Nekromanti Call of Cuthulhu.. eller nåt sånt...

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag funderar på att testa Call of Cuthulhu (eller hur det nu stavas) och undrar vad det "går ut på", hur det är och om det är värt att köpa...

Alla svar är välkommna

//Emil "Kanturi" Nises
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Call of Cthulhu går ut på att... uhh... bekämpa fruktansvärda monster. Men det går inte, så man antingen dör eller blir galen och inlåst. En riktigt framgångsrik rollperson slutar sina dagar förtidspensionerad boendes ute på vischan, typ. Och det har skett en gång under alla de år jag spelat CoC. SÅ det sker inte så ofta precis.

Standardäventyret är väl att en släkting/vän/bekant/snubbe ber en undersöka något mystiskt/ett försvinnande/ett mord/ett brott. Det visar sig sedan att Elaka Monster ligger bakom det hela, eller Elaka Kulter. Man hittar också en massa ledtrådar och minst en Elak Bok som man blir Galen om man läser. Sen försöker man stoppa monstren/kulten med Magi Som Gör En Galen eller Hagelgevär.
Går man till polisen eller myndigheterna blir man bara inlåst på psyket ("Jag lovar konstapeln, inbrottet hos gamla änkan McGregor gjordes av monster som ser ut som förvuxna paddor och som vill förinta vår stad med en svart mässa vid midnatt!"), så det brukar resultera i att en framgångsrik rollperson är halvgalen och förekommer i ett antal polisregister...

Ett mycket bra spel, mycket charmigt, men nog mest för folksom läst och diggar Lovecraft's skräcknoveller. Gillar man inte Lovecraft blir det nog inte så värst kul, och då finns det tuffare skräckspel. Men gillar du Lovecraft är det en pärla!


Storuggla, hagelgevärsgrundet
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Alla kan stava till Cthulhu!

(Utom den som designade omslagen till Deltas svenska utgåva av böckerna Cthlhu 1 och Cthlhu 2.)

Storugglas beskrivning av spelet är ganska uttömmande. Vad man kan tillägga är att regelsystemet är ganska enkelt och funktionellt. Det är basic role-playing med procentfärdigheter och grundegenskaper. Stridssystemet är inte så noga, för om man försöker slåss med monstren så dör man, om man inte har blivit galen innan.

Vad du bör testa är att läsa någon av Lovecrafts noveller och se om du gillar dem. De finns tillgängliga på det här stället. De jag rekommenderar mest är The Music of Erich Zann, The Shadow over Innsmouth, The Colour out of Space och The Thing on the Doorstep. Men novellen som heter The Call of Cthulhu är annars ett bra ställe att börja på.

/tobias
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Tidigare inlägg har beskrivit det hela ganska bra. Mina bästa rollspelminnen har varit i Cthulhu kampanjer. Det är väl värt det att köpa något äventyr eller kampanj till spelet då de alla är av hög kvalite. Tyvärr så är väl den bästa, Masks of Nyarlatothep, OOP.

Om någon försöker slå i dig att man bara dör hela tiden i Cthulhu så kan det stämma, det är ett dödligt spel om man försöker slåss mot monster istället för att fly eller vara smart. Men om någon hävdar att de måste göra flera nya karaktärer varje spelkväll så är det SL det är fel på inte spelet. Man kan aldrig rädd om man dör tre gånger per kväll. Att sitta och sakta svetta bort sina sanity points däremot...

Jag vill tipsa om ett X-box/PC spel - Call of Cthulhu : Dark Corners of the Earth som har en ruskigt hög Cthulhu stämning. Utspelar sig i Insmouth och de som spelat Escape from Insmouth kampanjen känner igen sig. Namn, platser, den huvudlösa statyn från frihetskriget och mer...

