Nekromanti Call of Cthulhu

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Hej...
Min polare har planer på att börja SL:a CoC och vi undrar över vad för böcker vi behöver köpa in.. (vad vi förstått så finns det både som d20 och med ett eget system).
Vi leat även efter bra plejs på nätet med info om spelet.

Takc för all ev hjälp
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Min polare har planer på att börja SL:a CoC och vi undrar över vad för böcker vi behöver köpa in.. (vad vi förstått så finns det både som d20 och med ett eget system)."

Regelboken. Det är faktiskt den enda boken man behöver.

Keeper's Companion är bra att ha men inte mer.

Delta Green och kampanjerna Horror on the Orient Express, Masks of Nyarlathothep och Beyond the Mountains of Madness är kul att ha, men ingenting man behöver - de är helt enkelt bara förbaskat bra moduler.

Och så vidare.

Kort sagt, grundboken (med det egna systemet) är det enda man behöver. Resten vill man bara ha för att de är bra!
 

ceibaa

Veteran
Joined
1 Mar 2004
Messages
6
Location
Västervik
Min första kontakt med Kalle var på ett litet konvent utanför Jönköping för några år sedan...
Det räckte för att jag skulle nappa på det och köpte själv regelboken samma år på GothCon...

Skitkul om man har lessnat på boffriga D&D-scenarion och vill ha lite mer kluriga plotter och låta RP'na få göra lite efterforskningar och leta sig fram till nån bra lösning.

Scenariobanken på Sveroks hemsida kanske kan vara nått:
http://bank.sverok.se/?pid=17&id=1&level=2&content=folders

Lycka till!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,587
Skitkul om man har lessnat på boffriga D&D-scenarion och vill ha lite mer kluriga plotter och låta RP'na få göra lite efterforskningar och leta sig fram till nån bra lösning.
Eller så kan man köpa Cthulhu d20 om man vill köra boffriga Cthulhu-scenarion.

Själv föredrar jag dock originalet, it's the real thing.
 

BraidsMamma

Veteran
Joined
19 Aug 2003
Messages
171
Location
Tumba
Jag var inne och frågade idag på SF-bokhandeln.
De sade att det just nu inte fanns någon grundbok till CoC och att den skulle komma nån gång i slutet av våren.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
De sade att det just nu inte fanns någon grundbok till CoC och att den skulle komma nån gång i slutet av våren.
Enligt herrn på hobbygames ligger version 6 i pressarna och kommer i mars, ja. (slutet på mars gissar jag) Det FINNS ju en CoC-grundbok (version 5) om du har bråttom, men den är nog svår att få tag i.

Hehe, version 6. Ska köpa *dräglar*
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Då rekommenderar jag inte d20-systemet.

Köp 6.0 regelboken när den kommer, lägg gärna till Keepers companion 1 & 2 eller åtminstone 1920:s investigators companion. Cthulhu dark ages ska snart dyka upp också, men den kan jag inte tipsa om innan jag själv skaffat den..*S*

Annars rekommenderar jag givetvis att ni skaffar så många av de excellenta scenarion som getts ut till CoC som möjligt, även om de blir allt svårare att få tag i nuförtiden; åtminstone i annat än nätbutiker.

Här är Chaosiums hemsida:

Http://www.chaosium.com

Vilket väl kanske ger lite info..
Säg gärna till om ni vill ha tips på nätbutiker för CoC-produkter i största allmänhet. Förutom de absolut nyaste alstren är de inte direkt lättåtkomliga tyvärr..
 

hravnkel

Veteran
Joined
17 Oct 2003
Messages
20
Location
Stockholm
vilka moduler finns till CoC d20 (eftersom det är den versionen jag har köpt)??...
och...är det värt att köpa CoC 6 när det kommer ut även fast man har det med d20???
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Kanske skulle armbåga mig in i diskussionen med en egen liten fråga. Hur bakåtkompatibla är de olika CoC-versionerna (förutom d20 då)?
Eller omformulerat: Kan jag sitta med en CoC version 5 (tänkte köpa sexan, men den vet ju ingen något om än förmodar jag) och spelledaren använder version 3 eller 4 eller så, utan att det blir alltför mycket skillnader?

Eder vänlige kvarterskobold :gremgrin:
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
" Kan jag sitta med en CoC version 5 (tänkte köpa sexan, men den vet ju ingen något om än förmodar jag) och spelledaren använder version 3 eller 4 eller så, utan att det blir alltför mycket skillnader?"

Svar ja. Den enda väsentliga skillnaden är deras addendum, på exempelvis spells och mythos-tomes, vapen, osv.

Däremot har "Cthulhu now" och "1990's handbook" saker som inte brukar finnas i grundboken, som exempelvis "hitlocations" i bästa gamla Runequest-stil. Vet ej hur 6.0 upplagan är ännu, givetvis. Dessutom finns lite regler för dreamlands i gamla 5'th edition, och det är ju alltid bra att ha om man inte orkar skaffa Dreamlandskompendiet, vilken för övrigt dock också kommer i en ny upplaga snart...

Kvarterskobold, huh? Vilket oerhört självsmicker.

:gremsmile: :gremsmile:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
En får tacka...

... Dåså, dags att hänga på låset framåt den 22:e.

Kvarterskobold, huh? Vilket oerhört självsmicker.
Tja, kvarteret jag bor i är litet... :gremgrin:
 
Top