okej. Använder man termen är det viktigaste att veta hur man själv definierar den och kan säga det, för det brukar hjälpa till att undvika långdragna diskussioner som grundar sig i att båda har olika definitioner - men i övrigt håller med varandra.

Det kan dock vara svårt att övertyga gamla vapendragare att byta spel om man spelat samma typ av spel och känner sig bekväm i det. Jag håller dock tummarna att det går bra för dig! :gremsmile:
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Björn Wärmedal said:
Underbar fråga! Termen "indie" är ju mångfasetterad som få, så den diskussionen ger jag mig inte in i :gremsmile: Själv kommer jag från en liknande bakgrund (i mitt fall Eon, som jag spelade i 13 år utan att egentligen någonsin tycka om reglerna) och har också börjat fascineras av OSR-rörelsen på senare tid. Det skyller jag naturligtvis helt på DeBracy, Hans E Magnusson, Eksem, anth, chrull, Vitulv och andra forumiter som sprider den där smittan häromkring :gremwink:

Att jaga levels i en dungeon intresserar mig egentligen föga, men det som verkligen fångat mig i genren är problemlösningen, det faktum att karaktärer skapas på ett par minuter och sedan växer som roller och personer under spelets gång, den otroligt ohämmade kreativiteten i communityt och de många gratis spelen och roliga diskussionerna som finns kring det.
Jag får väl prova någon gång och se vad jag tycker helt enkelt! Vem vet, kanske kan jag omvändas. Finns ju inget som säger att man måste välja OSR-lägret eller story-lägret. Varför välja när man kan få båda?

Björn Wärmedal said:
Likt dig så har jag också haft problem att övertyga min spelgrupp att spela nya spel (min första spelgrupp vägrade kategoriskt att spela något som inte var Eon, i princip), men lösningen är att skaffa fler eller nya spelgrupper :gremwink: Det borde vara en baggis för dig som bor i Stockholm. Stick på Repetikon och spela lite häftiga spel med gänget där, till exempel!
Absolut, det gäller bara att våga sig ut ur sin "comfort zone". Hade tänkt komma iväg i torsdags på Repetikon men det blev inget tyvärr, men nästa gång dyker jag nog upp.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tack för välkomnandet allihopa!

Gällande indie-begreppet får man väl säga att det är problematiskt att ha ett begrepp där ingen riktigt vet vad det betyder eller där alla definierar det olika. Då förlorar det liksom sitt värde som begrepp. Någon borde lansera ett nytt begrepp som alla kan enas om, typ "story-spel" eller något sånt (var är vårt International Institute of Standards for Roleplaying Games när vi som mest behöver det?).
 
Top