A.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, vad det går ute p... Att bli rädd, galen & föröska överleva så långt som möjligt utan att få ob-femtileva-t6 i sanityloss... :gremgrin:

Nä, skämmt & sido. CoC är ett bra skräckrollspel som är klart köpvärt. Storugglan beskrev spelet ganska bra & jag är helt kalrt beredd på att skriva under på vad han säger.
Jag har bara haft skoj med CoC när jag spealt det. Så för min del så tycker jag att du ksaa köpa det, du lär inte ångra dig !
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
ibland är vårt begränsade psyke en vän, ibland hindrar det oss från att förstå den fulla vidden av hur enormt och ogästvänligt universum är, vad det egentligen finns för dolda hemligheter mitt ibland oss, vad som döljer sig bakom nattens draperi.
Tyvärr händer då och då saker som gör att du börjar se förbi den illusion av ensamhet och trygghet vi har skapat oss här på jorden, kanske får du se en glimt av något väsen från en svunnen tid, kanske hittar du ett verk som beskriver platser du aldrig ens kunnat föreställa dig i dina mardrömmar eller har du otur får någon av väsenen upp sina ögon för dig, hur liten och obetydlig du än, är och vill göra dig till sin egen.

CoC är rollspelet som bygger på den eller de världar Lovecraft skapade i sina verk, egentligen är det många mythos men här har de blivit sammanbakade i en enda stor och dynamisk värld. Den är fylld av monster och monstergudar som allihopa drömmer om att ta tillbaka det som en gång var deras.

I deras väg står rollspelsonerna, sällan actionhjältar, sällan ens i närheten av att kunna bemöta de absurda hot de ställs inför. Det enda den genomsnittliga CoC äventyraren har på sin sina är en brinnande längtan över att få veta vad fan som händer runt den. För det är något du mkt sällan vet.

Med en bra SL kan jag lova dig att CoC kommer få dina spelare att vägra gå hem efter spelningarna, aldrig mera lita på svarta jazzmusiker, blekna och få tårar i ögonen om någon säger Hastur högt samt kasta oroliga blickar ut över havet för att spana efter sjunkna öar varje gång ni är vid kusten :gremwink:

Det är helt enkelt världens bästa rollspel :gremsmile:

Vad du ska akta dig för är att köpa det nya äckliga D20 CoC, för det suger balle och tar bort hela skräckkänslan imho.

Vad du istället ska få dina vantar på är den betydligt bättre BRP upplagan, borde ej vara så svårt eftersom den blev nytryckt för något år sedan :gremsmile: Dennas regler speglar CoC världen perfekt.

Spelet finns i flera olika settings, tidsåldrar alltså. 1890, 1920, 1940, 1990 om jag ej missminner mig, personliga favoriter av dessa är 1920/1940 samt CoC Modern(1990), för att få en bra feel på spelet finns det flera bra färdiga äventyr att lägga dina vantar på, några av dessa är lite svåra att få vantarna på, men så sent som i år släpptes det en ny kampanjbok så det går lätt att få tag i :gremsmile: har du inte läst grymt mkt Lovecraft böcker så vet jag inte om jag rekommenderar det, Lovecraft är en skön författare men han skriver väldigt långsamt, nästan för långsamt för att det ska passa många spelare ibland, men detta kan ju ha att göra med att han först och främst var poet. men kontentan är iaf att jag ej är så säker på om det lämpar sig att dra för mkt inspiration från hans berättar stil.

hade jag varit du hade jag satsat på att lägga mina slantar på roliga settingsböcker istället.

och btw stay away from dreamlands :gremwink:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Köp det!

Enda spel jag köpt bara för att äga, men uppskattar att spela det också.

Förutom det som redan nämnts skulle jag kunna lägga till att det går rätt pedagogiskt snabbt att göra karaktärer till och brukar gå att hitta massa fina extrasaker till på nätet.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Jag vill tipsa om ett X-box/PC spel - Call of Cthulhu : Dark Corners of the Earth som har en ruskigt hög Cthulhu stämning. Utspelar sig i Insmouth och de som spelat Escape from Insmouth kampanjen känner igen sig. Namn, platser, den huvudlösa statyn från frihetskriget och mer...
Oooh... har precis köpt det själv :gremgrin: Det verkar ju faktiskt riktigt grymt... har dock inte kommit långt...
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Själv är jag mycket för CoC hardcore 1920-tal och uppskattar djupt Lovecrafts verk. Det skall väl också nämnas att om man är en moderna människa och vill ha lite mer x-files stämning så finns också komplementen Delta Green till. Mycket välskrivet material...
 
Top